Super Smash Bros. for Wii U Review

Super Smash Bros. for Wii U Review

Natuurlijk, er zijn niet bijzonder veel games uitgekomen voor Wii U-bezitters. Het was soms een best wel zwaar jaar: een aantal grote titels kwamen pas een paar maanden later uit, of verschenen helemaal niet voor de Wii U. De games die wél voor de Wii U verschenen, waren overigens wel goed. Hyrule Warriors scoorde prima, en Bayonetta 2 en Mario Kart 8 haalde de ene negen na de andere binnen. Maar waar het Wii U-jaar vorig jaar werd afgesloten door Super Mario 3D World, moet dé klapper van dit jaar Smash Bros Wii U worden. Na mijn review van de 3DS-versie was ik er eigenlijk wel uit: met Smash Bros. voor de Wii U gaat het wel goed komen. Nadat ik uitgebreid met de game aan de slag ben gegaan, kan ik inderdaad bevestigen dat ook de Wii U-versie heel erg goed is geworden.

De 3DS-versie van Super Smash Bros. was echt dikke prima en scoorde een 91. Eén van de nadelen die ik noemde was de besturing op de Nintendo 3DS. Voor een fighter mist de circlepad op de 3DS net die precisie, zeker als je soms moet variëren tussen aanvallen omhoog en naar de zijkant. Op de Wii U is dat probleem nu voorbij. Je kunt namelijk zelf kiezen op welke manier je speelt. Natuurlijk kun je gewoon met de gamepad van de Wii U spelen. Kies je voor de gewone Wiimote, dan kan dat ook. Maar speciaal voor Super Smash Bros. Wii U heeft Nintendo een speciale GameCube-adapter gemaakt. Heb je nog GameCube-controllers boven op zolder liggen? Koop dan de adapter: Smash Bros. speelt daar nog altijd het lekkerste mee. Als je wilt, kun je zelfs de 3DS als extra controller gebruiken.

Het geeft eigenlijk ook een beetje de essentie van Smash Bros. weer: iedereen kan op zijn of haar eigen manier meedoen. Waar je in bepaalde fighters allemaal lastige knoppencombinaties uit je hoofd moet leren, valt dat in Smash Bros. wel mee. Voor nieuwkomers is het makkelijk om mee te doen: zij kiezen een personage wat ze er leuk uit vinden zien en kunnen het redelijk volhouden tegen beginners en tegen geoefende spelers. Ben je iemand die meer diepgang zoekt? Er zijn in totaal bijna 50 verschillende karakters en er zit altijd wel eentje bij die goed bij jouw speelstijl past. Om alle sterktes en zwaktes van elk karakter en elke move onder de knie te krijgen, ben je behoorlijk lang bezig. Bovendien bevat ook de Wii U-versie een uitgebreide editor waarin je karakters kunt aanpassen. Je kunt voor elk personage een aantal nieuwe aanvallen vrijspelen en bovendien kun je je personages bepaalde badges meegeven. Hiermee versterk je bijvoorbeeld een eigenschap als aanvallen, maar wordt je karakter wel minder goed in verdedigen. De keuze is aan jou.

Een ander nadeel van de 3DS-versie was dat ik af en toe het scherm van de handheld iets te klein vond. Dit probleem is met de Wii U-versie natuurlijk opgelost. De graphics spatten werkelijk van het scherm af. De Wii U mag dan misschien niet zo veel grafische kracht hebben als de PlayStation 4 of de Xbox One, qua graphics had de game ook zo maar op die twee consoles kunnen verschijnen. In de Nintendo 3DS-versie van de game was het niveau van detail al absurd hoog en in de Wii U-versie ligt dat niveau alleen nog maar hoger. Van details op de kleding van personages tot aan de gezichtsuitdrukkingen, het is echt bizar met hoeveel oog voor detail deze game is gemaakt. Zet de game eens op pauze en bekijk de details; je zult er werkelijk waar versteld van staan.

Het derde en laatste minpunt van de 3DS-versie was het gebrek aan single-player modi. Dat is op zich niet heel erg, aangezien je Smash Bros. natuurlijk het beste met vrienden op de bank speelt. Toch voelde het gebrek van singleplayer-avontuur zoals we dat wel zagen in Brawl als een gemis. Gelukkig is er ten opzichte van de 3DS-versie in de Wii U-versie wel meer te beleven voor de eenzame speler. Zo is de mode waarin je bepaalde missies kunt doen weer terug. Ook is de klassieke mode net wat anders dan in de 3DS-versie. Nieuw is de Smash-tour, een soort Mario Party-achtige spelmode. Hierin ga je met maximaal vier spelers over een speelbord heen, terwijl je personages verzamelt om mee te vechten. Ook kun je power-ups voor in het eindgevecht verzamelen. Kom je elkaar tegen op het speelbord, dan volgt er een gevecht. Je kunt het formaat van het speelbord zelf bepalen, maar persoonlijk zou ik altijd het kleinste speelbord kiezen. Zelfs dan kom je elkaar niet heel vaak tegen en heb je dus niet zo heel veel gevechten, terwijl dat toch is waar Smash Bros. om draait. Beter is de toevoeging van de 8-mans Smash. Het is chaotisch om met 8-man tegelijk te smashen, maar dat maakt het eigenlijk hartstikke leuk. Omdat je ook verschillende controllers kunt gebruiken, is het makkelijker om 8 controllers bij elkaar te krijgen. En anders vecht je gewoon tegen een aantal computergestuurde personages.

Smash Bros. voor Wii U speelt hetzelfde als de 3DS-versie, en dat is iets wat behoorlijk goed is. Voor het grootste gedeelte pakt de Wii U-versie de problemen uit de 3DS-versie aan. De mogelijkheid om met een GameCube-controller te spelen is fantastisch, maar ook de gamepad speelt een stuk lekkerder dan de 3DS-circlepad. Zoals al gezegd in de review van de 3DS-versie: Smash Bros. zit ramvol content en speelt heerlijk weg. Dat de Smash-tour-mode niet helemaal geworden is wat Nintendo er waarschijnlijk van gehoopt had, ach, dat neem ik dan maar voor lief. Wii U-bezitters kunnen de komende maanden, zo niet jaren watertandend voor hun scherm zitten.

[review pros=”+ Ramvol content
+ Speelt heerlijk weg
+ 8-speler smash is met vrienden briljant