Ride 4 Review

Het is voor mij een hele uitdaging om een review te schrijven over een game als deze. Waarom? Racers zijn toch wel favoriete games? Sowieso! Vroeger ten tijde van de PlayStation 2 speelde ik Gran Turismo 3 naar de volle honderd procent. Op mijn Xbox One X heb ik vele, vele uren doorgebracht met diverse Forza’s. Ook een potje Need for Speed kan ik op zijn tijd waarderen. Waar zit die uitdaging dan?

Te weinig wielen! Ja, ik hou van racen met auto’s, maar motoren zijn onbekend voor me. Verder dan een game Road Rash vroeger, een rondje op de lightcycles uit Tron of een potje Mario Kart op Link’s motor gaat het niet. Ik heb dan ook geen eerder deel in de Ride franchise gespeeld. Maar dat hoeft geen minpunt te zijn, het zorgt voor een bijzondere, frisse blik op dat wat de game mij te bieden heeft. Ontwikkelaar Milestone (die ik ken van verschillende auto-racers) is een icoon op het gebied van racegames. Geheel eng is de eerste ervaring hierdoor dus niet.

Milestone heeft met Ride 4 enkele beloftes gedaan. Grafisch moest de game een meesterwerk worden en realistischer zijn dan ooit tevoren. Gelukkig geeft de game vanaf het begin verschillende hulpmogelijkheden om mensen als mij een beetje bij te staan. Kijk, een auto reageert net wat anders dan een motor, natuurlijk. Ik heb nooit helemaal begrepen hoe die dingen werken, dus de remhulp ging snel aan. Het zorgt er meteen voor dat Milestone de game toegankelijker maakt en niet alleen voor de realisme-puristen. Echter, makkelijk zal het nooit worden. Het is nog steeds een ding om je motor op de weg te houden. Zoals het een goede game van vandaag de dag betaamt gaf de game meteen ook de mogelijkheid om mijn bestuurder en motor aan te passen. Er zijn maar liefst 175 motoren in de game aanwezig die natuurlijk stuk voor stuk anders zijn. Daarnaast kun je dingen als de remmen, de transmissie, velgen, spiegels, uitlaat en veel meer naar eigen wens aanpassen. Een diepgaand systeem om er voor te zorgen dat jij op de motor zit zoals jij die wil hebben. De slierten van licht uit de achterkant laten komen zoals in Tron is blijkbaar niet realistisch. Weer wat geleerd.

Als nieuwkomer is er toch nog steeds wel een beetje een hoge leercurve wanneer je aan Ride 4 begint. Zo wilde ik een tutorial spelen om er achter te komen hoe een motor werkt. Maar die zijn er dus helemaal niet. Je mag zo de weg op met een level dat stopt wanneer je ook maar een millimeter van het asfalt afwijkt. Dat dit ook meteen binnen een bepaalde tijd moet zorgde voor best wat zweet op mijn hoofd. Motoren zijn duidelijk anders dan auto’s. Het niet van de baan af mogen vliegen was een penalty die ik vaak heb mogen ervaren.

Hier eenmaal voorbij opent de wereld van Ride 4 zich voor je. De game weet je een carrièremodus, multiplayer en losse races voor te schotelen. In een editor kun je helemaal los gaan met je eigen creativiteit om eigen stikkers te maken voor op je motor of kleding. Zo diep als in Forza gaat dit nooit, maar het is een toffe extra om online unieker te zijn. In de carrièremode zijn verschillende leagues aanwezig die natuurlijk allen bestaan uit meerdere rondes op verschillende circuits. Het doel is simpel; een beker winnen. Echter, het is niet zo makkelijk als het mee doen door en druk op de knop, nee je gaat je moeten kwalificeren door te slagen in verschillende testen. Een race tegen de tijd, bijvoorbeeld. Slaag je hier in, dan mag je mee gaan doen.

Hier merk je dat de ontwikkelaar goed z’n best heeft gedaan rondom de diversiteit aan circuits. Mijn favoriete track, de Nürburgring, is in ieder geval gewoon aanwezig. En dat verwacht je eigenlijk ook wel. De niet makkelijke baan is heerlijk om met je Yamaha te ontdekken. Yamaha? Ja het is duidelijk dat de ontwikkelaar een deal heeft met dit merk. Het spel zit vol met het logo langs de weg en er zijn bijzonder veel motoren uit deze stal aanwezig. Een goed ding, want deze motoren klinken en voelen hierdoor levensecht. En dat dat geluid goed moet klinken is belangrijk, helemaal wanneer je je beseft dat Ride 4 niet heel veel muziek in zich heeft zitten. Tijdens een race hoor je alleen het brullen van je motor. Iets wat de fan van dit vervoersmiddel vast als een gigantisch pluspunt kan beschouwen.

Maar om even bij het belangrijkste te komen; de besturing. De motoren kunnen op verschillende niveau’s ingesteld worden; gebalanceerd, professioneel en realistisch. Balanceer je ‘em, dan is de besturing best een beetje stroef maar is het makkelijker om door de bochten te komen. Op standje professioneel merk je dat de game je minder wil helpen en moet je goed je best doen om het gevaarte tussen je benen in bedwang te houden. Bochten maken is een behoorlijke uitdaging. Realistisch is, nou ja, realistisch. Het is jij op dat asfalt. Niemand helpt, de zwaartekracht is je grootste vijand en een bocht maken voelt als hogere wiskunde. Je begrijpt dat ik ‘em lekker op gebalanceerd heb laten staan. Helemaal toen ik eenmaal online ging kijken. Je moet toch in ieder geval een bocht moeten kunnen maken tussen al die andere spelers he?

Mijn tip voor mensen die Ride 4 online gaan spelen; zorg dat je al wat uren in de game hebt zitten en begrijpt hoe je motor werkt. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat wanneer je dit niet doet je een grote flater begaat en je geen lol gaat hebben. De overige spelers hadden dat overigens wel. De circuits zien er prachtig uit, Milestone heeft dus niet gelogen. Het is geen straf voor fantaten van motoren om online vele, vele uren te slijten. Hoewel het steeds losse races zijn (geen kampioenschappen, daarvoor zul je echt de carrière moeten spelen), zorgt dit voor snelle actie. En dat is eigenlijk precies wat je wil in een game waarin je honderden paardenkrachten tussen je benen hebt zitten, toch?

Visueel is Ride 4 een sterke titel en op het gebied van realisme is de game niet van echt te onderscheiden. In de game lukt het mij niet om op de realistische stand een motor een bocht te laten maken, in het echt lukt dat me ook niet. Dat is realisme! Het gemis aan tutorials is echter wel een groot minpunt. Je wordt wat mij betreft net wat te hard in het diepe gegooid. Gelukkig zijn er enkele opties om je leven makkelijker te maken, maar een duidelijke uitleg was hier volledig op zijn plek geweest. Kom je echter van Ride 3 af, dan is Ride 4 een perfecte opvolger.

• Grafisch dik in orde, realisme en uitgebreid.

• Waar is mijn uitleg?
7.5