Mirror's Edge 2 Preview

Mirror's Edge 2 Preview

Op 10 juni 2013 kwam het nieuws waar vele fans van Mirror’s Edge al vijf jaar op hadden gewacht: DICE maakte bekend dat ze een vervolg in elkaar aan het zetten zijn op (naar mijn idee) één van de meest innovatieve games van de vorige generatie spelcomputers. Die aankondiging werd kracht bijgezet met een trailer die beelden uit de game liet zien. Een prachtige aankondiging, maar sinds dat moment is er complete radiostilte rondom Mirror’s Edge 2. Met de E3 voor de deur is de verwachting dat die stilte doorbroken zal gaan worden. Wat zullen we te horen of te zien gaan krijgen?

Voordat ik ga speculeren over mogelijke E3-onthullingen over Mirror’s Edge 2 zal ik eerst even beginnen bij wat we al weten. Tijdens de onthulling vorig jaar werd bekendgemaakt dat de game zal verschijnen op de PC, Xbox One en PlayStation 4. Er zal dus volop gebruik gemaakt gaan worden van de kracht van de next-gen consoles door de nieuwe Frostbite-engine, de techniek waar de game op zal draaien. Dat belooft in ieder geval prachtige graphics en een fantastisch destructieniveau van de omgevingen. Faith keert daarbij weer terug als hoofdrolspeelster, maar daar zal je in de game weinig van zien aangezien je de game door haar ogen bekijkt. Mogelijk dat er een glimp van haar sportieve verschijning op te vangen is in een van de vele spiegelende oppervlaktes in de game, hoewel ik me afvraag of je tijd hebt om daar naar te kijken.

De eerste trailer van de game gaf gelijk een mooi voorproefje van de graphics en gameplay van de game. We zien weer de typische parcours-gameplay, waarbij je al rennend en springend kogels aan het ontwijken bent. Door de nieuwe Frostbite-engine zie je de kogelinslagen overal in het glas verschijnen en krijg je het gevoel dat de glazen vloer elk moment onder je voeten weg kan vallen. Opvallend in de trailer is dat de close-combat gameplay veel aandacht krijgt. Faith laat zien dat ze niet bang is om haar handen vuil te maken en gooit enkele nieuwe moves in de strijd. Dit geeft het gevoel dat de combat een belangrijke rol zal gaan spelen in Mirror’s Edge 2. Aan het einde van de trailer staan de bekende, maar door gamers gevreesde, woorden: “Coming… when it’s ready”. Ondertussen gaan de verhalen rond dat de game in 2016 pas het levenslicht zal gaan zien. Het duurt dus nog even voor dat de game “ready” is, helaas.

Na een jaar zonder nieuws rondom Faith is de E3 natuurlijk het perfecte podium om de gamers weer even wakker te schudden en te laten zien dat Mirror’s Edge 2 nog steeds alive and kicking is. Een werkende demoversie van de game zou fantastisch zijn, maar gezien de releasedatum is dat waarschijnlijk nog te hoog gegrepen. De kans is groter dat er één of twee gameplay-video’s losgelaten zullen worden. Het is nog even afwachten wat er in die video’s te zien zal zijn, maar ik heb al even nagedacht wat ik graag in actie zou willen zien. Dat is voornamelijk de freerunning-gameplay van de game, want dat lag nog erg op de achtergrond in de eerste trailer. Ik wil Faith tegen muren omhoog zien lopen, walljumps zien maken en over gigantische afgronden zien springen. Dit alles in een prachtige omgeving met graphics die de next-gen waardig zijn. De omgevingen mogen van mij nog meer spiegelen dan ze al deden op de Xbox 360 en PlayStation 3! Prachtig!

Behalve bewegende beelden verwacht ik ook nog een beetje inhoudelijke informatie over de game. Microsoft heeft de Kinect op de One laten vallen, maar het zou wel leuk zijn als Mirror’s Edge 2 op de één of andere manier nog gebruik gaat maken van dit stukje techniek. Close combat moves uitvoeren of je evenwicht bewaren voor de camera zijn leuke toevoegingen. En dan was er nog het grote ontbrekende aspect in het origineel: directe multiplayer. Er was wel een time trial-mode, maar dat noem ik geen echte multiplayer. Ik hoop, nee, ik ga er vanuit dat het de ontwikkelaars nu is gelukt om een fatsoenlijke multiplayer-modus in de game te bouwen. Het achtervolgen van een andere speler terwijl je zijn/haar moves kopieert, een race waarbij je naast elkaar zo snel mogelijk de finish moet bereiken of een soort Capture The Flag. Volgens mij past dit allemaal perfect in de wereld van Mirror’s Edge 2 en is de techniek er helemaal klaar voor.

Doordat we tot nu toe eigenlijk niet meer weten dan wat een eerste trailer ons heeft laten zien is het moeilijk inschatten wat DICE voor ons in petto heeft de komende E3. Dat er iets getoond of verteld zal worden is in ieder geval vrij zeker omdat DICE het zich niet kan veroorloven om de radiostilte langer aan te houden. De release is nog ver weg, maar er moet genoeg informatie zijn om ons hongerige fans nieuwsgierig te houden. Ik droom alvast van een multiplayer-trailer in de wereld van Mirror’s Edge 2 met prachtige next-gen graphics.