Wii Sports Club: Golf Review

Wii Sports Club: Golf Review

Golf lijkt mijn persoonlijk een fantastische sport. Lekker een beetje een balletje slaan, het liefst ook nog eens in de meest exotische oorden. Op vakantie in een zonnig land zie ik in ieder geval altijd de meest prachtige golfresorts. Helaas is het er echter nooit van gekomen om te gaan golfen en bovendien is het een erg prijzige hobby. Gelukkig bieden golfgames uitkomst en heb ik in de Tiger Woods-serie al een hoop prestigieuze toernooien gewonnen. Maar écht realistisch golfen, daar is de Wii U misschien wel het meest geschikt voor. Dat de volgende titel in de Wii Sports Club-serie dan ook golf is, is niet heel erg raar.

Waar Bowling en Tennis eigenlijk helemaal niet zo veel nieuws deden ten opzichte van hun voorganger op de Wii, moet ik zeggen dat Golf in positieve zin een hoop is veranderd. Waar je in de oorspronkelijke versie van Wii Sports er misschien nog mee weg kwam om lam op de bank te gaan liggen en maar wat te zwiepen, is dat in Wii Sports Club: Golf absoluut niet zo. De game levert hierdoor wel een hoop van haar toegankelijkheid in – het is namelijk best lastig om de bal goed richting de green te laten vliegen en niet in de bunker te laten eindigen – maar het zorgt er wel voor dat de Wii Remote Plus eindelijk eens echt goed wordt gebruikt voor een golfgame.

En ook de GamePad wordt op een werkelijk waar briljante manier gebruikt. Ik durf misschien wel te stellen dat deze game de game is die het beste gebruik maakt van de GamePad. Je legt de GamePad namelijk op de grond en op het scherm verschijnt een stukje van de golfbaan, inclusief waar de golfbal ligt. Je gaat staan en met de B knop centreer je je controller. Op dat moment verschijnt je golfclub op het scherm en kun je dus precies zien waar je je golfclub houdt, in welke hoek je je club vasthebt. Je slaat de bal en kijkt heel natuurlijk richting je televisiescherm hoe je de bal nou precies geraakt hebt. Dichter bij echt golfen kun je eigenlijk niet komen.

Dat wil natuurlijk dus wel zeggen dat de game bijna het tegenovergestelde is van wat je met Wii Sports speelde. Het is niet zo dat opa en oma die de game voor het eerst spelen je compleet inmaken. Nee, opa en oma of neefjes en nichtjes zullen voor een groot gedeelte in de bunker belanden en komen er met een score van +10 boven par nog genadig van af. De tutorial en de zogenoemde ‘Pro Tips’ helpen ook niet echt. Ze vertellen je een beetje hoe de GamePad werkt, maar hoe je precies je club/Wii Remote moet vasthouden ontbreekt. Met tips als “Kom niet in de bunker en in het ruige gedeelte van het gras” komen beginners ook niet echt verder. Het is niet echt wat je verwacht van Nintendo, maar eigenlijk vind ik de hoge moeilijkheidsgraad wel eens lekker. Het is even wennen, maar als je eenmaal doorhebt hoe de game nou precies werkt en wat er van je verwacht wordt, is het enorm belonend. Bovendien is het een van de meest realistische – zo niet de meest realistische – golfgame die je ooit zult spelen.

Als je het eenmaal door hebt is er dan ook weer genoeg te doen. De holes uit de oorspronkelijke Wii Sports keren natuurlijk weer terug en er is een nieuw golfcourse toegevoegd dat is gebaseerd op de baan die in de 8-bit klassieker Golf zat. Vooral de nieuwe golfbaan is erg pittig en verraderlijk, zo blijkt ook uit de high-scores. -5 en -6 zijn de beste scores, dus deze baan tackle je zeker niet zomaar. De banen hebben een HD-tintje, maar net zo mooi als de Tiger Woods-games wordt het zeker niet. Daarnaast is er nog een aantal ‘Skill Shaper-games’, bepaalde minigames waarmee je elementen als putten kan oefenen: een leuke oefening in ieder geval. De game heeft ook een online-mode, maar daar duurt het soms echt een paar minuten voordat je een potje hebt gevonden. Helaas komt het ook iets te vaak voor dat als iemand heel erg achter staat diegene gaat lopen kloten en aangezien de game turn-based is, kan zo’n potje soms dan wel heel erg lang duren. Miiverse is weer aanwezig, en het voegt misschien wel iets meer toe dan bij Tennis en Bowling, het is nog steeds niet onmisbaar.

Toen ik Wii Sports Club: Golf voor het eerst speelde had ik dit zeker niet verwacht. Waar ik verwacht had dat ik met wat simpele zwiepjes er wel van af zou komen, werd ik aangenaam verrast door de diepgang van de game. Het is zeker geen game die je zomaar even oppakt zoals je dat deed met de oorspronkelijke Wii Sports. De Club-versie is heerlijk vernieuwend en heeft een hoge moeilijkheidsgraad. De tutorial is echter matig en de game is online niet erg overtuigend, hoewel dat ook wel een beetje aan de sport ligt. Een Tiger Woods-game wordt online namelijk ook niet altijd heel spannend. Wii Sports Club: Golf is niet voor iedereen geschikt, maar is zeker het proberen waard. Ik ben in ieder geval positief verrast!

[review pros=”+ Goed gebruik van Remote Plus en GamePad
+ Realistischer golfen op een spelcomputer kan niet
+ Hoop content” cons=”- Steile leercurve