MotoGP 14 Review

MotoGP 14 Review

Het racen op een motor, het heeft toch iets machtigs. Als klein jongetje zat ik graag op een motor in de draaimolen. Later in de arcadehallen waren apparaten waarop je een motor kon berijden vaste prik. Hoewel ik me tegenwoordig misschien iets meer erger aan motoren als ze mij bij het stoplicht voorbij komen, blijven het machtige machines. De koningsklasse van de motorsport is dan ook MotoGP, een klasse die ik volg op TV. Maar ook een klasse die een hoop games heeft voortgebracht. Games die wisselend van kwaliteit zijn, maar ontwikkelaar Milestone lijkt de laatste tijd de boel weer behoorlijk op de rit te hebben. Weet MotoGP 14 het niveau van MotoGP 13 weer vast te houden?

MotoGP 14 is de eerste MotoGP-titel die ook richting de next-gen consoles komt (de PlayStation 4). Wij hebben dan ook de next-gen versie getest! Wat opvalt bij het opstarten van de game is dat er een stuk meer modi zijn dan vorig jaar. Zo is er nu de mogelijkheid om een aantal moment van het vorige MotoGP-seizoen opnieuw te beleven. Er zijn een aantal scenario’s die je kunt afwerken om zo de meeste spannende en schokkende momenten van het vorige seizoen opnieuw te beleven. Niet alleen van vorig seizoen zijn er een aantal scenario’s te vinden, ook van een hoop eerdere seizoenen vind je de meest legendarische momenten. Daarnaast zijn er ook nog een hoop klassieke coureurs vrij te spelen, zodat je met de beste racers van vroeger het circuit op kan gaan.

Qua gamemodi is MotoGP er in ieder geval op vooruit gegaan vergeleken met vorig jaar. Qua gameplay is er toch een hoop gelijk gebleven. Niet dat dat erg is overigens, vorig jaar prees ik de gameplay in MotoGP 13 namelijk al. Ik schreef dat fans van de race-klasse eindelijk eens een game hadden gekregen die zich heeft onderscheiden van die standaard racegames. MotoGP is namelijk niet een game die je zomaar oppakt. Als je begint in de MotoGP-klasse, ga je op easy de eerste races kansloos achteraan eindigen. Reken er ook maar op dat je in elk rondje gemiddeld toch wel 3 keer onderuit gaat. Bij MotoGP 14 zul je even de tijd moeten nemen om de motoren onder controle te krijgen. Gelukkig is daar de carrieremode!

De carrieremode keert terug uit het voorgaande deel en is eigenlijk precies hetzelfde. Nog altijd moet je vanuit je caravan de wereld van de MotoGP ontdekken. Je begint in de Moto3-klasse, een klasse waar de motoren een stuk minder krachtig zijn. De eerste paar races rij je nog met een wildcard voor bepaalde teams. Na deze races kun je een contract tekenen voor een ander team. Tijdens je eerste seizoen win je misschien best wel wat races, of haal je in ieder geval het podium. Goede resultaten worden opgemerkt door teams. Het kan zomaar zijn dat je tijdens het seizoen gevraagd wordt voor een beter team. Na dit seizoen kun je de overstap maken naar de Moto2-klasse en gaat het allemaal wat sneller, tot dat je uiteindelijk in de MotoGP-klasse uitkomt. Tegen de tijd dat je bij deze klasse uitkomt heb je zo veel kilometers achter de kiezen dat je de krachtige motoren wel kunt handelen. Het is een fijn gevoel van progressie wat opnieuw in deze game aanwezig is. Het duurt even voordat je het onder de knie hebt, maar wanneer je eindelijk zo’n krachtige machine over het circuit stuurt geeft het een heerlijk gevoel. En mocht het alsnog fout gaan, dan kun je altijd nog een stukje terugspoelen en opnieuw beginnen. Deze rewinds zagen we al eerder in MotoGP, maar ook bijvoorbeeld in de racegames van Codemasters.

Toch zijn er nog wel wat kleine foutjes die het geheel niet helemaal perfect maken. De AI is nog altijd niet bijzonder. Op de hogere moeilijkheidsgraden lijkt het wel alsof ze allemaal perfect rijden en misschien ook nog wel een stukje sneller dan jij. Crashes komen nauwelijks voor en als ze voorkomen zijn het vooral computergestuurde tegenstanders die jou van je motor af rijden. Ook is dit het eerste deel wat op de PlayStation 4 verschijnt, maar grafisch is het niet bepaald overtuigend. De circuits zien er nog altijd kaal uit en als je zegt dat dit een PlayStation 3 game is, had ik het ook geloofd. Ook heeft de game een online-mode, maar ik heb niet het idee dat er een hoop mensen online waren. Gelukkig wordt dit wel opgevuld met AI-racers!

Vorig jaar wist MotoGP 13 mij aangenaam te verrassen en MotoGP 14 bouwt in ieder geval goed voor op deze game. Qua gameplay is er niet veel veranderd en is er nog steeds een behoorlijke leercurve aanwezig. Speel je de carrière-mode dan krijg je de game vanzelf onder de knie. Het is goed om te zien dat naast de standaard carrière/kampioenschap/time trials-modi Milestone er ook een aantal extra modi in heeft gestopt. De scenario’s zijn in ieder geval een goed gebaar naar de fans en het is zelfs mogelijk om met de safety car te racen! Het is jammer dat de game grafisch niet super is en er af en toe een paar technische foutjes in de game zitten. Zo is het raar dat na een rewind je coureur een beweging maakt alsof hij opstapt. Toch is MotoGP 14 opnieuw een game geworden waar MotoGP-fans heel blij van zullen worden!

[review pros=”+ Gameplay staat nog altijd als een huis
+ Heerlijk gevoel van progressie
+ Extra gamemodi” cons=”- Grafisch niet al te best