Begin oktober verschijnt NBA 2K14 en tijdens de Gamescom kregen wij een uitgebreide presentatie van deze game. Ondanks dat we geen grote basketbalfans hadden meegenomen naar Duitsland gingen we er goed voor zitten om te zien wat deze game te bieden heeft. Daarna mochten we ook zelf nog even de controller vasthouden om de virtuele basketbalheld uit te hangen. Hiermee hoopten we erachter te komen of NBA 2K14 meer van hetzelfde is of dat 2K de game naar een hoger niveau weet te tillen.
Natuurlijk zijn de ‘standaard’ verbeteringen doorgevoerd in deze nieuwe NBA-game. Zo zitten er nu 3000 animaties in de game, waardoor de spelers nog vloeiender bewegen. Ook de intelligentie van de tegenstanders is verbeterd en ze zullen zich nu aanpassen aan jouw tactiek. Dat is een belofte die we vaker horen in de gamesindustrie maar die in de praktijk meestal bijzonder tegenvalt. Het is dus even afwachten hoe dit bij NBA 2K14 uit zal pakken. Naast deze wijzigingen is er ook iets toegevoegd dat vooral voor de basketbalfans interessant is: het is nu namelijk mogelijk om met de Euroleague teams te spelen. Tijdens de presentatie kregen we de indruk dat de NBA nog wel de hoofdrol speelt in de game, maar het is goed om te zien dat er ook verder gekeken gaat worden. Met deze nieuwe competitie zal het ook mogelijk zijn om een Euroleague-team tegen een NBA-team te laten spelen en dat lijkt ons vooral interessant voor de fans van de Euroleague. Voor de overige gamers zal waarschijnlijk toch vooral de NBA de meeste indruk blijven maken.
Met NBA 2K14 lijkt 2K dezelfde richting op te gaan als EA heeft gedaan met FIFA. Er zitten namelijk twee features in de game die wel heel erg doen denken aan de meest populaire voetbalgame van dit moment. De eerste zijn de bewegingen met het rechter pookje. Net als bij FIFA kan je die gebruiken om jouw speler speciale moves uit laten voeren. Klinkt op papier altijd heel interessant, maar zo’n functie moet zijn nut toch eerst bewijzen tijdens het spelen. De paar wedstrijden die we konden spelen met NBA 2K14 lieten zien dat de functie van het rechter pookje best lekker werkt. Je kunt er redelijk eenvoudig mooie bewegingen uit halen, maar als je het echt goed wilt gebruiken zal je er veel mee moeten oefenen. De tweede feature die de vergelijking met FIFA bevestigd is de toevoeging van live-statistieken. Gedurende het basketbalseizoen zal 2K de statistieken van de verschillende teams en spelers verzamelen en de game daarmee updaten. Is een speler uit zijn doen in de competitie, dan zal je ook in de game merken dat hij niet zo lekker speelt. Dit kan natuurlijk ook in jouw voordeel werken als een team een super seizoen aan het spelen is en de ene na de andere wedstrijd wint. Dit is een hele interessante toevoeging aan de game, maar het is duidelijk dat de ontwikkelaars goed hebben gekeken naar de ontwikkelingen van de FIFA-serie.
Op de cover van deze NBA-game siert een afbeelding van LeBron James. De ontwikkelaars haasten zich om te zeggen dat deze top basketballer niet alleen maar een leuk plaatje was voor op het doosje van de game, maar dat hij ook een grote rol heeft gespeeld voor NBA 2K14. Zo heeft hij de soundtrack van de game uitgekozen en zal je zijn stem op meerdere momenten voorbij horen komen in de game. Er is zelfs een hele modus toegevoegd onder zijn naam: “LeBron: Path To Greatness”. In die mode speel je met het team van LeBron James en is jouw doel om LeBron in de Hall of Fame te krijgen. Uiteraard bestuur je wel het hele team tijdens de verschillende wedstrijden, maar het draait om het behalen van achievements met de sterspeler. De ontwikkelaars lieten niks los over de inhoud van die achievements, maar als ze dit goed hebben uitgedacht kan dit een leuke twist geven aan de standaard seizoenswedstrijden die je normaal speelt in een basketbalgame.
Zoals gezegd mochten we na de presentatie zelf even aan de slag met NBA 2K14 op de Xbox 360. We speelden enkele multiplayer wedstrijden tegen elkaar en kwamen al snel tot de conclusie dat NBA 2K14 gewoon erg leuk is om te spelen. De controls zijn redelijk makkelijk op te pakken en daardoor kan je snel het balletje heen en weer passen en er een paar leuke dribbels uit gooien. Dat maakt het lekker laagdrempelig en interessant voor een grote groep mensen. Grafisch viel ons op dat de animaties er inderdaad goed uit zien, maar dat ze niet altijd even netjes in elkaar overgaan. Dat is een slordigheidje dat de ontwikkelaars hopelijk nog glad kunnen strijken voordat de game in de winkels ligt. Overigens hebben wij de game in actie gezien op de PlayStation 3 en Xbox 360. Er wordt ook gewerkt aan een versie voor de next-gen consoles, maar daar werd niks over losgelaten.
Met NBA 2K14 lijkt 2K weer een goede stap voorwaarts te zetten in de serie. Het zag er goed uit, maar was bovenal ook plezierig om mee te spelen en dat is het belangrijkste voor een sportgame als deze. Het feit dat ze dezelfde stappen zetten als de FIFA-reeks is helemaal niet slecht en laat alleen maar zien dat ze goed opletten op de ontwikkelingen in de markt en de wensen van de gamers.