Super Smash Bros. Preview

Super Smash Bros. Preview

Eerder schreef ik al voor GameParty een preview van Mario Kart 8. Ik schreef daarin dat de game een van mijn favoriete party-games is en dat Mario Kart misschien wel de ultieme party-game is! Maar mocht Mario Kart dan inderdaad mijn favoriet zijn, dan is Super Smash Bros. een hele goede tweede. Zowel Mario Kart als Super Smash Bros. komen in 2014 richting de Wii U. De Nintendo 3DS deelt ook nog voor een gedeelte mee in de vreugde en kan ook een versie van Super Smash Bros. verwachten. Opnieuw is het de vraag of een titel als Super Smash Bros. de Wii U uit het slop kan trekken. Ik bekijk daarom alvast Super Smash Bros. voor de 3DS en Wii U!

Ik heb ontzettend genoten van Super Smash Bros. Brawl. Hoewel ik de singleplayer-mode niet helemaal wist te waarderen, heb ik de multiplayer-mode ontzettend veel gespeeld met vrienden. En dat niet alleen, want ik heb ook best nog wel wat potjes gespeeld tegen de computer. Personages uitproberen en nieuwe moves leren, want Super Smash Bros. kan toch stiekem wel heel erg diep gaan. Easy to learn, hard to master zullen we dan ook maar zeggen. Daarom ben ik ook zo blij dat de game zowel richting de Wii U komt als naar de 3DS. Want het is natuurlijk hartstikke leuk om de game met vrienden op de bank te spelen, maar ik zie het stiekem ook wel zitten dat ik een potje Super Smash Bros. kan spelen in de bus onderweg naar mijn studie.

Langzamerhand komen we ook steeds meer te weten over de game. Zoals ook al het geval was met Brawl, worden we elke werkdag eigenlijk weer een stukje lekkerder gemaakt met nieuwe screenshots. En dan gooien de makers er af en toe ook nog een nieuw karakter of een nieuw level bij om de hoofden van de fans helemaal op hol te laten slaan. Zo is er in ieder geval al een aantal nieuwelingen geïntroduceerd. Een aantal nieuwkomers waar de meeste fans behoorlijk positief op hebben gereageerd. Ik ben vooral heel erg benieuwd naar Megaman. Rosalina vormt samen met Luna een nieuw duo en ook de ‘dorpsbewoner’ uit Animal Crossing keert terug. Waar R.O.B. en Mr Game and Watch in Super Smash Bros. Brawl voor de What The Fuck-factor zorgden, weet de laatste nieuwkomer in de vorm van de Wii Fit-trainer ook voor een hoop vraagtekens te zorgen. Door het innemen van bepaalde poses zal zij kracht winnen, maar ook haar Final Smash ziet er erg spectaculair en kleurrijk uit. Uiteindelijk is het natuurlijk afwachten hoe de nieuwe personages spelen maar het lijkt erop dat we een hoop verscheidenheid te zien krijgen in de nieuwe Super Smash Bros.

Een minpuntje is er al wel te noemen aan de nieuwe Super Smash Bros: cross-play tussen de Wii U en de Nintendo 3DS zal helaas niet mogelijk zijn. Dit ook omdat de versies op een aantal vlakken van elkaar verschillen. De personages zullen in beide versies hetzelfde zijn, maar de arena’s waarin er hard gevochten wordt, zullen wel verschillen. Waar de arena’s op de Nintendo 3DS vooral gebaseerd zijn op handheld-games van Nintendo (zo zagen we onder andere al de trein uit The Phantom Hourglass en een Nintendogs-arena), zijn de levels van de Wii U-versie juist meer gebaseerd op de consolegames. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het Super Mario Galaxy-level en een arena die gebaseerd is op Wii Fit. Daarnaast benut de Wii U-versie natuurlijk alle grafische pracht van de Wii U, terwijl de Nintendo 3DS er een wat cartoony stijl erop nahoudt. Daarnaast zitten er dikke lijnen om de personages heen, zodat je de personages wat beter uit elkaar kan houden op het kleinere scherm. Natuurlijk heeft elk nadeel weer zijn voordeel, want je krijgt toch iets meer het idee twee verschillende versies te krijgen. De Nintendo 3DS-versie is in ieder geval geen schaamteloze port van de Wii U-versie.

Dan blijven er natuurlijk ook nog een hoop vragen over. Hoe wordt de GamePad benut? Kunnen we niet heel stiekem met vijf mensen tegelijk spelen? Dat laatste lijkt mij overigens niet, maar ik ben toch wel benieuwd hoe men de GamePad gaat benutten. En om nou te zeggen dat Nintendo heel veel ervaring heeft met fantastische online gameplay, nee, daar durf ik eigenlijk niet aan. Ik hoop dan ook dat Super Smash Bros. zowel op de Wii U als op de Nintendo 3DS volledige online-ondersteuning krijgt.

Maar dat zijn natuurlijk niet de enige vragen die we nog hebben. Elke fan heeft nog wel een lijstje met favoriete personages die hij/zij graag in Super Smash Bros. zou zijn. Het aantal aangekondigde karakters staat nu op 21, de teller bij Super Smash Bros. Brawl bleef op 38 staan. Keert Snake terug? Krijgen we nog meer verrassingen zoals de Wii Fit Trainer? Ik verwacht sowieso nog wel een toffe Pokémon. Delphox lijkt mij persoonlijk wel iets, met een aantal vuuraanvallen van afstand. Hoe dan ook lijkt Super Smash Bros. weer voor een hoop spektakel te gaan zorgen op 3DS en Wii U. Welk personage zou jij graag zien in de nieuwe Super Smash Bros.?