Tony Hawk's Pro Skater 5 Review

Tony Hawk's Pro Skater 5 Review

Vroeger, toen de PlayStation 2 nog het nieuwste van het nieuwste was, was er een game genaamd Tony Hawk Pro Skater 3. Je moet het maar eens opzoeken. Het is overigens niet zo maar een game. Het is – tenminste, als we de gamejournalisten en metacritic mogen geloven – de beste game ooit gemaakt voor de PlayStation 2. Het is bovendien de game die ik het meeste heb gespeeld op mijn PlayStation 2. Een game waar ik warme herinneringen aan heb. De delen er na waren nog best te doen, maar al snel ging het bergafwaarts met de Tony Hawk-serie. Een aantal rare spino-ffs volgden en Tony Hawk verdween langzamerhand uit de wereld van games. Nu komt men met Tony Hawk’s Pro Skater 5. Niks geen spin-off, gewoon een nieuwe Pro Skater. Weet deze game oude tijden te laten herleven?

Ik zal maar meteen eerlijk met je zijn. Nee, deze nieuwe Pro Skater weet niet oude tijden weer te laten herleven. Dat nare gevoel, wat je waarschijnlijk in je buik kreeg toen je de trailers van deze game bekeek, is niet voor niets. Dat nare gevoel, wat zei dat deze game wel eens ontzettend zou kunnen gaan tegenvallen, dat nare gevoel was gewoon terecht. De eerste trailers waren verschrikkelijk qua graphics, en daar is later wel nog wat schade beperkt door de cel-shaded stijl toe te passen. Maar als nog, de game is behoorlijk lelijk.

Goed, ik heb je nu verteld waar het op staat, laten we maar eens bij het begin beginnen waarom Pro Skater 5 nou precies zo slecht is. Ik moet eerlijk zeggen, toen ik de game voor het eerst opstartte had ik nog frisse hoop. Ik kon kiezen uit een hoop ‘bekende’ skaters kiezen: Tony Hawk, Riley Hawk (de zoon van) en ik kon zelfs gaan skaten met Lil’ Wayne. Ik koos maar voor het nostalgische gevoel en ging met de Birdman himself aan het skateboarden. Wat opvalt als je een level opstart, is dat de laadtijden miniem zijn. Daar staat dan wel weer tegenover dat er tijdens het spelen er steeds een aantal textures moeten worden ingeladen en zelfs de logo’s op het shirt van Tony soms ineens moeten worden ingeladen. Dan wacht ik toch liever nog even een paar seconden langer, om vervolgens wel gewoon een shirt zonder vervelende pixels aan te hebben. Niet dat er echt heel veel te laden valt, want de levels zijn kaal en leeg. De levels zien er uit alsof ze in Tony Hawk’s Pro Skater 3 hadden kunnen zitten. Dan mag de game misschien wel een 97 hebben op Metacritic, anno 2015 is dat zeker geen compliment.





Goed, genoeg gezeurd over hoe lelijk de game dan wel niet is, tijd om te gaan skaten. Ik moet zeggen, zo nu en dan kreeg ik het authentieke gevoel van de orginele THPS-games. Jammer genoeg werden deze magische (maar ook spaarzame momentjes) al snel weer doorbroken door de bugs en andere frustraties van de game. Het vervelende is waarschijnlijk wel het feit dat de makers het blijkbaar nodig vonden om dezelfde knop aan het grinden als aan de ‘slam’ te geven. Met deze slam ram je je skateboard richting de grond. Zo komt het voor dat je een goede grind wilt inzetten, maar dat je uiteindelijk gewoon je combo verneukt. Tel daarbij op dat bij ongeveer elke slam de framerate stottert en je personage een rare beweging maakt, waardoor de game nog maar weer een stukje kutter wordt. Ongelofelijk dat een game die sowieso al zo lelijk is, ook nog eens problemen met de framerate kan hebben. De makers hebben het voor elkaar gekregen dat je eigenlijk altijd als je net twee tricks lekker achter elkaar hebt gemaakt, je altijd wel op een of andere manier uit je flow wordt gehaald. Om maar niet te spreken van het schandalig ‘Astroid Belt’-level, waarin wordt getornd met de wetten van de zwaartekracht. De console zelf heeft ook moeite met deze wetten, want de framerate zakt hier tot een historisch dieptepunt. Wat een schande.

Valt er dan nog wat te beleven in die lege levels? Nou, je kunt onder meer de traditionele letters SKATE en COMBO verzamelen, voor het nostalgische gevoel. Verder zijn er nog steeds een aantal generieke levels, maar echt leuk wordt het nooit. Het is leuk dat je een keer wat opblaasballen uit een zwembad mag proberen te skaten, maar de missies worden al heel snel saai en generiek. Ook kun je er voor kiezen om niet alleen te skaten, maar met maar liefst 20 man online het skatepark te betreden. Maar wat is hier dan het nut van, hoor ik je denken? Nou, in principe zou je bepaalde missies met anderen kunnen spelen, maar dit werkt eigenlijk nooit. Of je moet iemand ook zo gek krijgen om THPS 5 te kopen en samen in een party te spelen, maar een vreemde uitnodigen is mij na vele pogingen slechts eenmaal gelukt. Denk je het zelf beter te kunnen dan de leveldesigners? Dan kun je zelf een level maken of een level downloaden die iemand heeft gemaakt. Hier zijn slechts een aantal locaties bij mogelijk en bovendien zijn de levels die de community heeft gemaakt nou ook niet bepaald spannend. Wat me van deze level editor is bijgebleven is het feit dat meer dan 50% van de keren dat ik een level probeerde te downloaden mijn Xbox vastsloeg. Ik kwam niet meer uit het menu weg en moest de game opnieuw opstarten. Zo zijn er wel meer rare bugs. In bepaalde menu’s kun je ineens niet je joystick gebruiken en in bepaalde wel. Of in sommige menu’s slaat de game ook weer random ineens vast. Omdat het kan.

Ik vind het werkelijk een schande dat Activision voor zo’n ontzettend wanproduct gewoon nog 60 euro durft te vragen. De Tony Hawk-licentie loopt het einde van het jaar af en dus lijkt het logisch dat dit een haastklus is geweest. Maar deze haastklus heeft er voor gezorgd dat dit een van de meest frustrerende en lelijkste games van de afgelopen jaren is geworden. Dit is een product wat nog gewoon niet af is. De graphics zijn lelijk, de skateparken zijn leeg en de game loop algemeen voor geen meter. De missies zijn saai en de online-mode werkt eigenlijk voor geen meter. Heel af en toe weet de game het nostalgische gevoel van de vorige games terug te halen, maar je wordt al snel weer ruw gestoord in dat lekkere nostalgische gevoel. Er staat altijd wel een bug op je te wachten. Deze game 60 euro waard? In nog geen 60 eeuwen!

[review pros=”+ Heel af en toe dat nostalgische gevoel ” cons=”- Ontzettend lelijk
– Ontzettend veel bugs
– Saaie missies
– Weet je altijd wel uit je flow te halen
– Schandalig dat dit voor 60 euro in de winkels ligt” score=25]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.