Payday 2 Review

Payday 2 Review

Laten we eerlijk zijn, iedereen heeft er wel eens van gedroomd een succesvolle crimineel te zijn. Niet hoeven werken voor je geld, maar simpelweg even een bank overvallen en weg zijn je financiële zorgen. Payday 2 geeft je een kijkje in de harde wereld van de criminaliteit. Wie denkt dat het makkelijk is om eventjes een juwelier te overvallen komt bedrogen uit, want er gaat een goede planning aan vooraf. En ik hoop dat je ballen van staal hebt want je zal je rust moeten bewaren tijdens menig vuurgevecht die je ongetwijfeld zal meemaken.

Ik val maar gelijk met de deur in huis door te zeggen dat deze game een zeer aangename verrassing was. Zelfs na de release van GTA V heb ik deze game nog gespeeld. Het ligt ook wel in lijn met GTA V aangezien je je ook hier bezig houdt met criminele activiteiten. Maar laten we Rockstar’s allergrootste game even vergeten want Payday 2 verdiend meer dan de volledige aandacht. Payday 2 is een tactische First Person Shooter, het vervolg op Payday: The Heist uit 2011. De vergelijking met de film Heat is overigens snel gemaakt. Iedereen die die film heeft gezien herinnert zich vooral de twaalf minuten durende schiet-scène op klaarlichte dag, waar de politie in de vorm van Al Pacino met automatische wapens de bende van Robert DeNiro probeert te stoppen na een bankoverval. Nadat ik zelf de link had gelegd met Heat, las ik later dan de game daadwerkelijk op die film is gebaseerd. En de ontwikkelaar had geen betere film uit kunnen kiezen.

Het doel is dan ook om op klaarlichte dag je overvallen te plannen. Voordat je een missie accepteert, krijg je een korte introductie van de opdracht. Daarbij krijg je meestal een blauwprint te zien van het pand dat je wilt beroven. Het is zaak dat je deze goed bestudeerd want het kan van levensbelang zijn. Weten wat de posities van de veiligheidscamera’s zijn, kan ervoor zorgen dat je onopgemerkt binnen kan sluipen en zo zonder enige aanwezigheid van de politie je missie kan volbrengen. Tot op heden is mij dit persoonlijk nog niet gelukt. Ik heb mij bij elke missie nog door verschillende waves aan politie en SWAT teams moeten schieten. Niet dat dat erg is want je waant je inderdaad op de straten van Los Angeles, net zoals de film Heat. Tijdens een dergelijke shootout is het alsnog van belang dat je je missie volbrengt. Dat word erg lastig gemaakt want vanuit alle straten en steegjes verschijnen de juten. Aangezien jullie team uit maar vier leden bestaat, zal je strategisch te werk moeten gaan. Één op de uitkijk, één die de kluizen leeghaalt, een ander die de mensen in de winkel onder schot houd en de ander die de vluchtauto voorrijd. Zoals je merkt is teamplay een belangrijk ingrediënt in deze game.

Ik heb de game echter alleen solo gespeeld. Maar probeer drie vrienden bij elkaar te krijgen want niets is leuker dan met zijn allen een goed uitgevoerde overval te plannen. De AI is echter wel van goede kwaliteit dus in je eentje kun je ook een heel eind komen. Je zult dan wel zelf de kluizen moeten kraken en het geld verzamelen, dat doen je computergestuurde collega’s namelijk niet. Gelukkig biedt de game een grote verscheidenheid aan missies, een uitgebreid wapenarsenaal en vier kleurrijke karakter om je illegale shit mee uit te halen. Je kunt kiezen uit Dallas, Hoxton, Wolf en Chains, elk met hun eigen unieke trekjes. Ikzelf koos voor Wolf, alleen al om het feit dat hij dezelfde leeftijd heeft als ik, getrouwd is en twee kinderen heeft. Ja, ik kon mij helemaal identificeren met Wolf. Hoewel we het hier over doorgewinterde criminelen hebben, bouw je toch een band met ze op. De ontwikkelaar heeft interessante karkaters neergezet en een spannende gameplay weten te creëren.

Belangrijkste optie in het hoofdmenu is: Crimenet. Met dit netwerk kun je kiezen uit een enorme hoeveelheid contracten. Hoe beter je als groep ontwikkelt, des te groter de opdrachten die aangenomen kunnen worden. Zo kun je bergen geld roven, personages aanpassen en wapens upgraden. Crimenet is een dynamische database met diverse contracten. Op de plattegrond die is getoond kun je je missies selecteren, elk met hun eigen moeilijkheidsgraad en met hun eigen verdiensten. Bij grotere overvallen horen grotere opbrengsten, maar die zijn dan vaak ook moeilijker dan de wat kleinere opdrachten. Daarnaast kun je ook nog een specialiteit, cq beroep kiezen; Mastermind, Enforcer, Ghost of Technicus. Zo kun je als Mastermind je tactisch inzicht en overzicht ontplooien. En naast geld zijn er diverse unieke items te verdienen, zoals maskers en wapens.
Alle wapens zijn door de diverse uitbreidingen naar eigen wens aan te passen. Maar de maskers hebben mijn voorkeur. Denk aan de maskers die The Joker in The Dark Knight gebruikte om in het begin van die film de bank te overvallen. Deze maskers zijn zowel creepy als awesome en je voelt je gelijk een badass wanneer je je masker opzet. Het opzetten van je masker betekent trouwens het begin van een missie. Daarvoor kun je dus zonder masker op nog even de omgeving scouten, de winkel en werknemers in je opnemen en zo je plan maken.

Payday 2 is een erg goede game. De pech is dat het in dezelfde periode als GTA V uitkomt. De game verdiend het echter om gespeeld te worden. Het is een goed gebalanceerde game met alle ingrediënten die je je als aspirant crimineel kunt wensen. Ik geef het dan ook een dikke vette verdiende 85, in de hoop dat het nog een beetje opvalt in de dominantie van Rockstar van deze maand.

[review pros=”+ Grafisch uitstekend
+ Een crimineel goede gameplay
+ Goede verscheidenheid in missies en wapens ” cons=”- De pech dat het tegelijkertijd met GTA V uitkomt