Sébastien Loeb Rally Evo Review

Sébastien Loeb Rally Evo Review

Hoewel de huidige generatie consoles alweer ruim twee jaar verkrijgbaar is (de late release van de Xbox One in Nederland even niet meegerekend), zijn liefhebbers van het rally-genre nog amper aan hun trekken gekomen op de PlayStation 4 en Xbox One. En als er dan eindelijk eens een rally-game verschijnt, is het ook nog eens geen hoogvlieger (we kijken naar jou, WRC 5). Van de vroegere makers van WRC, dus niet die van het zojuist genoemde tegenvallende deel, komt nu Sébastien Loeb Rally Evo, een game waar de ontwikkelaar naar eigen zeggen eindelijk eens haar eigen visie om kon zetten in een game. Hebben we hier onze eerste échte rally-topper in handen?

Games waar rally-iconen hun naam aan verbinden zijn niet nieuw. Bekendste voorbeeld is natuurlijk Colin McRae, maar ook Richard Burns heeft zijn eigen game gehad. De mannen hielpen het ontwikkelteam, net als dat Loeb voor deze game heeft gedaan, om een zo authentiek mogelijk product neer te zetten door feedback te geven op het gevoel en de besturing van de game. Plus hun naam hing eraan wat, zeker in het geval van McRae, de verkoopcijfers een fijn duwtje in de rug gaf. In het geval van Sébastien Loeb Rally Evo is er nóg iets rondom de man, wiens naam de game draagt, verwerkt in de speelervaring.

In de basis is dit een rally-game zoals er vele anderen zijn. Je kiest een naam voor het team waarvoor je rijdt, inclusief logo, nummerplaat et cetera. Je begint onderaan de ladder als rookie in een simpele Peugeot 106. De eerste kilometers op de track voelen onwennig aan, wat op zich niet vreemd is bij het oppakken van een nieuwe game met een nieuwe besturing, maar bij deze game valt het op een negatieve manier op. De auto reageert niet zo direct en je hebt niet het gevoel dat je banden echt contact maken met het de modderige ondergrond, de sneeuw of het asfalt. Vreemd genoeg verdwijnen deze problemen onmiddellijk zodra je het camerastandpunt niet van achter je auto, maar vanuit de cockpit of vanaf je motorkap of bumper instelt. Vanaf dat moment speelt Rally Evo eigenlijk heerlijk; door op een goede manier met gas, rem en handrem te spelen, manoeuvreer je je wagen heerlijk door het landschap heen, zonder dat de uitdaging verdwijnt. Bij het kleinste stuur- of remfoutje word je, zeker op hoge snelheid, gelijk afgestraft en vlieg je van de track af. Op momenten dat je in de sneeuw, modder of op nat asfalt rijdt, gebeurt dat geheel waarheidsgetrouw ook nog eens stukken sneller dan wanneer je op een normale weg rijdt, wat ondanks dat we te maken hebben met een rally-game ook nog met enige regelmaat voorkomt.

Mocht je toch onverhoopt van de baan af vliegen en met je neus recht tegen een boom staan, dan valt wel onmiddellijk op dat Milestone best wat extra werk in het audiovisuele gedeelte van de game had mogen steken. En dat is nog vrij zacht uitgedrukt. Zowel de graphics als het geluid zijn verre van wat je van de huidige generatie consoles gewend bent. De omgevingen voelen over het algemeen erg levenloos en kaal aan en daarnaast wordt de het spel geplaagd door textures van een zeer lage resolutie, houterige physics, framedrops, texture pop-in, onrealistisch geluid wanneer je slipt… En kennen we de bordkartonnen bermtoerist nog?

Het sluit absoluut niet aan op de op zich prima gameplay die we in het spel tegenkomen. Er is een gevarieerd arsenaal aan beschikbare racewagens beschikbaar, variërend van oude klassiekers tot de nieuwste wagens, Allemaal te besturen op tracks met wisselende omgevingen en omstandigheden, en verdeeld over diverse gameplaymodi waarvan we de meest in het oog springende nog niet eens hebben genoemd.

Naast standaard modi als Quick Event en Career is er ook nog de Sébastien Loeb Experience, waarin je hoogtepunten uit de carrière van Loeb naspeelt. Deze zijn opgedeeld in blokjes die ieder uit een aantal races bestaan, waar je uiteraard op een vooraf vastgestelde plek moet finishen. Alle blokjes worden voorafgegaan door interessante stukjes interview met Loeb, waarin hij vertelt over het deel van zijn carrière waarvan jij op het punt staat om het na te gaan spelen. In principe is het natuurlijk gewoon dezelfde gameplay als bij het rijden van een losse race of een race in de Career, maar voor rallyfans en in het bijzonder fans van Loeb is het erg tof om iconische races van de man na te spelen, vergezeld van exclusieve informatie die door hem zelf verteld wordt. Het onderscheidt Rally Evo van de concurrentie en zorgt bovendien voor een mooie extra hoeveelheid content.

Of het nu gewone rallyraces zijn, Rallycross, Pikes Peak of online multiplayerraces, Rally Evo rijdt heerlijk. Vreemde kanttekening daarbij is dat dat is zolang je je camerastandpunt vooral níet achter je auto hebt. De Sébastien Loeb Experience is, zeker voor fans, een interessante toevoeging die Rally Evo niet alleen onderscheidt, maar ook voor extra content zorgt. Daarom is het extra jammer dat het audiovisuele plaatje zo ondermaats is. We kunnen rallygames met gelijkwaardige, misschien zelfs wel betere, graphics en geluid spelen op de vorige generatie consoles. En dat neemt verhoudingsgewijs een grote hap uit het eindcijfer. Zo lang je daar goed doorheen kunt kijken, is dit de eerste écht sterke rally-ervaring op deze generatie consoles.

[review pros=” + Rijdt heerlijk
+ Vol content
+ Sébastien Loeb Experience” cons=”- Zwaar ondermaatse audiovisuele presentatie