World of Tanks Generals Preview

World of Tanks Generals Preview

Wanneer we denken aan kaartgames wordt al snel Hearthstone geroepen, of natuurlijk Pokémon en Yu-Gi-Oh. Waar we allemaal juist niet aan denken zijn tanks. Heel veel verschillende tanks. Grote tanks, kleine tanks, sterke tanks en beginnende tanks. Wargaming besloot om het wereldje van kaartgames binnen te gaan en kwam met World of Tanks Generals.

Dat World of Tanks Generals een nieuweling onder de kaartgames is, hoeft niet per se slecht te zijn. In dit Free-to-Play spel moet je een deck samenstellen van maximaal veertig kaarten en speelt daarmee je match, welke ongeveer tien tot vijftien minuten duren. Natuurlijk kan je voordat de match begin je deck nog veranderen, en mocht je naderhand besluiten dat dingen beter kunnen kan dat ook. In de matches maak je gebruik van tanks, artillerie en antitankvoertuigen (SPG) in de vorm van aanvalskaarten en order, offensieve squads en defensieve squads als verdediging. Voor de mensen die Hearthstone spelen: Je hoofdkwartier (HQ) is zoals je hero in Hearthstone. Dit HQ dien je te verdedigen tegen de aanvallen van je tegenstander, terwijl je zelf probeert om het hoofdkwartier van je tegenstander kapot te maken. Dit doe je door zoveel mogelijk aan te vallen en “levenspunten” van hem af zien te halen. Je kan naast je tanks ook met je HQ aanvallen en het potje is afgelopen als één van de twee geen levenspunten meer heeft.





World of Tanks Generals ziet er in eerste opzicht niet heel anders uit dan andere kaartgames. Echter zijn er wel verschillen. Zo staan de HQ’s diagonaal tegenover elkaar op een speelveld van 15 vakjes. Wanneer je een tank inzet wordt deze boven, rechts of rechtsboven van het HQ op het speelveld “gerold”. Vervolgens moet je je tanks naar het hoofdkwartier van je tegenstander rijden om hem te kunnen aanvallen. Bij sommige orders hoeft dit niet en kan je meteen aanvallen.

World of Tanks Generals kent drie horizontale linies op het speelveld. Toen ik de game speelde bleek al gauw dat ik te snel wilde winnen. Ik besloot meteen vol in de aanval te gaan maar keek niet naar de grondstoffen die ik had. Tanks zijn je bron voor grondstoffen. De grondstoffen die je hebt kan je weer uitgeven om kaarten te spelen. Een beginnende HQ voegt vier tot zes grondstoffen toe en elke tank brengt daar nog eens één bij. Je kan je grondstoffen niet opsparen, dus is het produceren van veel voertuigen een must.

Er zijn verschillende manieren om een deck samen te stellen, je zult eerst een paar potjes moeten spelen voor je een echt deck naar jouw smaak kunt maken. Wanneer je wat verder in de game bent weet je precies wat je moet doen en kan je dus je deck hierop afstellen. Er zijn veel goedkope light tanks maar als je naar de heavy tanks kijkt dan vind ik dat er nog wel een aantal bij kunnen. Medium tanks zijn het meest flexibel van de drie. De vuurkracht is goed en ze hebben genoeg hitpoints. Soms vond ik de medium tanks beter dan de antitankvoertuigen. Naast die drie tanks hebt je nog je SPG’s die van een afstand kunnen vuren en soms grondstoffen leveren.

Zoals ik eerder zei wil ik snel winnen, maar dat lukte niet omdat ik een rushdeck had. Uit mijn ervaring weet ik nu dat je het niet moet rushen, maar rustig en strategisch moet opbouwen omdat je anders niet genoeg grondstoffen hebt. Ook op hogere kaarten-levels blijft dit zo. De Duitsers zijn echter wel meer van het rushen in de hogere tiers (levels van je kaarten) omdat zij genieten van meer grondstofinkomen wanneer hun aflegstapel groter word.

Omdat je verschillende HQ’s kan kiezen kan je ook verschillende tactieken toepassen. Wat ook een positief punt is is dat je niet per se kaarten hoeft te kiezen van je factie. Soms krijg je echter wel een bonus als je kaarten gebruikt die bij je factie horen. Er is een deck-editor maar dit vind ik zelf snel een zooitje worden. Ik vraag me af of er echt mensen zijn die de code namen van de verschillende tanks uit elkaar weten te houden. Ook vind ik de editor niet gebruiksvriendelijk genoeg omdat je steeds van hot naar her moet gaan met je muis. Zo moet je een goede balans hebben in de deck en vervolgens nog je kaarten filteren. Natuurlijk kan Wargaming hier nog wat aan doen, want dit was slechts een test fase.





Wanneer je een tank wilt vrijspelen moet je in de onderzoeksstamboom zijn. Hier kan je een tank maximaal drie kopen. Dit doe je met experience en credits die je beide verdient door matches te spelen. Het proces gaat vrij langzaam met de dagelijkse missies dus vaak zie je in de hogere tier-decks nog tanks met een lage klasse. Je werkt gelukkig niet voor niks voor de hogere tiers en als je de game speelt zou ik het zeker een kans geven. In de hogere tiers komen vaardigeheden als Blitz en Camouflage naar voren en die kunnen echt een verschil maken in de match.

Wat weer een issue is tegenwoordig, en ik vind het zelf nooit leuk om erover te beginnen, is het feit dat je bij Free-To-Play titels vaak een optie hebt om te betalen. Dit zal ook zo zijn in World of Tanks Generals in de vorm van premium-kaarten die je dus moet kopen met echt geld. Ik hoop niet dat dit zoveel voordeel gaat geven aan betalende mensen dat de “gratis” spelers het niet meer leuk gaan vinden.

Begin maart is de gesloten beta van World of Tanks Generals gestart. Mijn eerste indruk is erg goed, met een aantal verbeterpuntjes hier en daar. Ik zou toch echt graag meer hogere tier-tanks willen. Ik vond dat de game erg sterk in elkaar stak, en vloeiend bewoog over m’n scherm heen. Het is zeker de moeite waard om deze game een kans te geven, of je nou wel of niet al eerder een kaartgame gespeeld hebt: World of Tanks Generals heeft voor iedereen iets te bieden.