Star Wars: Jedi Fallen Order Preview

Star Wars: Jedi Fallen Order Preview

De relatie tussen Electronic Arts en Star Wars heeft niet gebracht wat we vooraf met z’n allen hadden gehoopt. Op twee Battlefront-titels na zijn er geen AAA-games verschenen. Op de mobiele markt was er wel een hoop te doen (alwaar Galaxy of Heroes duidelijk de grote hit is), maar dat is niet waar de meeste van ons op zaten te wachten. Nee, die echt meeslepende Star Wars hit was er niet. Daar lijkt verandering in te komen.

Er is veel gesproken over Battlefront en Battlefront II. Persoonlijk heb ik enorm genoten van beide games. Sterker nog, de eerste Battlefront is mijn meest gespeelde game van deze generatie en de tweede speel ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Waar de eerste echter geteisterd werd door weinig content en de tweede een valse start kreeg door het drama rondom de lootboxen, wist ontwikkelaar Dice in de core twee sterke shooters neer te zetten. Geef vooral Battlefront II nog eens een kans. Die game lijkt nergens meer op de titel die het twee jaar geleden was en is uitgeroeid tot een game die onmisbaar is voor elke Star Wars-liefhebber.

Het grootste kritiek dat geuit werd op die eerste Battlefront was echter het ontbreken van een singleplayer. Star Wars en haar universum bieden legio aan mogelijkheden voor geweldige verhalen, verhalen die je niet vind in een multiplayer shooter. De tweede bood een campagne, maar met zes uurtjes (acht als je de gratis DLC mee wil tellen) maar dit verhaal was nergens heel bijzonder. Het was leuk, had toffe personages (Iden Versio!), maar de game wist er niet uit te halen wat er in zat. Het voelde als een extra, niet als hoofdzaak. En dat heeft ontwikkelaar Respawn, die eerder Titanfall en Apex Legends bracht, compleet begrepen.

Star Wars Jedi: Fallen Order is afgelopen week onthuld op Star Wars Celebration. De third person action game is een verhaalgedreven singleplayer waarin jouw personage, een Jedi Padawan, centraal staat. Nu is het tof om een Jedi te zijn denk je? Niet echt, de game situeert zich namelijk net nadat Palpatine Order 66 heeft uitgegeven, waardoor de jacht op de Jedi is geopend. En geen Jedi zal deze jacht levend tot een einde brengen. Het is het einde van de Jedi, het einde voor jouw personage. Tenminste, dat is het idee. Want je gaat onderduiken, je wil niet opvallen. Wanneer niemand weet dat jij The Force hebt, loop je minder gevaar. Uiteraard loopt dit minder goed dan gepland en zal je de complete Empire op je af krijgen, inclusief the Second Sister. Een Inquisitor die voor The Empire werkt, bedreven is met The Force en Jedi’s trakteert op een dodelijk uiteinde. Fans van Star Wars Rebels weten waar ik het over heb. Het is aan jou om je verscheurde verleden bijeen te zoeken, je Jedi-training te voltooien en meester van The Force te worden.

Natuurlijk speelt de combat een grote rol in de game. Combat die bestaat uit het vechten met je lichtzwaard (waar Respawn nog heel weinig over wil zeggen) en het gebruiken van The Force. Natuurlijk kun je al spelende dat lichtzwaard steeds steeds verder bouwen en groei je in je krachten. Volgens de ontwikkelaar gaan de gevechten niet onderdoen voor die in de films, en dat is een behoorlijke belofte! Echter, los op vijanden inhakken is niet hoe je aan de slag gaat. Strategisch moet je zijn in je aanval, of juist je verdediging. Je moet sterke punten van je tegenstander zien te omzeilen, zijn zwaktes leren kennen. Want een Jedi valt nooit aan, een Jedi verdedigt. Je vecht om te overleven terwijl je de mysteries van een uitgestorven beschaving moet ontdekken. Het is aan jou om de restanten van de Jedi-orde bij elkaar te rapen, op opnieuw te bouwen wat the Empire heeft afgebroken.

De opzet voor dit verhaal spreekt tot de verbeelding. Revenge of the Sith, de derde episode uit de Star Wars Saga, staat bekend om enkele hoogtepunten. Het gevecht tussen Anakin en Obi-Wan, de geboorte van de tweeling, het verraad van Palpatine, de opkomst van Darth Vader en uiteraard Order 66. Hoewel ik die film letterlijk meer dan honderd keer heb gezien, is de Order 66 scene nog steeds een heftige. Om de nasleep hiervan te gaan merken in een game, in een verhalende singleplayer, ik kan niet wachten. Want weet, de game is volledig opgenomen in de Star Wars Canon. Hoewel we nog geen seconde gameplay hebben mogen zien (misschien op de E3, misschien op May the Fourth?), staat Jedi: Fallen Order nu al op mijn nummer één qua meest geanticipeerde game van het jaar. Ja, ik weet dat de geschiedenis tussen EA en Star Wars een lastige was, maar het lijkt alsof alle planeten op een lijn staan. Alsof de franchise in handen is bij de juiste mensen. Respawn, ik geloof in je. May the Force be with you…

Of de game het waar gaat maken? Daar moeten we nog even op wachten. Star Wars: Jedi Fallen Order ligt vanaf 15 november in de winkel voor Xbox One X, PlayStation 4 Pro en PC. Met Star Wars: Mandalorian, Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker en Star Wars Jedi: Fallen Order zitten de fans van het universum van ome George er dit jaar heel goed bij.