Watch Dogs 2 Review

De eerste Watch Dogs kreeg enorm veel hype met zich mee. Het zou zo maar eens de game gaan worden waarmee Ubisoft Grand Theft Auto het vuur aan de schenen zou gaan leggen! Goed, Watch Dogs was zeker geen onaardige game. Maar een killer van GTA? Absoluut niet. De game was dus zeker vermakelijk, maar toch waren veel gamers toch een beetje teleurgesteld. Zó goed was Watch Dogs nou ook weer niet. Ubisoft luisterde naar deze kritiek en bracht niet meteen het jaar er na weer een Watch Dogs uit. Er werden dingen aangepakt en veranderd. Sterker nog, voor de release brachten ze een aantal videos uit waarin ze lieten zien wat er nu precies anders was in het tweede deel. Is het genoeg om van Watch Dogs 2 deze keer wel een échte topper te maken?

Kritiek was er op de setting van de oorspronkelijke Watch Dogs. Chicago is dan in mijn ogen wel een toffe stad, veel gamers hadden kritiek dat het in de Windy City toch niet zo sprankelde. Tel daar bij op dat hoofdpersoon Aiden totaal niet interessant was en wij kwamen tot de conclusie dat het eigenlijk toch even anders moest. Dat heeft Ubisoft dan ook zeker gedaan! We verhuizen naar de westkust van de Verenigde Staten: San Francisco! Niet alleen San Francisco zelf, maar ook Silicon Valley, Oakland en het natuurgebied ten noorden van de Golden Gate Bridge zijn te bezoeken in Watch Dogs 2. San Francisco is een enorm kleurrijke stad waarin echt een hoop te doen is. En dat werkt: ik vind de map een stuk interessanter dan in deel één van Watch Dogs, zeker nu er ook wat meer afwisseling is door onder meer Oakland en Sillicon Valley. Dat de grafische stijl daarbij ook nog eens een stuk kleurrijker en in mijn ogen ook overtuigender is, werkt behoorlijk mee. Watch Dogs 2 ziet er prachtig uit, op wat framerates na.

Dan over naar het verhaal. Dit keer geen Aiden, maar Marcus als hoofdpersoon. Een stuk vrolijkere jongen, maar nog altijd is er in de ogen van hackersorganisatie DedSec behoorlijk wat mis in de wereld. In de eerste missie weet Marcus zich te bewijzen en mag hij uiteindelijk lid worden van DedSec. DedSec heeft opnieuw grootse plannen. Het ‘intelligent city system’ CtOS uit het eerste deel van Watch Dogs keert terug en vormt ook in San Francisco een groot probleem. Blume, het bedrijf achter CtOS is na de mislukking in Chicago zeker niet gestopt. Zij zijn juist verder gegaan met ontwikkelen en maken nog meer een inbreuk op de privacy van burgers. Tijd voor DedSec om Blume voor eens en altijd te stoppen.

Dat klinkt misschien als een erg serieus verhaal, maar dat is het vaak toch ook niet. De hoofdpersonages zijn haast puberaal te noemen en maken de ene naar de andere flauwe grap. Ik kon nou niet zeggen dat ik de personages bijzonder sympathiek vond, maar ze staan tenminste wel ergens voor. Bovendien is het verhaal uiteindelijk toch wel wat lichter, onder meer door een behoorlijk aantal verwijzingen naar de huidige internetcultuur. Maar daar moet ik toch een kanttekening bij plaatsen. Ik ben alleen wel van mening dat het verhaal zo nu en dan de plank behoorlijk misslaat. Want tussen al deze grapjes en grollen door, heeft DedSec wel een missie. En voor die missie gaan ze over lijken: DedSec is niet bang om een hoop mensen om te leggen.

Hoe gaat die missie van DedSec nu precies in zijn werk? Volgens Ubisoft kun je Watch Dogs 2 ook uitspelen zonder een iemand om te leggen. Dat zou misschien kunnen, want Ubisoft heeft het hacken in Watch Dogs 2 wel wat verbeterd. Je hebt meer mogelijkheden om San Francisco naar jouw hand te zetten. Het zorgt ook opnieuw (we zagen dit namelijk ook al in het eerste deel) voor een aantal leuke ‘puzzels’ in de spelwereld. Heb je een bepaald objective waar je in eerste instantie niet bij kunt komen? Kijk dan toch nog maar eens goed om je heen en maak gebruik van je omgeving. Uiteindelijk kun je toch bij je doel komen. Probleem opgelost. Deze puzzels zorgen voor net dat extra’s in Watch Dogs 2 ten opzichte van andere open wereld games.

Goed, Ubisoft mag dan misschien wel claimen dat je de game kunt uitspelen zonder iemand neer te schieten, uiteindelijk is het toch best wel handig om eens een wapen er bij te pakken. Dan laat Watch Dogs 2 in ieder geval geen steken vallen, want de knalactie is prima. Toch is het op sommige momenten aan te raden om ook de stealth-kant te kiezen. Zeker aan het begin van de game, wanneer je nog slechts een klein pistool in je handen hebt, is het verstandiger om een bepaald verboden gebied binnen te sluipen in plaats van je bandana om te doen en knallend naar binnen te gaan. Maar uiteraard is  de keuze aan jou.

De missies die je speelt zijn behoorlijk divers, in ieder geval qua setting. De grapjes en knipogen naar de hedendaagse cultuur zijn alom aanwezig. San Francisco wordt op deze manier nog meer omgetoverd tot een grote speeltuin. Toch zijn in mijn ogen nog net iets te veel missies qua gameplay hetzelfde. Voor het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met het binnensluipen van verboden gebieden. Mocht je willen afwijken van de gebaande paden, dan is er ook voldoende te doen. Watch Dogs 2 kent een behoorlijk aantal aan side-missies. Denk hierbij aan losse verhaallijntjes, maar ook races. Daarover gesproken: Ubisoft heeft goed haar best gedaan om de grootste pijnpunten uit de eerste Watch Dogs aan te pakken, maar de besturing van auto’s is nog altijd niet helemaal in orde. De wagens sturen te zenuwachtig. Uiteindelijk is er wel echt een hoop te doen in San Francisco en omgeving. Samen met het verhaal zorgt dit er voor dat je behoorlijk wat uurtjes bezig kunt zijn in Watch Dogs 2.

Staat dit je niet aan, dan kun je altijd nog aan de slag met de multiplayer van de game. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar je kunt nu eindelijk goed aan de slag met de zogenaamde seamless multiplayer. Op deze manier kun je tijdens het spelen ineens gehackt worden door een andere speler, die jij dan op jouw beurt moet zien op te sporen. Ook krijg je uitnodigingen om co-op missies te spelen met andere mensen. Mocht je nou niet gestoord willen worden, dan kun je dit natuurlijk ook uitzetten.

Watch Dogs 2 is een duidelijke verbetering ten opzichte van het eerste deel. San Francisco steelt de show als speeltuin waar jij als hacker bent losgelaten. Gelukkig heb je meer mogelijkheden om te hacken dan ooit en het bij vlagen grappige verhaal sluit daar goed op aan. Toch vind ik dat het verhaal bij tijd en wijlen de plank misslaat. De hoofdpersonages zijn niet altijd even sympathiek en lijken uit het oog te verliezen dat ze een hoop mensen omleggen om hun doel te bereiken. Wat dat betreft is de balans tussen serieus en grappig soms niet helemaal lekker. Gelukkig is de gameplay van Watch Dogs 2 – op het rijden na – ook dik in orde. Tel daar bij op dat je enorm veel kunt doen in San Francisco en je komt tot de conclusie dat je een hoop uren kunt kwijtraken in San Francisco.

• San Francisco is fantastisch!
  • Setting van missies is divers...
  • Ubisoft heeft duidelijk oog voor wensen community