XCOM: Enemy Within Gamescom Preview

XCOM: Enemy Within Gamescom Preview

Aliens zijn regelmatig een mooi thema voor games en vormen interessante tegenstanders, zo ook in de bekende XCOM-serie. De laatste telg in die serie, XCOM: Enemy Unknown, is ondertussen alweer ruim een jaar oud en dus vonden ze het bij 2K wel tijd om een uitbreiding te lanceren met de naam ‘Enemy Within’.

Op 15 november zal de uitbreiding van ontwikkelaar Fireaxis beschikbaar komen voor alle platformen (pc, Xbox 360 en PlayStation 3). Op de Gamescom kregen we een korte introductie op de uitbreiding, waarna we ook nog de mogelijkheid kregen om er zelf mee aan de slag te gaan. Tijdens de introductie zien we het begin van een missie op een dam waar aliëns zijn gesignaleerd. Jij wordt er met je team op afgestuurd om dit gevaar een kopje kleiner te maken. Al snel zien we enkele nieuwe opties die deze uitbreiding met zich mee brengt. Zo zijn er nu een soort mechs beschikbaar, de MECs: Mechanized Exoskeletal Cybersuit. Dit zijn een soort lopende tanks die een belangrijke rol gaan spelen in de game. Ze hebben veel vuurkracht en pantser, maar zijn daardoor wel minder mobiel dan andere units. Met hun krachtige wapens hebben ze de mogelijkheid om de cover van een vijand kapot te schieten en daardoor de vijand indirect te raken en hem bereikbaar te maken voor andere units. Een optie die veel nieuwe tactische mogelijkheden met zich meebrengt. Een andere nieuwe move voor alle units is ‘Overwatch’. Hiermee wordt een unit op een soort ‘standby’ gezet. Zodra een alien binnen het gezichtsveld verschijnt, zal die unit er automatisch op schieten. Ideaal om vluchtroutes mee af te dekken. Tijdens het spelen zal je meer nieuwe eigenschappen voor je units aan kunnen passen met behulp van genetische modificatie. Zo kan je jouw team precies aanpassen zoals je wilt.

Wat ons meteen opvalt tijdens de presentatie is dat de graphics er best goed uit zien. Het gevecht vindt plaats op een grote dam waar het water met grote vaart onderdoor stroomt. Dit wordt mooi in beeld gebracht, maar ook de units zelf mogen er wezen. Zodra je een vijand een beslissende klap toe gaat dienen, gaat de camera van een top-down view over op een plek achter de schouder. Zo zit je bovenop de actie en wordt de laatste actie mooi in beeld gebracht. De omgeving zorgt naast de kleurrijke pracht ook voor de nodige tactische voordelen, zoals je dat verwacht bij een XCOM-game. Zet je snipers op een hoger gelegen plek om te zorgen dat je de vijand snel aan ziet komen en onder vuur kan nemen. Bepaalde units hebben daarvoor nu ook de mogelijkheid om extra hoog te kunnen springen, zodat je niet meer afhankelijk bent van trappen om op een dak te kunnen komen. Wederom een voordeel dat je goed kan gebruiken om snel op tactische plaatsen te komen. We kunnen ons goed voorstellen dat dit niet alleen in de singleplayer handig is, maar dat dit ook leuke mogelijkheden gaat geven in de multiplayer-modus van de game. Deze hebben we echter niet kunnen testen tijdens de uitgebreide speelsessie die we hadden na de presentatie.

Tijdens deze speelsessie kregen we de kans om een missie uit de singleplayer campagne te spelen en die liet ons zien dat het wel goed zit met deze uitbreiding. Ondanks de beperkte ervaring met Enemy Unkown konden we de game makkelijk oppikken en ermee aan de slag gaan. We speelden een missie met twee MEC-units en zien de brute kracht nu goed tot zijn recht komen. Al vrij snel tijdens de missie sturen we de lopende tanks naar voren om de tegenstanders te spotten en te dienen als afleiding, zodat de andere units er achter veilig plaats kunnen nemen. Ook de sniperunit sturen we met gemak naar een hoger gelegen gebied en we merken dat die inderdaad vrij snel de aliens weet te spotten. Ondanks dat we onze stappen goed vooruit proberen uit te denken, weet de vijand ons op sommige momenten flink te verassen. Vooral op het moment dat een Mechtoid (de alien tegenhanger van de MEC) een hele muur uit een huis wegblaast en één van onze soldaten ineens zonder dekking midden op het slagveld staat. Hierdoor wordt goed duidelijk dat je echt rekening moet houden met de eigenschappen van de nieuwe units en daar goed op moet anticiperen. Tijdens de speelsessie weten we ons gelukkig snel te herstellen, waarna we de missie winnend afsluiten door slim gebruik te maken van de ‘Overwatch’ optie. Dat biedt een bevredigend einde aan een spannende missie.

Met XCOM: Enemy Within wordt de XCOM-game uitgebreid met een flink aantal nieuwe mogelijkheden. Features als de nieuwe mech-units en ‘Overwatch’ bieden interessante tactische mogelijkheden tijdens de single- en multiplayer games, maar laten je ook spectaculaire beelden zien bij de ‘finishing moves’. Voor de spelers die nog geen genoeg kunnen krijgen van XCOM lijkt dit dan ook een uitbreiding om het spelplezier nog voor een flinke tijd te verlengen.