Nioh Review

Meestal spelen we games om lekker te ontspannen. Om eens uit de sleur van ons dagelijks leven te stappen. Soms spelen we games omdat we naar een andere wereld willen vertrekken. Dat kan een vrolijke wereld zijn waarin we met zijn allen gaan karten en elkaar met bananenschillen bekogelen. Maar soms is de wereld waar we ons in bevinden een stuk gevaarlijker. Voor zover ik weet zijn er in onze echte wereld in ieder geval geen gevaarlijke monsters en demonen die verslagen moeten worden. Ook leven deze demonen wel in de virtuele wereld, kan het voor een hoop frustratie zorgen in het echte leven. Sommige games laten je doodgaan, en dan nog een keer, en dan nog heel veel vaker. Toch kiezen velen er voor om zo’n game met een hoop plezier te spelen. Nioh is zo’n game!

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik wil niet al op voorhand zeggen dat een hoge moeilijkheidsgraad een negatief punt hoeft te zijn in een game. Wanneer een game te makkelijk is, is er zeker ook niets aan. Maar de moeilijkheidsgraad kan voor een hoop spelers toch ook een breekpunt zijn. Zo zijn games als Dark Souls of Bloodborne niet voor iedereen bedoeld. Nioh past ook goed in dat rijtje. In Nioh heb je William Adams onder je knoppen. William is de eerste Westerse Samoerai en hij maakt de oversteek naar Japan. De tijd waarin Nioh zich afspeelt is nou niet bepaald een fijne tijd. Westerse landen krijgen steeds meer invloed en bovendien lopen er een hoop vijanden rond in het gebied. En als dat niet genoeg is, zijn er ook een aantal gevaarlijke creaties die rondspoken. In deze wereld wil je eigenlijk niet zijn…

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet helemaal gepakt werd door het verhaal. Ik snapte lang niet altijd wat er nu precies aan de hand was. De tussenfilmpjes bieden niet heel erg veel uitkomst en datgene wat ik wel kon volgen was niet echt heel interessant. Het scheelt dat ik hiermee eigenlijk meteen het grootse minpunt uit de game te pakken heb. Het verhaal is niet heel erg boeiend, maar gelukkig maakt de gameplay ontzettend veel goed. Kunnen we het nu mooi – ondanks de gevaarlijke wereld van Nioh – over allemaal positieve dingen hebben!

De gameplay van Nioh laat zich het beste vergelijken met die van Dark Souls. Dat wil zeggen dat je dus voorzichtig te werk moet gaan. Met wat geram om de knoppen ga je het niet redden in Nioh. Een paar klappen van je tegenstanders en je kunt opnieuw beginnen. Je gaat moeten wachten totdat je vijand heeft aangevallen om daarna een goede tegenaanval moeten kunnen timen. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met de stamina die je zelf al dan niet hebt. Bovendien kun je ook gebruik maken van de stamina van tegenstanders. Daar moet je nog wel letten of je tegenstander menselijk of monsterlijk is.

Bovendien spelen er nog een hoop factoren mee bij het spelen van Nioh. Zo kun je een bepaalde stand van William kiezen. Hou je je wapen meer verdedigend vast, of kies je er voor om meer aanvallend te werk te gaan. Dit kan ook afhankelijk zijn van het type vijand die je tegenover je hebt staan. Ook is het van belang welk wapen je kiest. Vooraf kun je namelijk kiezen wat je favoriete wapen gaat worden. Gebruik je dat type, dan zul je meer schade aanrichten. Dat klinkt misschien allemaal lastig, maar gelukkig kent de game een prima tutorial. Bovendien is deze diepgang iets wat je wel van een game als Nioh verwacht. En wanneer je eenmaal alles door hebt (en dat ging bij mij verrassend snel) speelt de game fantastisch weg. Monsters in stukjes hakken was nog nooit zo bevredigend. Bovendien geeft het een fijn gevoel wanneer jij dat level hebt weten te volbrengen.

Nioh heeft verder een hoop elementen die er voor zorgen dat RPG-fans hun hart kunnen ophalen. Wat te denken van de zeer uitgebreide skill-tree. Er zijn een hoop keuzes te maken, die ook echt gewicht lijken te hebben. Het leveldesign is om je vingers bij af te likken. Levels zien er prachtig uit en zijn doolhoven op zichzelf. Ook de eindbazen zijn – zoals je het ook bij zo’n game verwacht – enorm en voelen ook als enorme uitdagingen. Wanneer je de game met een vriend wil spelen, is dat ook mogelijk. Je kunt een andere speler oproepen om jou uit de brand te helpen, of je kunt ook een andere speler gaan helpen. Dat hoeft ook geen bekende te zijn. Je kunt ook er voor kiezen om in een willekeurige missie te worden gedropt. Dit werkt uitstekend!

Het zijn prachtige tijden voor fans van Dark Souls-achtige games. Na Dark Souls en Bloodborne is hier nu Nioh. Misschien wel een game die beter scoort dan Dark Souls of Bloodborne. Oké, op originaliteit en het verhaal scoort Nioh niet echt veel punten. Maar qua gameplay maakt Nioh enorm veel goed. De combat is echt heerlijk. Hoewel het wel een beetje ingewikkeld is, heb je dat zo onder de knie. Nioh doet echt een hoop goed en verdient echt je kans!

• Fantastische gameplay
  • Toffe bosses
  • Level-design is erg sterk