Zoo Tycoon Xbox 360 Review

Zoo Tycoon Xbox 360 Review

Als kind had ik het nooit zo op de dierentuin. In mijn eigen wereldje leek de zoo van Antwerpen een gevangenis waar alle stoute dieren van het land heengestuurd werden. De aapjes achter het plexiglas hadden te veel bananen geroofd en de ijsbeer had moedwillig op een zeehond getrapt en moest nu zijn straf uitzitten. Jaren later begon het kwartje echter te vallen en begon ik de zoo pas te waarderen. Veel grote dierentuinen doen hun uiterste best om dieren die in het wild met uitsterven bedreigd worden toegankelijk te maken voor jong en oud, en dat is iets om te koesteren. Dat er uiteraard veel werk en geld kruipt in het runnen van een zoo, dat zal niemand verbazen. Hoeveel moeite het kost om kleine meisjes tijgers en giraffen te laten zien, dat wil Zoo Tycoon duidelijk maken.

Kent iedereen Rollercoaster Tycoon? Ik denk van wel. Iedereen heeft ongetwijfeld zelf al eens een virtueel pretparkje gebouwd. Hetzelfde idee kun je van deze Zoo Tycoon verwachten. Je mag zelf op je eigen creatieve manier je zoo uitbouwen en bepaalt dus welke dieren er te zien zijn en wat er in de kijker staat. Naast dat bouwen en overwegen of het een goed idee is om de antilopen naast de leeuwenkuil te zetten, moet je ook de manager spelen, zorgen dat het budget binnen de perken blijft en dat iedereen tevreden blijft. Zowel de gasten als de dieren. Er komt uiteraard heel wat bij kijken. Je fantasie de vrije loop laten en je droomzoo bouwen is ontegensprekelijk leuk, maar je moet je voorbeeldig van je taken als manager kwijten om de boel draaiende te houden.

Echt heel lastig is dat niet moet ik zeggen. Toegankelijkheid staat voorop in deze game, waar de paadjes bijvoorbeeld automatisch rond je attracties geplaatst worden. Het is tekenend voor het gebruiksgemak van dit spel dat liever de kaart van plezier trekt dan je onder te dompelen in een diepgravende sim. Dit is duidelijk een game gemaakt op kindermaat, waarbij je enkel op de hogere moeilijkheidsgraden wat uitdaging moet verwachten. Daar is op zich niks mis mee. Op een console als de Xbox 360 en zeker de Xbox One waar vooral volwassenen hun gading vinden is een game waarin je nijlpaarden moet verzorgen een welgekomen afwisseling.

Lekker positief dus allemaal, maar er zijn wel wat kanttekeningen die ik moet maken. Zeker als je de game als een spel voor jongere spelertjes evalueert valt er toch iets te zeggen over de erg rommelige menu’s die het navigeren niet zo eenvoudig maken als zou moeten. Een voederbakje in een kooi zetten is een logisch gegeven, maar je moet door een menu heen dat intuïtiever aangepakt had kunnen worden. Ook het gebrek aan Nederlandse tekst of stemmen is een echt gemis voor dit spelletje dat een duidelijk educatieve waarde heeft. In de encyclopedie in het spelletje vind je namelijk heel wat leuke, makkelijk verteerbare informatie over de dieren in je park. Ook de nadruk die het spel legt op het behoud van bedreigde soorten door van dieren terug los te laten in het wild een belangrijk onderdeel van je takenpakket te maken is zeker lovenswaardig. Tijdens het spelen kunnen kinderen best iets opsteken van de game, en zoiets kan je enkel toejuichen. Ook fijn is de Freeform mode voor de jongste gamertjes die het beheren van je kapitaal en het behalen van doelstellingen volledig achterwege laat en simpelweg een bouwdoos levert om de ultieme zoo te maken. Ook dat levert enkele uurtjes pret op, maar vooral hier ondervind je al snel de limieten van de game. Op Xbox One zijn er 101 dieren, op Xbox 360 slechts 65. Vijf daarvan zijn specifieke soorten giraf en zes zijn soorten leeuw. Voor mij is een giraf een giraf en een leeuw een leeuw, maar niet dus. Het dierenbestand in de game is dus gewoon te beperkt op Xbox 360 en zodoende heb je na een paar uurtjes spelen wel alle fauna gehad.

Zoo Tycoon is op Xbox 360 geen slechte game, alleen overduidelijk gelimiteerd. De 101 dieren van de Xbox One-versie zijn op dat vlak tekenend. Ik begrijp wel dat het nieuwe systeem moet verkopen en dat de game op One extra toeters en bellen meekrijgt, maar het verschil is gewoon te groot tussen beide versies om met de mantel der liefde te bedekken. Een leuke feature waarbij je door je zoo kan wandelen mag je hier vergeten. Minigames waarbij je de dieren een bad geeft en voedert? Ook enkel op de One te spelen. Volgens de developer komt dit omdat de Xbox 360 gewoon de kracht niet heeft om dit voor elkaar te krijgen. Nou wil ik gerust aannemen dat sommige dingen zoals dieren die je gebaren imiteren inderdaad enkel mogelijk zijn met de Kinect 2.0, maar zeggen dat het gebrek aan Kinect bij deze titel te wijten is aan de hardware? Dingen zoals rondwandelen in een park of dieren wassen en voederen hebben we reeds in Disneyland Adventures en Kinectimals, de vorige titels van deze developer, kunnen doen. Ook multiplayer en de mogelijkheid om je zoo via Xbox Live aan vrienden te tonen mag je op je buik schrijven met de Xbox 360-versie. Misschien overdrijf ik, maar ik heb het gevoel met deze titel dat er gewoon gemakzuchtig geknipt is en dat de game op Xbox 360 maar een basaal aftreksel is van het spel op Xbox One. Ja, de game is leuk op Xbox 360, maar het is veeeeeeel leuker op de Xbox One mama, je kan er je olifant bananen voederen en met je neus tot tegen het raam van de apenkooi staan en op de Xbox 360 heb je antilopen. FUCK Antilopen! Niemand geeft ook maar één moer om antilopen. Heb je in een zoo al iemand horen zeggen “vlug, laat ons eerst naar de antilopen gaan”. Ik dacht het niet, en toch zijn die springerige eikels enkel op de Xbox One te vinden, de heerlijk superieure versie van dit spel.

Kwam het een tikje zuur over allemaal? Dat komt omdat Zoo Tycoon op Xbox 360 het fundament toont van een erg leuke management-sim die genietbaar is voor jong en oud. Het is enkel jammer dat je tijdens het spelen gewoon te vlug alles gezien hebt omdat je enkel dat fundament hebt, alle extra toeters en bellen zijn exclusief voor de Xbox One. Het lijkt op die manier een beetje alsof je in een zoo beland bent met pony’s, flamingo’s en fucking antilopen, terwijl de leeuwen, tijgers en apen in een stad verderop, in de zoo met het duurdere prijskaartje zitten. Misschien herkans ik nog eens met deze titel rond april, wanneer de One eindelijk in Nederland verschijnt, en misschien geef ik dan wel die 80 die er potentieel inzit. Tot dan geef ik het gewoon de helft daarvan, lijkt me volledig op zijn plaats.

[review pros=”+ Een fijne afwisseling tussen al het geweld door
+ Toegankelijk voor jongere gamers
+ Je steekt er wat van op” cons=”- Ontzettend veel features die missen ten opzichte van Xbox One