Fable: Anniversary Review

Fable: Anniversary Review

In 2004 kregen we voor het eerst de mogelijkheid om Albion te verkennen. Nu, tien jaar later, krijg je de kans om nogmaals terug te keren naar Albion en je van je beste of slechtste kant te laten zien. Als grote Fable fan keek ik natuurlijk uit naar de remake van het eerste deel van deze serie. Nog een keer terugkeren naar de ‘roots’. Hoewel ik, en met mij vele anderen, uitkeken naar deze game begin ik toch te twijfelen of ik niet te veel verwachtte.

Het verhaal van Fable Anniversary is nog steeds hetzelfde als Fable: The Lost Chapters. Het dorp waar je woont wordt platgebrand. Je blijft alleen achter en wordt gevonden door Mace van de Hero’s Guild. Hier word je jarenlang getraind om vervolgens als jonge man de wijde wereld in te trekken en missies te voltooien. Je maakt de keuze om de held te zijn en de missies op een vredelievende manier af te ronden of je maakt de keuze om de ‘bad guy’ uit te hangen. Helemaal zoals jij het wilt.

Daar draait Fable dan ook nog steeds om: de keuzes die je maakt. Tijdens je missies krijg je de mogelijkheid om goed of slecht te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de keuze maken om de spullen van anderen te stelen of netjes achter te laten waar je ze hebt gevonden. Deze keuzes zorgen ervoor dat mensen je aardig vinden of je verachten. Maar bij keuzes maken voor je missies houdt het niet op. Je krijgt ook de keuze in je vechtstijl. In het begin leer je drie verschillende: mêlee, range en magic. Welke van de drie je het meeste gebruikt heeft effect op jou als persoon. Zo krijg je als magiër een ander uiterlijk dan wanneer je veelal je boog gebruikt.

Maar zoals ik al beschreef: de grote veranderingen zitten niet in het verhaal van Fable. Waar ze wel zitten is in de graphics, het geluid, de besturing, de SmartGlass App en de mogelijkheid om overal in Albion te saven. Dat laatste is erg handig. Waar je ook bent, via het menu sla je binnen een paar tellen je spel op. De SmartGlass App is een leuke extra maar nou niet zo speciaal dat je hem mist wanneer je hem niet gebruikt. Dat heb ik dan ook voor het grootste gedeelte van het spel niet gedaan.

Grafisch gezien is de game verbeterd, maar niet aanzienlijk. De game heeft een flinke boost gehad maar het komt nog steeds voor dat er een zwaard door je lichaam heen steekt in plaats dat deze op je rug hangt. Je loopt nog steeds rond als een houten klaas en gezichtsuitdrukkingen blijven veelal hetzelfde. Zo is dat overigens niet alleen bij je eigen personage maar bij elk personage wat je tegen komt. De omgeving is echter wel een stuk mooier geworden. Alles is gedetailleerder en de kleuren zijn wat opgepoetst.

Een minpuntje vond ik de ongelofelijk lange wachttijden tussen filmpjes en stukken land. Natuurlijk verwachtte ik niet een enorm grote open wereld waar je fluitend doorheen wandelt, maar sinds Lionhead Studios had beloofd dat de laadtijd aanzienlijk verkort werd had ik het daadwerkelijk korter verwacht. Wanneer je een nieuwe zone in gaat, en dat is vaak, krijg je een laadscherm te zien. Vooral in het begin van de game zie je deze vaker wel dan niet. Natuurlijk heeft het ermee te maken dat het begin veelal bestaat uit uitleg en filmpjes, maar op den duur wordt het toch wat vervelend.

Daarnaast werkt het lock-on systeem niet altijd even lekker. Uit het niets richt het zich soms op allesbehalve de vijand. Dit zorgt voor wat frustraties wanneer je per ongeluk de verkeerde persoon raakt. Vooral vervelend wanneer je een heilig boontje, zoals ik, wilt zijn en een paar onschuldige mensen raakt.

Hoewel deze remake, naar mijn idee, de plank op een aantal punten heeft misgeslagen is het ongelofelijk leuk geweest om terug te keren naar Albion. Eerlijk gezegd denk ik ook dat dit de bedoeling is geweest van Lionhead Studios. Voor mensen die nog nooit van Fable hebben gehoord is het een interessante game om te spelen. Voor de mensen die Fable al kennen is het leuk om lekker nostalgisch te zijn.

[review pros=”+ Het oude vertrouwde Albion is terug
+ Grafisch een stuk opgeknapt
+ SmartGlass App is een leuke toevoeging” cons=”- Laadtijd wordt na een tijdje erg frustrerend