The Legend of Korra Review

The Legend of Korra Review

De mogelijkheid om de vier elementen (vuur, water, lucht en grond) te kunnen beheersen zien we vaak terugkomen in games, series en films. Het is een geliefd onderwerp dat ook heel erg tot de verbeelding spreekt. Bij Nickelodeon wordt nu de animatieserie The Legend of Korra uitgezonden waarin de hoofdrol is weg gelegd voor Korra. Zij beheerst die vier elementen en moet die gebruiken om de vele slechteriken te verslaan. De serie is een succes en zoals gebruikelijk is er nu ook een game verschenen. Ik ging ermee aan de slag om te zien of die alle elementen bezit van een topgame.

The Legend of Korra speelt zich af tussen het tweede en derde seizoen van de televisieserie. Aan het begin van de game zie je hoe Korra haar krachten worden ontnomen. Daardoor is ze niet meer in staat om de vier elementen te gebruiken in haar gevechten, wat natuurlijk heel lastig is voor een Avatar. Dus ga je in de game op pad om die krachten weer terug te krijgen. Je krijgt daarbij de controle over Korra en moet tientallen, zo niet honderden tegenstanders verslaan om die krachten weer terug te vinden. Tussen het vechten door heb je af en toe even een uitstapje, waarbij er even andere gameplay om de hoek komt kijken. Een welkome afwisseling, maar niets nieuws. Het zijn gameplay-elementen die je wel kent uit andere games.

Ook als je niet bekend bent met de serie heeft de game voldoende verhaallijn om je te vermaken. Verwacht geen diepgaande plots zoals in een The Last of Us, want we hebben het hier wel over een game die als doelgroep het Nickelodeon-publiek heeft. Het verhaal is leuk genoeg om te zorgen dat je verder wil komen in de game om alle krachten weer te verzamelen. Een belangrijke spil daarin is ook Korra zelf, die overkomt als een geloofwaardig personage. Stiekem ben ik wel een beetje fan geworden van Korra en ik durf wel te zeggen dat de hele game op haar steunt. Zet er een inwisselbaar personage voor in de plaats en de hele sfeer valt uit de game weg.

Voor de sfeer moet je ook niet bij het leveldesign zijn. De levels zijn namelijk behoorlijk kaal en functioneel ingericht. De zaken die er wel in staan hebben bijna allemaal een functie. Denk aan platformen waar je op kan klimmen of tonnen die je kapot kan slaan. Verder loop je vooral door hele rechthoekige en lege straten. Erg jammer, want daardoor word je niet echt in de game getrokken. Bovendien lijken alle straten op elkaar, waardoor ik al vrij snel het gevoel kreeg dat ik de weg kwijt was. Zo kwam ik er dan ook achter dat ik weer terug was gelopen naar het begin van het level. Een beetje handig leveldesign had hier bij kunnen helpen. Sowieso had er meer in gezeten, zeker op de Xbox One. De game geeft het gevoel dat de ontwikkelaars de last-gen als basis hebben genomen. En zelfs als dat zo is denk ik dat ze er nog veel meer uit hadden kunnen halen.

Zoals gezegd ben je met Korra vooral aan het vechten. Iedere keer als je een hoek omloopt word je weer opgewacht door een groepje boze mannen met maskers die vragen om een pak slaag. En laat Korra daar nu net de expert in zijn! Met gemak sla je je een weg door de eerste delen van de game, maar verderop zal je toch wat meer tactiek en inzicht moeten gaan gebruiken. Het is geen hogere wiskunde (Nickelodeon-publiek), maar zonder een paar slimme items aan te schaffen wordt het wel heel erg lastig. Bovendien krijg je gedurende het spel de krachten van de vier elementen erbij. Die moet je op de juiste momenten inzetten om verder te kunnen komen.

Die boze mannen zijn overigens niet het grootste probleem. Op bepaalde momenten heb je ook te maken met level-bosses die net even een andere aanpak vragen. Daar kan je niet zomaar los op gaan rammen, maar zal je even moeten kijken wat de zwakke plekken zijn. Grote kans dat je hier wel een paar keer dood gaat voordat je door hebt wat je precies moet doen. Gelukkig is de game behoorlijk vergevingsgezind en hoef je nooit ver te lopen om een nieuwe poging te wagen de levelboss een kop kleiner te maken.

Ik hink heel erg op twee gedachten bij The Legend of Korra. Aan de ene kant is Korra een fantastisch personage, is de moeilijkheidsgraad prima (voor de doelgroep) en heb ik me wel vermaakt met deze game. Aan de andere kant zijn de levels heel saai en is het vechten niet erg uitdagend. Toch denk ik dat je jongere broertje of zusje zich prima zal kunnen vermaken met The Legend of Korra, maar dat de wat oudere gamer misschien beter even verder kan kijken.

[review pros=”+ Korra
+ Mooie animaties” cons=”- Kaal leveldesign
– Voor je broertje/zusje” score=72]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.