Persona 4 Arena Ultimax Review

Persona 4 Arena Ultimax Review

Persona 4 Arena Ultimax is voor mij de eerste gespeelde game uit de Persona-reeks. Wat dat betreft was ik dan ook compleet blanco toen ik er aan begon. Aan de ene kant kan ik nu zeggen dat Persona 4 Arena Ultimax mij positief heeft verrast, aan de andere kant ook weer niet op ieder gebied…

Persona 4 Arena Ultimax is een game in de Persona-reeks en daarin ligt meteen een probleem. Als je voor de eerste keer een game speelt uit de reeks duurt het even voordat je begrijpt wat alles nu precies is. De personages en hun Persona’s komen namelijk zo uit de voorloper gevallen, Persona 4 Arena. Dat is dan weer een sequel van het spel Shin Megami Tensei: Persona 4. Natuurlijk is het een sequel en begrijp je het dus logischerwijze beter wanneer je de eerdere delen hebt gespeeld, maar ze hadden dit makkelijk kunnen onderbouwen door een korte uitleg te geven. Alleen al een korte samenvatting in het menu zou goed geweest zijn, zodat mensen die Persona 4 wel hebben gespeeld er geen last van hebben in de verhaallijn.

De game speelt zich niet lang na het vorige deel af. Door een nog onbekend persoon zijn er look-a-likes van je personages in het leven geroepen. Ze zien er precies hetzelfde uit, behalve het feit dat ze een ander kleur ogen hebben en dat deze ‘shadow’ versies natuurlijk slecht zijn. Tijdens het verhaal kom je personages uit zowel Persona 3 als Persona 4 tegen. Beide groepen hebben hun eigen verhaallijn welke op den duur met elkaar kruisen. Wanneer de personages elkaar leren kennen zorgt dit voor een aantal lachwekkende situaties.

De game bestaat uit twee modes: de story mode en de arcade mode. De story mode was niet precies wat ik ervan verwachtte. Ik dacht dat het een soort van RPG meets fighter idee zou zijn en dit is het niet. Het is meer een grafisch gelikt verhaal met hier en daar een gevecht. Wanneer je je best doet kun je door de story mode heen vliegen zonder je controller ook maar één keer aan te raken. Nou ja, twee keer. De teksten kun je namelijk automatisch door laten lopen en er is ook een modus waarin je de computer voor je laat vechten. Nu dacht ik altijd dat je een game speelt om het spelen en niet om het bekijken, voor mij is deze laatste mogelijkheid dus een overbodige luxe. ‘Vliegen’ is misschien ook wat overdreven, want je bent meer dan tien minuten per keer bezig om door de teksten heen te komen. Het verhaal achter Persona 4 Arena Ultimax is wel erg interessant en de moeite waard om te volgen, maar voor de echte Fighters onder ons wordt het tandenknarsen om er doorheen te komen.

De arcade modus is waar het daadwerkelijke vechten plaatsvindt. Deze mode wordt nog onderverdeeld in ScoreAttack Mode, GoldenArena Mode en Versus Mode. Je kunt kiezen uit de verschillende personages, waarbij je dan kan spelen tegen vrienden of tegen de computer. Tijdens de gevechten kun je kiezen voor verschillende gradaties in moeilijkheid waarbij ‘Safety’ het makkelijkste is en ‘Hard’ natuurlijk het moeilijkste. De gameplay van Persona 4 Arena Ultimax is vrij makkelijk onder de knie te krijgen. Tijdens het vechten zijn er verschillende moves die je kunt doen en waarbij je ook je Persona kunt oproepen zodat deze je ondersteunt in je aanval. Voel je jezelf toch niet zo zeker over je moves, dan kun je ze oefenen voordat je aan het daadwerkelijke spel begint. Hoewel je een klein deel van het verhaal meekrijgt in deze modus is het aanzienlijk minder dan in de story mode. Je kunt overigens ook online met Persona 4 Arena Ultimax om hier tegen anderen te vechten.

Persona 4 Arena Ultimax is simpelweg een top game voor de kenners van de eerdere delen. Je weet dan wat je kan verwachten van de game en dat zal dan ook de reden zijn waarom je hem aanschaft. Voor de mensen die nu pas bekend raken met de serie is het niet de meest makkelijke game om in te stappen, je moet dan de tijd nemen om het verhaal te gaan begrijpen. Voor de juiste speler denk ik dat Persona 4 Arena Ultimax het zeker waard is om die tijd erin te stoppen.

[review pros=”+ Interessant verhaal
+ Leuke personages” cons=”- Story mode is een grafische novel in plaats van een game
– Onbekenden met Persona zullen er echt in moeten komen” score=60]