Motorcycle Club Review

Motorcycle Club Review

Geloof mij maar als ik zeg dat het fantastisch is om deel uit te maken van GameParty. Allereerst is daar het fantastische team waarmee ik samen mag werken: gezelligheid ten top. Bovendien is het een kans om twee hobbies te combineren: gamen en schrijven. Helemaal is het mooi meegenomen dat ik zo nu en dan een game mag reviewen; of het nou Grand Theft Auto V is of een vage Japanse RPG, ik doe het eigenlijk altijd met plezier. Toch is er een aantal momenten in het leven van een journalist dat je toch aan jezelf en je vak gaat twijfelen. Vorig jaar had ik dat al met Hot Wheels: Worlds Best Driver. We zijn nog maar net 2015 begonnen, maar ik vraag me af of het nog veel erger gaat worden dan Motorcycle Club. Ik hoop het namelijk niet.

Motorcycle Club is een game die – niet geheel verrassend – om motoren draait. Iets wat ik in principe toejuich, aangezien de meeste racegames toch om voertuigen met vier wielen draaien. Milestone heeft bewezen met MXGP en MotoGP dat racegames met twee wielen hartstikke prima kunnen zijn. BigBen Interactive bewijst echter compleet het tegendeel met Motorcycle Club. Er is overigens wel één positief punt te noemen: de game is op een bepaald aspect wel uniek in zijn soort. Tijdens het racen kun je namelijk met een druk op de knop tussen drie verschillende motoren kiezen. Je hebt een supersnelle motor voor op de rechte stukken, een minder snelle motor voor meer handeling en een echte chopper voor als de weg vol met gaten zit. In welk derdewereldland Motorcycle Club zich overigens afspeelt weet ik niet, wat ik wel weet, is dat op een of andere manier de circuits vol met stukken slecht asfalt zitten.

Leuk, dat wisselen tussen de motoren, maar hoe speelt de game nou? Daar kan ik eigenlijk kort over zijn: slecht, ruk, bout, klote en ga zo maar door. De game voelt arcade aan, maar daarin kun je ook overdrijven. Waarom de game überhaupt een remknop heeft is mij ook een totaal raadsel overigens. Wat betreft de dames en heren op de physics-afdeling: dat is mij ook een raadsel. De ene keer kun je met 200 kilometer per uur tegen een muur aan knallen, terwijl je de andere keer als je een stuk langzamer gaat en ongenadeloos van je motor af wordt geslingerd. De racegame mag dan wel arcade zijn met boosts en sprongen en poortjes waar je doorheen moet rijden, maar een compleet onhandelbare motor is wel het andere eind van het arcade-spectrum.

Je hebt zelf niet echt een idee waar je heengaat en wat je nou precies aan het doen bent, maar het scheelt dat de AI daar ook geen idee van heeft. Je medespelers knallen ook maar overal tegen elkaar en laten zich zonder pardon aan de kant knallen. Dat kan makkelijk, want meestal ga je niet op je muil als je met 200 kilometer per uur op een andere racer knalt. Met de nadruk op meestal. Knal je tegen een andere coureur, dan krijgt de camera ook een optater. Niet dat dat heel veel kwaad kan doen, aangezien de camera meestal toch niet bepaald meewerkt. Die optater is behoorlijk vervelend, ik werd er een beetje misselijk van onderhand.

Het is je waarschijnlijk onderhand wel duidelijk geworden dat ik niet bepaald te spreken ben over Motorcycle Club. Het mag dan waarschijnlijk ook geen verrassing heten dat op grafisch gebied de game ver onder de maat presteert. Het is een PlayStation 4-game, maar op de PlayStation 3 zijn behoorlijk wat games die er beter uit zien. Waarschijnlijk kun je zelfs op je tablet wat games spelen die er beter uit zien. Maar, om tot een climax van de ellende de komen: er is nog een aspect van de game wat het ergst van allemaal is: het sounddesign. Want werkelijk waar, het geluid dat de motoren produceren, wat is dat een verschrikking. Vooral als je met de snelle motoren op topsnelheid zit, (en geloof me, dat zit je vaak aangezien je de rem eigenlijk niet nodig hebt) produceert de motor een ongelofelijke teringherrie. Ik kan er niets beters van maken. Het zorgde ervoor dat ik de game eigenlijk niet langer dan dertig minuten kon en wilde spelen. Eefje vergeleek het spelen van Rambo ooit met anale seks, zo ver wil ik nog net niet gaan, maar het is bijzonder onprettig om Motorcycle Club langer dan dertig minuten te spelen.

Ik wil deze review toch nog met een kleine positieve noot eindigen. De game heeft namelijk behoorlijk wat content in zich. Er is een aantal licenties van bekende motormerken en door de verschillende kampioenschappen kun je zomaar tien uur bezig zijn met de game. De vraag is of je dat wilt. Mijn antwoord is in ieder geval: nee, dat wil je niet. Grafisch en gameplay is de game dik onvoldoende, terwijl de geluidseffecten waarschijnlijk schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Het kwalijke is dat dit ook nog gewoon een full-priced game is. De game ligt onderhand voor veertig euro in de winkel, maar dat zijn er haast nog 39 te veel.

[review pros=”+ Het idee van de drie motoren is nog best leuk” cons=”- Grafisch kan de game nog niet eens mee op de PlayStation 3
– Qua gameplay ook dramatisch
– Kattengejank is nog prettiger om naar te luisteren