MotoGP 18 Review

Autoracen is ons land mateloos populair. Zeker met lokale helden als Max Verstappen is de racegekte de laatste jaren in Nederland helemaal losgebarsten. Wanneer je op vier wielen wilt racen is er dan jaarlijks ook keuze zat. Op twee wielen wordt het al een stuk lastiger. De Italiaanse ontwikkelaar Milestone doet in ieder geval zijn best om in die vraag die er is te voorzien. Zo hebben zij de Ride-serie uitgebracht en brengen zij tegenwoordig ook ieder jaar een nieuw MXGP-game uit. De belangrijkste licentie voor Milestone is de MotoGP-licentie. Daar brengen ze al jarenlang een game van uit en dat is dit jaar niet anders. Hoe is het dit jaar met de game gesteld?

Laat ik dan maar meteen bij de grootste verandering beginnen. Milestone had altijd een eigen engine waarop ze hun games lieten draaien. Dat was geen slechte engine, maar de laatste jaren viel wel te merken dat hij een beetje veroderd was. Het was zeker niet slecht, maar het was ook zeker niet spectaculair. Dat is nu in ieder geval een stuk beter geworden. Milestone maakt niet meer gebruik van de eigen engine, maar maakt nu gebruik van de Unreal Engine 4. Daarnaast hebben ze alle rijders ingescand en zijn ze langs geweest op alle circuits om ook daar scans te verrichten.

Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat de rijders er beter uit zien. Ook zien de circuits er beter uit, maar dat komt ook omdat Milestone de sfeer rondom de circuits heeft aangepakt. De boel ziet er allemaal wat levendiger uit. Daar komt bij dat Milestone nu bijvoorbeeld ook de scenes op de grid (hier wel gridgirls!) in de game heeft gestopt, en een podiumscene heeft toegevoegd aan de game. Features die al een aantal jaar geleden al in de F1-games zaten, maar het is in ieder geval een voortuitgang. Ik ben voornamelijk onder de indruk van de weerseffecten in de game. Deze zijn echt een stuk beter geworden. Vooral wanneer het circuit nat is ziet het een stuk indrukwekkender uit dan vorig jaar. Op het circuit ziet het er dus allemaal een stuk gelikter uit. Het is jammer dat dat niet gezegd kan worden van de menu’s en de HUD. De HUD is een beetjer rommeling, en de menu’s zitten ook niet bijzonder handig in elkaar.

Bij zo’n titel als MotoGP (maar bijvoorbeeld ook een F1-game, een FIFA, een PES) kan ik eigenlijk elk jaar weer hetzelfde riedeltje typen. De modes die er in zouden moeten zitten, zitten er in. Dat betekent dat je natuurlijk een los kampioenschap kunt spelen, of een losse race. Maar natuurlijk kun je ook online spelen, of ook een carrière beginnen. Wat dat betreft is er niet heel veel nieuws onder de zon. Die carrièremode is ook wat je er van kunt verwachten: je maakt je eigen rijder, begint ergens onderaan de ladder en gaat je steeds verder opwerken. Het is jammer dat daar het realisme af en toe mist. Bijvoorbeeld tijdens de kwalificatiesessie. Normaal gesproken zou je, wanneer de vlag valt, nog steeds de tijd hebben om je rondje af te maken mocht je er aan bezig zijn. Dat kan in deze game niet, je wordt meteen naar het menu gestuurd. Verder is het ook vreemd dat de grindbak en het gras je amper afremmen. Heb je de regels met betrekking tot het afsnijden van de bochten uitstaan, dan kun je beter een detour nemen door het gras of de grindbak. Je bent in dat geval vaak sneller dan dat je netjes de bochten aan gaat snijden.

Dat is best vreemd, want voor de rest heeft MotoGP 18 het realisme hoog in het vaandel staan. Natuurlijk is het rijden op 2 wielen een stuk lastiger dan op 4. Althans, het is een stuk anders dan dat je misschien gewend bent. Als je nieuw bent in de serie en je begint meteen aan de MotoGP-klasse, dan zul je het soms moeilijk krijgen. Beter is het om in de lagere klasses te beginnen. De rijders en motoren bewegen ook een stuk realistischer dan vorig jaar. Wat dat betreft heeft Milestone vooruitgang geboekt. Wat dan wel weer jammer is, is het feit dat er behoorlijk wat bugs in de game zitten. De game loopt net iets te vaak vast en soms maken de rijders een beetje rare bewegingen. Iets wat overigens wel er uit te patchen valt.

Voor het grootste gedeelte heeft Milestone met MotoGp 18 vooruitgang geboekt. Vooral op grafisch gebied is er wel wat gewonnen. Tenminste, op de baan dan, want de menu’s zijn behoorlijk vreemd. Toch zijn er ook wat nieuwe minpuntjes in de game geslopen. Het realisme is op sommige gebieden er niet op vooruit gegaan en er zitten me net iets te veel bugs in de game. Het positieve overheerst gelukkig, hoewel er bij moet worden gezegd dat Milestone geen enorm spectaculaire dingen doet. Desalniettemin een aanrader voor racefans die een prima tussendoortje willen!

• Grafische update
  • Alle content weer aanwezig

• Iets te veel bugs