World of Tanks Generals Review

World of Tanks Generals Review

Wie kent World of Tanks niet? De gratis multiplayergame heeft de wereld in zijn greep. Eerst alleen op de PC, nu ook op de Xbox en de PlayStation. World of Tanks heeft ook al aardig wat spin-offs gekregen en het lijkt erop alsof elke game het harstikke goed doet, en dat is ze van harte gegund. World of Tanks had tot voor kort echter nog geen kaartspel. Maar, nu is daar World of Tanks Generals voor iOS en de PC. Ik heb de game op de PC gespeeld en natuurlijk vergeleken met andere kaartspellen die ik ken.

Makkelijk inkomen, moeilijk te meesteren
Wat Generals meteen goed doet, is dat je de gameplay dankzij een korte tutorial al snel door hebt. Je hebt een basis en het is aan jou de taak om de basis van de tegenstander te vernietigen. Dit kan je doen met behulp van je eigen basis en natuurlijk met heel veel tanks. Er zijn nog verschillende power-ups om het jezelf makkelijker te maken, of je tegenstander juist moeilijker, en dat is eigenlijk wel de basis van Generals.

Nu klinkt dat heel simpel en dat is het in principe ook, echter is de basis voor jouw tegenstander net zo simpel. Hier komt het meesteren in beeld. Je kan per beurt net zoveel kaarten inzetten totdat je benzine op is. De benzine werkt vergelijkbaar met de punten in Hearthstone, het verschil is echter dat je per beurt meer benzine kan krijgen als je de juiste tanks op het speelbord legt. Tanks genereren namelijk per beurt benzine, en dat betekent meer of krachtigere kaarten op je bord. Het is dus aan jou wat je op het speelveld neerzet, hoeveel je ervan neerzet en hoe graag jij je tegenstander wilt benadelen. Zet je alles op het offensief of probeer je eerst het bord een beetje vol te krijgen met tanks? Het is iets waar je elke beurt weer over na kan denken en wat je ook moet doen, anders is een nederlaag zeer spoedig nabij. Zo heb ik meerdere malen op winnen gestaan, maar wist ik het op het einde te verpesten. Dit heeft natuurlijk altijd een beetje met geluk te maken, maar ik heb toch het idee dat het bij mij vaak aan mijn tactiek (of het gebrek daaraan) schortte.

Ontzettend veel diepgang
De potjes duren kort, de gameplay is makkelijk te leren en de kaarten zijn simpel te begrijpen. Er is echter naast jouw tactieken nog ontzettend veel diepgang in de game, namelijk upgrades. Alles valt te upgraden. Je kan kaarten kopen, je kan kaarten onderzoeken, je kan je basis onderzoeken en zo kan je blijven doorgaan. Vaak heeft een bepaalde onderzoektak nog een of meerdere zijtakken. Hier kan je dus een flinke tijd mee aan de slag gaan. De kosten om te onderzoeken liggen echter wel redelijk hoog, waardoor je veel potjes moet spelen. De kosten liggen niet zo buitensporig hoog dat het vervelend wordt, maar dat als je ervoor zou willen betalen deze optie mogelijk is. Dit is ook niet zo gek, aangezien de game verder gratis is. Nogmaals: het kan ook prima zonder te betalen, aangezien het spelen van de game zelf erg leuk is. De vele uitbreidingstakken zorgen er wel voor dat je in het begin een klein beetje overrompeld bent, maar na een aantal keren upgraden en spelen, wen je hier al snel aan.

Makkelijk op te starten, moeilijk uit te zetten
Nu lijkt het een terugkerend thema in deze recensie, maar het is echt zo. De game is makkelijk te leren waardoor je hem ook zo weer opstart voor een snel potje. Echter speelt de game zo snel en gemakkelijk dat je al snel nóg een potje opstart. Het helpt dat je niets hoeft te downloaden en je het kaartspel gemakkelijk in je browser kunt openen en je na een enkele tutorial al weet hoe de game werkt. Dit is een kaartspel zoals het hoort te zijn: digitaal (zodat je de kaarten niet op hoeft te ruimen), gemakkelijk te leren en verslavend. Is er al een reden om de game uit te zetten, dan is het omdat het na een tijdje te grauw wordt. Je hebt namelijk geen kleurrijke speelborden of kleurrijke kaarten, alles is grauw en militair. Logisch, maar aan de andere kant wil het oog ook wat.

World of Tanks: Generals is een kaartspel dat het echt kan opnemen tegen bijvoorbeeld Hearthstone. Beide games zijn makkelijk te leren en beide games werken redelijk verslavend. Generals heeft een geweldige diepgang, die enigszins overweldigend kan zijn als je het de eerste keer opstart, maar het speelt zo lekker weg dat je door wilt blijven spelen. Als je nog een goed, online kaartspel wil spelen, probeer Generals dan even. Het is zeker de moeite waard.

[review pros=” + Snelle en fijne gameplay
+ Verslavend
+ Tactisch denken werkt” cons=”- Te grauw