Urban Trial Freestyle Review

Urban Trial Freestyle Review

Net nu ik de 3DS-games begon te waarderen, doet Urban Trial Freestyle mij weer twijfelen. Ik heb Trials op de console nooit gespeeld, maar wel veel gameplay vids ervan gezien. En het zag er niet alleen mooi uit, maar ook erg leuk. Eindelijk weer een game die anders is dan andere; lekker op een motor coole stunts uithalen op bizarre parcours. Ik was dan ook zeer enthousiast toen deze game in de groep werd gegooid en gretig wilde ik hem dus wel reviewen. En daar heb ik toch een beetje spijt van gekregen. Laten we maar zeggen dat het geen topper is. En ik had het kunnen weten toen ik ‘m had gedownload, want dat duurde al niet erg lang. Het zegt in deze tijd niet veel als een game van een gering formaat is, maar in dit geval helaas wel.

Het concept is op zich goed: cross met je motor door de meest rare omgevingen en haal als eerste de eindstreep, simpel en doeltreffend. De controls zijn dit ook want je hoeft eigenlijk alleen gas te geven en je motor in balans houden. Ik hou wel van dit soort simpele, slimme games. Helaas slaat Urban Trial Freestyle een beetje de plank mis. Waar de consoleversie een solide indruk maakt, blijft de handheldversie met een lekke band in de garage staan. Zo zijn er bijvoorbeeld momenten in de game dat je te veel gas geeft en je je motor volledig op zijn achterwiel trekt. Waar je in de echte wereld allang op je plaat had gelegen, kun je hier jezelf weer op magische wijze in balans brengen. Simpele games tot daar aan toe, maar zo wordt het wel heel erg makkelijk. En dat is jammer want je loopt/rijdt de game in een paar uurtjes door. De parcours zijn ook te kort en onoverzichtelijk. Het 3D effect is wel goed uitgewerkt, maar het beeld is te veel op de motorrijder gefocust en te weinig op de omgeving. Je ziet dus slecht waar je naartoe gaat en wat er gaat komen.

Helaas kan ik hier nog niet stoppen met het demonteren van deze game. De menu’s zien er wat afgeraffeld uit. Het lijkt alsof het allemaal haastig is afgemaakt. Het is zonde als dat al opvalt bij het opstarten van de game. Tijden het rijden, waar je jezelf op het bovenste scherm side-scrollend voortbeweegt, gebeurt er op het onderste scherm bar weinig. Enkel aan het einde van de game krijg je hier het overzicht te zien hoe je het ervan hebt gebracht. Nergens wordt aangegeven waar je je op het parcours bevindt. Enkel de tijd word weergegeven en dat was het wel zo’n beetje. Deze simplistische setup is op z’n zachtst gezegd niet meer van deze tijd. Een game moet tegenwoordig veel opties hebben, er mooi uitzien en lekker wegspelen. Dat laatste doet Urban Trial Freestyle toch eigenlijk wel. Waar de game op aardig wat vlakken faalt, wint het hier wat respect terug.

Ja, de game is simpel. En ja, het ziet er niet geweldig uit. Maar toch weet het je zover te brengen dat je elke rit wilt hebben gereden. De vrij te spelen outfits en motoren zijn nog niet eens zo belangrijk, als je maar alle finishes hebt gehaald. En het is toch knap dat deze game dat weet te bewerkstelligen. Een andere leuke optie is dat je je eigen baan kunt maken en daar valt veel te winnen voor deze game. Ook omdat er niet al te veel tracks van de game zelf in zitten. En de mogelijkheden tot het upgraden van je motor zijn karig te noemen. De muziek heeft een soort van punk rock-achtige bedoeling, maar komt niet uit de verf. Gebeuk op een gitaar heeft soms wel mijn voorkeur, echter krijg ik er hier de kriebels van en heb het dus zonder geluid gespeeld. Alles bij elkaar heb ik me wel vermaakt met deze game, maar voor een te korte tijd om er enthousiast genoeg over te zijn.

De game vergt helaas geen speciale skills of een enorme vaste hand. Er zit geen uitdaging in en dat maakt het een game die je snel weer weg zult leggen. Ik heb het toch een 55 gegeven zodat we het naar boven af kunnen ronden naar een 60, een voldoende dus. Ik heb het eindcijfer wat bijgesteld, want volgens mijn vriendin zag het er grafisch toch beter uit dan ik dacht. Dat krijg je als je alleen maar consolegames speelt. Gelukkig is mijn vriendin daar om mij tot bedaren te brengen en het vanuit een ander perspectief te beoordelen. Deze game krijgt zodoende toch een duim omhoog. Maar wel een klein duimpje.

[review pros=”+ Concept is goed” cons=”- Weinig uitdaging” score=55]