Telltale, vaarwel en bedankt…

Telltale, vaarwel en bedankt…

Ik schrok er een beetje van, toen dit weekend het nieuws binnenkwam dat Telltale de deuren ging sluiten. Zonde, echt heel jammer. Want hoewel we vaker ontwikkelaars zien sluiten, en dat eigenlijk nooit leuk is, vind ik het bij Telltale extra zuur. Waarom? Ik heb zowat al hun games met liefde en plezier gespeeld.

Nee, het feit dat er honderden mensen hun baan zijn verloren is geen reden voor een feestje. Blijkbaar ging het al een hele tijd niet goed met Telltale. Iets wat ergens niet vreemd is, want ze hadden natuurlijk behoorlijk wat belangrijke en grote IP’s onder zich. En de rechten voor een Walking Dead, Batman of Game of Thrones zijn vast niet heel goedkoop. Maar toch, iedereen loopt weg met de games van de studio. Het is een studio die het episodische vertellen van verhalen tot een kunst heeft verheven. En het is iets wat bij mij goed is aangeslagen. Natuurlijk, hun Jurassic Park-game vergeet ik met liefde, maar de games die de studio heeft gemaakt sinds The Walking Dead mogen er stuk voor stuk zijn. Recentelijk nog mocht ik door een blessure weken niet lopen. Iets waardoor ik mijn Telltale backlog weg heb weten te werken. Alle games, op Wolf Among Us na, heb ik inmiddels tot een einde gebracht.

Maar toch komt er een einde aan het avontuur. Van de 250 mensen die aan boord waren zijn er 225 ontslagen. De laatste 25 werken mogelijk nog even het Netflix / Minecraft-item af. Games als Stranger Things en Wolf Among Us 2 zijn volledig geannuleerd. Het laatste seizoen van The Walking Dead, waar de eerste episode van verschenen is, zal niet meer afgemaakt worden. Zonde, eeuwig zonde.

Wanneer ik terugdenk aan mijn tijd met Telltale, komt uiteraard die eerste The Walking Dead boven drijven. Want niet alleen liet Telltale hier tot in perfectie zien hoe een episodische game kon werken, ook lieten ze nog eens een verhaal zien waar menig gamer het niet bij droog wist te houden. Het verhaal rondom de jonge Clementine en Lee, de band die de twee creëren tijdens het spelen, het is iets wat je niet vaak ziet in gaming. Dat Telltale de tijd nam om van Lee een vaderfiguur te maken (terwijl je als speler meer wist over zijn achtergrond en het waarom dit misschien niet de beste oplossing was) was tekenend voor de studio. Het eerste seizoen van The Walking Dead was dan ook gewoonweg geweldig te noemen. En nu nog steeds, ook al is de game technisch wat verouderd, raad ik ‘em je vol vertrouwen aan. Niet gespeeld? Ga het spelen.





The Walking Dead betekende veel voor de studio en hierdoor sloegen ze een geheel nieuwe kant in. Steeds meer grotere IP’s werden aangetrokken en in een episodisch sausje gegoten. Denk aan Game of Thrones, Guardians of the Galaxy, Batman, Minecraft, Tales from the Borderlands. Het was niet voor het eerst dat de studio grote IP’s onder zich had. Voor The Walking Dead maakte de ontwikkelaar al games rondom Jurassic Park (bizar slecht ook, trouwens) en het best tof in elkaar stekende Back to the Future. Ook deden ze in een ver verleden nog iets met Sam and Max en Monkey Island. Stuk voor stuk namen die me warme gevoelens geven.

Maar het mag niet meer zo zijn. De studio sluit. The Walking Dead zal niet afgemaakt worden. En hoewel het gigantisch zuur is voor de ontwikkelaars, begrijp ik dat gamers het ook enorm jammer vinden dat vooral dit verhaal niet afgemaakt kan worden. Het verhaal dat gestart werd in 2012 zou nu haar einde gaan beleven. En mijn God, wat keek ik daar naar uit. Jarenlang ging ik met Clementine op pad en leerde ik haar beter kennen dan welk personage in een game dan ook. Ik voelde me verbonden met haar, maar het feit dat haar verhaal niet geëindigd gaat worden doet pijn. Ik hoop dan ook oprecht dat een andere studio dit oppakt en doneert zodat de medewerkers toch nog even hun werk af mogen maken. Niet alleen voor hen om de laatste puntjes op de i te zetten, maar ook voor de gamers. Want hoewel de studio toch zal sluiten, kun je beter sluiten met een afgerond project, dan met iets wat nooit afgemaakt kon worden.





We wensen de ontslagen medewerkers van Telltale dan ook gigantisch veel succes toe. We hopen dat ze snel weer aan de slag kunnen gaan bij andere bedrijven. Ubisoft heeft al een hand uitgestoken. Want talent zat er zeker. Daar mag het niet aan hebben gelegen. Telltale, ik ga je oprecht missen…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.