Nioh 2 review

Eefje trekt ten strijde tegen demonen en een hoge difficulty in Nioh 2.

Ik denk dat het in onzekere tijden als dit best toegestaan is om bekentenissen af te leggen, dus bij deze….ik ben een standje medium meisje. Daar, ik heb het toegegeven. Ik heb gewoon niet de skills of het geduld om games op hard difficulty uit te spelen. Ik probeer het heus wel hoor, steeds opnieuw. Dan start ik de game op de moeilijkste difficulty om even mijn teentje in het water van het diepe bad te dippen, maar reeds na enkele levels hou ik het voor bekeken en ga ik in het medium zwemmen. Dark Souls heb ik uiteraard een kans gegeven, wat niet echt een succes was. BloodBorne beet ik al erg snel mijn resterende melktandjes op stuk en Sekiro heb ik nog steeds niet uit de plastic durven halen…waarom waag ik me dan aan Nioh 2 vraag je jezelf vast af? Simpel, omdat ik de komende weken mijn huis niet uit kan en die game onmogelijk lastiger kan zijn dan wat de wereld op ons afvuurt momenteel…toch?

Ik ben niet goed in Souls-achtige games, maar verwar dat geenszins met het idee dat ik ze niet zou appreciëren. Ik vind het vet dat er een heuse tegenbeweging van games gekomen is die zich afzetten tegen het handje vasthouden dat zo veel mainstream games doen. Er is ook een andere reden waarom ik Nioh 2 echt wel wou proberen, en dat is uiteraard ontwikkelaar Team Ninja. Deze legendarische Japanse ontwikkelaar stond lang geleden, nog voor Demon Souls ook maar een concept was, op de kaart als ontwikkelaar van aartsmoeilijke maar erg belonende actiegames met Ninja Gaiden 2 als hun kroonjuweel. Hun in 2017 verschenen Nioh wordt uiteraard altijd omschreven als een Souls-achtig spel, maar als je er echt dieper naar kijkt voelt het toch echt meer aan als een evolutie van wat Team Ninja jaren geleden al deed. Nioh heeft gewoon meer gemeen met Ninja Gaiden dan het met Bloodborne of Dark Souls heeft dankzij een vechtsysteem dat stukken vlotter en creatiever aanvoelt.

De ervaring van Team Ninja komt in Nioh 2 nog verder tot uiting met een game die je kan omschrijven als de verfijnde sequel. Alle elementen uit Nioh tekenen present, maar je merkt dat Team Ninja ze getweaked heeft en netjes verder gebouwd op de basis van de voorganger. Het feodale Japan van 1555 is je strijdtoneel. Het land is een puinhoop die overspoeld wordt door monsters en boosaardige geesten en jij neemt als huurling Hideyoshi de wapens tegen hen op. Daar schuilt al meteen de eerste vernieuwing van Nioh 2 in, jij bepaalt namelijk zelf hoe het hoofdpersonage er uit komt te zien. Je hebt behoorlijk veel opties om van je Hideyoshi de badass ninjasamurai te maken die jij wilt. Welk uiterlijk je ook kiest, je personage zal half Yokai zijn, wat er dus op neerkomt dat Hideyoshi half demoon is. Brengt dat leuke extra mogelijkheden met zich mee die je in gevechten kunt benutten vraag je? Ja, uiteraard, wat had je gedacht?

De Yokai counter zal je belangrijkste move in de game worden. De combat is namelijk nog steeds snel en hevig, maar zelfs de zwakkere tegenstanders hebben nu een move die je niet zomaar kan blokken. Zodra je zo een aanval ziet moet je dus razendsnel counteren om de kracht van de vijand tegen hem te gebruiken. Deze techniek moet je gewoon zo snel mogelijk onder de knie krijgen, want het is de belangrijkste in je arsenaal. Ook een leuk voordeel aan half Yokai zijn is dat je kern van verslagen vijanden kan absorberen en zo tijdelijk hun krachten overnemen. Dat betekent dat je even je arm kan veranderen in een reusachtig paardmonster die los gaat op je vijanden of eventjes skeletten kunt oproepen die met hun boog je tegenstanders onder vuur nemen. Niet alleen leveren die krachten een indrukwekkend visueel schouwspel op, ze zijn ook verdomd handig om te benutten in gevechten. De laatste Yokai mogelijkheid is waarschijnlijk de krachtigste, namelijk de mogelijk om spirit guardians op te roepen die je helpen vechten . Deze Yokai shift verandert je naargelang de guardian spirit die je hebt geselecteerd dus in essentie tot een soort monster dat erg veel schade kan aanrichten, en maakt je tijdelijk onkwetsbaar. De guardians komen in Brute, Feral en Phantom vorm en elk brengen hun eigen specifieke effecten en vechtstijlen mee. Leren welke guardian het best bij je past en hoe je hun specifieke krachten het beste benut is een deel van de strategische fun van Nioh 2. Uiteindelijk kom je sowieso op een punt in de game waar je meerdere guardians tot je beschikking hebt en gewoon kan switchen tussen de twee om je arsenaal aan moves nog uitgebreider te maken.

Om op dat punt echter te komen dwingt Nioh 2 je echter wat om door te bijten. Er is weliswaar een korte tutorial, maar die is zo basic dat je wanneer je de voorganger niet gespeeld hebt ongetwijfeld wat geïntimideerd zal voelen door de game. Nioh 2 neemt namelijk al erg snel de steunwieltjes van de fiets en zet je al erg vroeg tegen een baas die waarschijnlijk de vloer met je zal aanvegen. Geen paniek, hij is echt wel te verslaan. Dit is een game die je misschien niet bij je handje neemt en uitlegt wat je moet doen, maar de tools om het te doen zijn er echt wel. Nioh 2 is uitdagend en complex, maar zodra de puzzel klikt en je doorkrijgt dat je moet investeren in dingen als shuriken en bommen om vijanden op afstand te houden en spul als talismannen om je standaard-wapens grotere damage te bezorgen wordt het een stuk vlotter te behappen. Een vriendschappelijke boswandeling wordt Nioh 2 op geen moment, maar het valt wel op dat zodra je zorg gaat besteden aan het upgraden van je arsenaal en die counter move goed onder de knie krijgt de game een stuk minder frustrerend wordt dan een Souls-game. Tot je de game in co-op gaat spelen en merkt dat je partner die raadgevingen in de wind geslagen heeft uiteraard.

Nioh 2 is een enorm uitdagende game die geen greintje medeleven heeft met nieuwkomers, maar voelt toch niet zo frustrerend aan als veel andere Souls-achtige games. Dat komt omdat het vechtsysteem, zoals we van de ontwikkelaar gewoon zijn, uitblinkt in snelheid en veelzijdigheid en omdat de middelen er wel degelijk zijn om van Nioh 2 een goede actiegame te maken en geen les in frustratie-beheersing. Team Ninja levert met Nioh 2 hun beste game sinds Ninja Gaiden 2 af, zelfs ik als standje medium meisje kan zoiets waarderen

• Enorm uitdagend, maar niet oneerlijk
  • Erg veel diepgang in de gameplay
  • De spirit guardians leveren erg heftige actie op