NBA Live 18 Review

NBA Live is natuurlijk al lange tijd een grote naam. Vooral aan het begin van deze eeuw stond de game echt voor een hele hoop kwaliteit. Toch ging het daarna een tijdje behoorlijk bergafwaarts met de game. De game werd ingehaald door de NBA 2K-serie en verdween toch een tijdje van het toneel. Na een rentree in 2013 verscheen er vorig jaar ineens toch géén NBA Live game meer. Maar genoeg over het verleden, want dit jaar is NBA Live weer helemaal terug. En dat voor een NBA-seizoen wat echt ontzettend spannend belooft te worden! Maar kan NBA Live 18 ook een beetje de concurrentie aan met NBA 2K?

Bij EA Sports zullen ze wellicht wel smakelijk hebben gelachen om de cover van de 2K-serie. Daar staat immers Kyrie Irving voorop, in Cleveland Caveliers-tenue. Tenminste, dat was de bedoeling en zo zullen er ook een hoop covers al gedrukt zijn. Inmiddels weten we allemaal dat Irving de overstap naar Boston heeft gemaakt. Ook Melo heeft de overstap gemaakt naar een ander team, terwijl cover-ster van NBA Live James Harden gezelschap kreeg van Chris Paul. En dat terwijl de Warriors nog altijd ontzettend goed zijn. Kortom, een NBA-seizoen om van te smullen.

Maar, in NBA Live 18 staat er ineens een talent op. Een talent met de naam The One. Of hoe jij dat talent dan ook wil noemen. Hoewel het nog niet te vergelijken valt met The Journey in FIFA of Longshot in Madden, kent NBA Live 18 dit jaar wel een behoorlijk uitgebreide mode waarin je je eigen gemaakte speler tot aan de top volgt. Dit doe je door niet alleen in de hal te spelen, maar ook op straat. Deze mode (genaamd The One) laat de basketbal-cultuur in ieder geval tot uiting komen. Zeker als je basketbal al een tijdje volgt zit de gamemode vol met herkenbare momenten en viert de game het bestaan van basketbal. Het is leuk dat er ook een beetje RPG-elementen in de game zitten, waardoor de mode ook wat meer diepgang krijgt. Het doel is uiteindelijk de beste speler in de NBA te worden. Maar je kunt er ook voor kiezen om je meer te focussen op de straat, en vaardigheden te upgraden die meer bij het spel op straat passen. De verhaallijn die in The One zit is niet super sterk, maar het is zeker een leuke toevoeging aan de game.

Maar in sportgames draait het niet alleen om gamemodes, voornamelijk de gameplay is heel belangrijk. En als het om een NBA-titel gaat, kan ik het toch niet helpen om toch even de game te vergelijken met de NBA 2K-serie. In vergelijking daarmee is NBA Live een stuk simpeler. Dit hoeft overigens niet meteen iets slechts te betekenen. NBA Live 18 is namelijk gemakkelijk op te pakken. Ook zal een beginnende speler al snel alley-oops en dunks kunnen uitoefenen met een druk op de knop. Toch zal een zeer gevorderde speler al snel wat diepgang in de gameplay missen, zeker als je NBA 2K gewend bent. Niet altijd zul je de play kunnen maken die je ook echt voor ogen hebt.

Ook lijkt de game in zijn algemeen een beetje uitgehold. Zo zijn de animaties lang niet altijd helemaal op orde. De gameplay mag dan vloeiend zijn doordat het wat simpeler is, bij de animaties schiet de game soms wat te kort. Sterker nog, spelers doen soms de gekste dingen. Zo kan het zo maar eens zijn dat een speler midden in een animatie schokkerig overgaat op een andere animatie. Ook het commentaar is nogal matig: het deed me een beetje denken aan Evert ten Napel en Youri Mulder. Leuk bij de eerste vijf potjes, maar daarna begin je je er al snel kapot aan te ergeren. De presentatie rondom de wedstrijden is redelijk, maar ook dit is toch weer iets minder dan bij 2K.

Graphics zijn er in ieder geval wel een stuk op vooruit gegaan sinds NBA Live 16 (want, weet je nog, NBA Live 17 werd even overgeslagen). Ook is er net iets meer content dan Live 16. Zo kun je nu ook met de Amerikaanse vrouwencompetie aan de slag: de WNBA. Helaas kun je daar ook alleen maar losse potjes spelen, en is er bijvoorbeeld geen carrièremode. Verder zijn de standaard modi die je verwacht van een sport-game wel aanwezig. Ook is er de mogelijkheid om Ultimate Team te spelen, een mode die je bijvoorbeeld al zult kennen uit FIFA.

NBA Live heeft in ieder geval stappen gezet ten opzichte van NBA Live 16. De graphics zijn echt best prima en voornamelijk The One-mode is echt vermakelijk. Het is jammer dat de gameplay echter niet zo diepgaand is. Leuk voor beginners, maar baseketbalveteranen zullen toch een bepaalde diepgang in de game missen. Het is ook jammer dat de gameplay niet altijd even vloeiend verloopt. NBA Live 18 kruipt in ieder geval al wat omhoog op de ranking, maar een kampioenskandidaat… daar moet nog wel een hoop werk voor worden verricht.

• Vooruitgang ten opzichte van NBA Live 16
  • The One mode is leuk

• Matige animaties