Virtual Console: Mario Kart 64 / Super Mario Galaxy Review

Onder de noemer Virtual Console heeft Nintendo al een hoop verdiend aan het uitgeven van oude games. Het begon met de Wii: onder meer NES, SNES en Nintendo 64-titels waren opnieuw te spelen. Maar niet alleen op de Wii konden we oude games opnieuw spelen, ook op de Nintendo 3DS en op de Wii U kun je tegenwoordig behoorlijk wat oude spelletjes spelen. Niet langer hoef je je oude console van zolder tussen alle dozen vandaan te vissen: je start gewoon je nieuwe console op! Vandaag hebben we twee Nintendo-klassiekers voor jullie die je sinds kort gewoon kunt spelen op je Wii U. We beginnen onze reis in de tijd met Mario Kart 64, om vervolgens verder te gaan met Super Mario Galaxy!

Mario Kart 64
Wie heeft er nog nooit een Mario Kart-game gespeeld. Ik denk dat eigenlijk al de bezoekers van GameParty wel eens een Mario Kart-titel hebben gespeeld. En al deze lezers hebben waarschijnlijk ook eens een blauw schild op hun hoofd gekregen. We weten allemaal hoe leuk Mario Kart kan zijn als je met vrienden op de bank zit met een biertje er bij. Maar we weten eigenlijk allemaal ook dat een ‘gezellig’ potje Mario Kart op de bank al snel kan uitdraaien op een ordinair potje knokken. Had je zogenaamde beste vriend maar niet in het allerlaatste rondje met die vervelende princes Peach jouw Mario van de baan af moeten beuken. De fantastische gameplay die we van alle Mario Karts kennen zit natuurlijk ook in het tweede deel van de serie: Mario Kart 64. Mario Kart 64 was natuurlijk een redelijk revolutionair deel in de serie. Van de ‘platte’ circuits op de SNES werd nu ineens overgestapt naar 3D-circuits. En natuurlijk, als je de fantastische beelden van Mario Kart 8 gewend bent, kan het even slikken zijn als je Mario Kart 64 op start.

Maar als je objectief kijkt: heb je wel die fantastische graphics nodig bij een game als Mario Kart 64? De grafische stijl is nog altijd succesvol: de grappige cartoony pinguïns die rondschaatsen in Sherbet Land blijven grappig (en oké, best ook wel irritant als je er tegenaan crasht). Mario herken je natuurlijk uit duizenden, net als de rest van de cast. En als je eenmaal bezig bent in de Time Trial-mode, dan is het moeilijk om je controller neer te leggen. Als ik eerlijk ben, is die simpelheid ook wel eens een keer lekker. Geen gezeur welke kart of wielen of paraglider je je karakter meegeeft. Gewoon een van de acht karakters kiezen en lekker scheuren. Of dat nou tegen de computer is, tegen de klok of tegen je vrienden op de bank. Met de briljante soundtrack op de achtergrond is het al snel feest. Natuurlijk, er is geen online-mode, er is niet zo veel content als in Mario Kart 8 en de graphics zijn nog niet zo best. Maar in de kern blijft Mario Kart tof.

Super Mario Galaxy
Om maar meteen met het grootste minpunt van Super Mario Galaxy te beginnen. Nee, de game is helaas niet met de gamepad van de Wii U te spelen. Dat is ergens ook wel te begrijpen, want dan had Nintendo wel heel veel werk moeten verzetten. De game was in de tijd alleen te spelen met de Wiimote en de Nunchuck. Was de game ook te spelen geweest met de Classic Controller van de Wii, dan had het GamePad van de Wii U het vast ook gedaan. Maar goed, helaas moeten we de door sommigen zo gehate Wiimote nog altijd in de hand nemen. Dat doen we nog altijd met een hoop plezier, want Super Mario Galaxy blijft ook 7,5 jaar na dato een fantastische game om te spelen. Wie kan zich nou niet de eerste keer herinneren dat hij opsteeg van het oppervlak in Super Mario Galaxy. De fantastische puzzels staan bij velen nog altijd in het geheugen gegrift.

Ik had liever dan ook misschien een Super Mario Galaxy 3 gehad op de Wii U in plaats van Super Mario 3D World. Dat was natuurlijk wel een topper, maar de gameplay van Galaxy blijft in mijn ogen nog altijd moeilijk te overtreffen. Misschien dat Nintendo het niet aandurfde. Ook de tweede keer dat je Super Mario Galaxy speelt ontdek je nog nieuwe dingen en zie je details die je de eerste keer waarschijnlijk niet zag. Dat is ook het fijne aan de gameplay van de meeste Mario-games: die verjaard eigenlijk niet. Was Super Mario Galaxy in deze tijd uitgekomen, dan had de pers waarschijnlijk ook de game allemaal 9ens en 10en gegeven. Als we de game vergelijken met het nieuwere Super Mario 3D Land, is er eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Heb je Super Mario Galaxy nog nooit gespeeld? Wat zit je hier dan nog te doen? Ga die game spelen. Maar heb je Super Mario Galaxy al wel eens gespeeld, dan moet ik eerlijk zijn: de Wii U-versie voegt niks toe. Sterker nog, met 20 euro is de Virtual Console titel wel wat aan de prijzige kant.