The Legend of Zelda: The Wind Waker HD Review

Na al die retro-games die tijdens de zomermaanden uit zijn gekomen op de Wii U vind ik het wel weer eens lekker om aan een nieuwe game te beginnen. En jawel, alsof Nintendo mij heeft gehoord, komen ze nu met een nieuwe Zelda-game! Het gaat hier om een HD-versie van Zelda: The Wind Waker, de game die tien jaar geleden op de Gamecube verscheen. Dus toch weer een retrogame, maar dan eentje met de graphics van deze tijd. Na enkele uurtjes spelen blijkt dat behalve de graphics ook de gameplay nog steeds van deze tijd is.

Zoals in vrijwel elke Zelda-game is ook nu de sfeer weer ijzersterk. Vanaf het allereerste begin weet de game je volledig in de spelwereld te zuigen. De wereld leeft en je vormt een essentieel onderdeel daarvan. In sommige games heb je nog weleens het idee een buitenstaander te zijn, maar in The Wind Waker ben je echt onderdeel van de virtuele familie. Dit komt mede door de ijzersterke personages en dialogen die je met ze voert. De personages zijn over het algemeen erg over-the-top uitgewerkt, maar voelen toch authentiek. Als je ze tegenkomt (en ze je vriendelijk gezind zijn) is het moeilijk om niet even een gesprekje aan te knopen. Vaak volgen er dan leuke reacties die vrijwel altijd een glimlach op je mond weten te toveren. De grafische schil van de game draagt ook bij aan de heerlijke sfeer van deze Zelda-titel. Alles ziet er haarscherp uit en de kleuren spatten bijna van je scherm. Het ontbreekt wel aan de nodige details en daaraan is te zien dat het een opgewaardeerde versie is van een oudere game. Dit heeft me echter nergens echt gestoord, daarvoor is de sfeer te goed neergezet.

De game is te spelen met de pro-controller, zoals op de Gamecube, maar voor de beste ervaring raad ik je aan de Gamepad te gebruiken. Deze wordt door The Wind Waker namelijk goed gebruikt. Speel je de game op de tv (waar het spel wel het beste tot zijn recht komt) dan is op de Gamepad jouw inventaris zichtbaar. Dit geeft je de mogelijkheid om snel te wisselen tussen de voorwerpen die je bij je draagt. Deze kan je zo koppelen aan de knoppen van de gamepad, zodat je de juiste items onder de knoppen beschikbaar hebt. Het is een simpele manier om de Gamepad te gebruiken, maar het werkt gewoon goed. Het is ook mogelijk om de game in zijn geheel op de gamepad te spelen en dat voelt toch wel bijzonder. Natuurlijk zijn er al meer games die deze functionaliteit bieden, maar het voelt toch wel speciaal om zo’n grootse game als Zelda op het scherm van de Gamepad te kunnen spelen. Het geluid dat uit de speakertjes van de controller komt klinkt misschien wat blikkerig, maar dat versterkt alleen maar het heerlijke retrogevoel dat deze game op sommige momenten uitstraalt.

Eigenlijk is er maar één nadeel aan The Wind Waker: het is weer een HD-remake van een oude bestaande game. Heb je dezelfde titel tien jaar geleden ook al gespeeld op de Gamecube dan denk ik dat je deze titel beter kan laten liggen. De grafische verbeteringen zijn erg mooi, maar ik denk niet dat dit genoeg meerwaarde biedt om je opnieuw in deze Zelda-wereld te storten. Dit is natuurlijk wel een game met de originele Nintendo-kwaliteit, maar de meeste gamers zitten toch meer te wachten op de nieuwe games van Nintendo. Dat kan de Wii U goed gebruiken, zeker nadat we tijdens de zomermaanden overspoeld zijn met de retroklassiekers in de Wii U Virtual Console. Dat dit het enige nadeel is dat ik kan bedenken voor The Wind Waker maakt wel duidelijk dat deze game goed in elkaar steekt. Deze game is gemaakt voor de échte Nintendo-fan, de échte avonturier, de échte Zelda-liefhebber en de gamers die een groene maillot kunnen dragen. Eigenlijk is deze game gewoon gemaakt voor iedereen die een Wii U heeft en The Wind Waker nooit eerder heeft gespeeld. En aangezien het origineel alweer tien jaar oud is, zullen dat er behoorlijk wat zijn.

The Wind Waker is een avontuur dat je als eigenaar van een Wii U eigenlijk niet mag missen. De game weet op alle vlakken goed te scoren en je in een fantastische spelwereld te zuigen. Oké, het is niet de nieuwe Zelda-game waar velen op wachten, maar het is wel een topper die je weer een tijdje zoet zal houden. En eentje waarmee je met trots de Wii U weer kan demonstreren aan je vrienden.

[review pros=”+ Fantastische sfeer
+ Spelen op de gamepad voelt goed
+ Geweldig avontuur” cons=”- Een HD-remake” score=89]