Madden NFL 18 Review

Als er naast gamen iets is waar ik ontzettend van kan genieten, dan is het wel sport. Niet om zelf te doen, maar om naar te kijken dan welteverstaan. Of het nou de Olympische Spelen, het WK voetbal of het EK handbal is, ik vind het altijd leuk om naar te kijken. Maar er is één sport die bij mij bovenaan staat en waar ik geen wedstrijd van mis als mijn favoriete team speelt, dat is American Football. Niet de populairste sport in Nederland, maar in mijn ogen de leukste sport die er bestaat. Het NFL seizoen staat weer op het punt om te beginnen en dat zorgt er natuurlijk ook voor dat we aan de slag kunnen met Madden NFL 18!

Zoals met de in Nederland veel populairdere game FIFA, komt er van Madden netjes ieder jaar rond dezelfde tijd een nieuwe game uit. Met ieder jaar weer de laatste verandering binnen de teams en de nieuwste spelers. Maar net als bij FIFA zijn de veranderingen de laatste jaren erg minimaal te noemen binnen de Madden serie. De gameplay wordt een tikkeltje aangepast, de spelers zien er iets mooier uit en er wordt een nieuwe soundtrack overheen gegooid. Dit jaar is echter de eerste keer dat de Frotbite Engine wordt gebruikt in Madden en voor het eerst is er een verhalende modus in de game.

Om te beginnen bij één van de dingen die als eerste opvalt, de graphics. Het is duidelijk merkbaar dat EA de Frostbite Engine gebruikt in deze nieuwste telg in de Madden serie. Vooral de manier waarop het licht weerkaatst op de helmen van de spelers en hoe je de zweetdruppels van de spelers af ziet lopen zijn zo realistisch en zorgen ervoor dat je nog meer het gevoel krijgt dat je midden in een echte NFL wedstijd zit. Ook de lichamen van de spelers en de gezichtsuitdrukkingen zijn enorm verbeterd ten opzichte van de voorgaande delen. Naast dat alles er veel mooier uitziet, zijn ook de bewegingen veel vloeiender en veel minder houterig als voorheen. Vooral als je na het scoren van een touchdown de replay terugkijkt, zie je hoe alle bewegingen die de spelers maken gewoon precies kloppen. Ok, er blijven soms momenten dat er toch een verdwaalde arm per ongeluk door het lichaam van iemand anders steekt en dit is zeker jammer, maar dit is niet te vergelijken met hoe het er in de vorige delen aan toe ging.

Dan is daar de verhalende modus in Madden, genaamd Long Shot. De single player mode met een verhaal in sport games is de laatste jaren steeds populairder en nu is deze dus ook te vinden in Madden. In Long Shot volg je het verhaal van Devin Wade, die als jong talent op school door persoonlijke omstandigheden is gestopt met het spelen van American Football, maar nu toch zijn kans wil pakken om het te maken in de NFL. Door mee te doen aan een reality programma genaamd ‘Long Shot’ wil hij zich in de kijkers spelen van de scouts, zodat hij kans maakt om gedraft te worden door één van de 32 NFL teams. Het verhaal wordt heel goed verteld door schitterende cut scenes, goede voice-acting en top acteerwerk, waarbij zelfs Oscar winnaar Mahershala Ali een rolletje speelt.

In deze modus moet je beslissingen maken over hoe je reageert in verschillende situaties. Zo hebben beslissingen over hoe je reageert op vragen van de media, of welke keuzes je maakt tijdens trainingen allemaal invloed op je draft score. Tijdens trainingen en wedstrijden worden sommige belangrijke momenten met quick time events uit de doeken gedaan en moet je soms plays die je van de coach doorkrijgt herhalen, hierdoor zit er voldoende afwisseling in de modus. Doordat het verhaal zo goed neergezet wordt, leefde ik daadwerkelijk mee met Devin Wade en baalde ik dan ook als een stekker als ik een keuze had gemaakt die een negatieve impact had op het verloop van het verhaal. De Long Shot modus is echt een toegevoegde waarde in Madden en is zeer vermakelijk voor de 5 a 6 uurtjes die het duurt.

Naast Long Shot zijn er de bekende modi in Madden die we al van de voorgaande delen kennen. Zo is er natuurlijk de Franchise modus waarin je als speler of als coach een compleet seizoen kan spelen, met als uiteindelijke doel om natuurlijk de Super Bowl te winnen. Verder is er ook Online Head To Head waarin je tegen vreemde of bekende online een potje kunt spelen. Een nieuwe modus is Play Now Live, waarin je wedstrijden die daadwerkelijk in de NFL kunt spelen met verschillende challenges om bijvoorbeeld de uitkomst van de wedstrijd te voorspellen of te veranderen. Leuk hierin is ook dat het commentaar wordt aangepast op basis van de daadwerkelijke resultaten in de NFL. Uiteraard is ook Ultimate Team weer beschikbaar en daarbij ook de grootste game modus in Madden.

In Ultimate Team verzamel je verschillende oud- en nieuwe spelers om daarmee je ultieme NFL team te maken. Een leuke toevoeging is dat je nu ook de spelers uit Long Shot kan gebruiken in je Ultimate Team. Verder is het mogelijk om door verschillende solo challenges te spelen, nieuwe spelers vrij te spelen die je ook weer kunt upgraden door diverse uitdagingen te voltooien. Nieuw in Ultimate Team is de 3v3 mogelijkheid. Hierin speel je met twee andere bekende of vreemden, waarbij iedereen een aparte rol heeft. Je kunt kiezen uit Offensive Captain, Defensive Captain en Head Coach. Dit is een erg leuke toevoeging en is vooral met twee vrienden erg leuk om te spelen.

De gameplay in Madden 18 is vrijwel onveranderd ten opzichte van zijn voorganger. Dit is niet per definitie slecht te noemen, aangezien de gameplay in het vorige deel ook al als een huis stond, maar stiekem verwacht je bij een nieuw deel toch dat het net weer eventjes wat lekkerder speelt. Je kunt nu wel als speler kiezen uit drie verschillende gameplay stijlen. Hierbij is er te kiezen uit Arcade, Simulation en Competitive. Arcade geeft je een wedstrijd waarin er vrijwel geen overtredingen gemaakt worden en er ook geen blessures voorkomen, waardoor je lekker snelle potjes speelt. Ook hebben spectaculaire plays een grotere kans op succes en worden kleine foutjes sneller vergeven, hierdoor zijn de wedstrijden in Arcade veel sensationeler en aan te raden voor beginners. Simulation is dan weer voor de hardcore Madden speler die alles wil hebben zoals het er in het echt ook aan toe gaat. Competitive is dan weer voor de spelers die voornamelijk online tegen andere willen spelen. Hierin speel je precies volgens de regels die ook gelden als je online speelt.

Madden NFL 18 is weer een geweldige nieuwe game in de Madden serie die er ook nog eens uitziet om je vingers bij af te likken. De game heeft precies genoeg aanpassingen waardoor het interessant is om deze als fan in huis te halen. De Long Shot modus is erg leuk en zeker de moeite waard om te spelen. Ultimate Team heeft weer genoeg mogelijkheden om je het hele jaar zoet mee te houden en met de 3v3 is het extra leuk om dit met vrienden te spelen. Verder is er door de verschillende gameplay stijlen en andere modi voor elke speler wel wat te vinden. Ik zit in ieder geval alvast in mijn Philadelphia Eagles jersey voor de tv om alvast wat potjes met mijn favoriete team te spelen voordat het NFL seizoen echt gaat beginnen. Fly Eagles Fly!

• Schitterende graphics
  • Zeer vermakelijke verhalende modus
  • Genoeg content waar je het hele jaar zoet mee kan zijn