Battlefield 4 Gamescom Preview

Battlefield 4 Gamescom Preview

Hoewel de afgelopen Gamescom flink wat games met zich mee bracht, waren er natuurlijk twee dingen die ook wij als gamejournalisten het liefste even zagen. De PlayStation 4 en de Xbox One. Logisch, de volgende generatie heeft onze volledige aandacht en uiteraard hebben ook wij interesse in dit nieuwe speelgoed. Waar gaan we ons de komende jaren mee vermaken? Er bleek geen game beter te zijn om de kracht van deze hardware te tonen dan Battlefield 4.

Tijdens een uitgebreide speelsessie achter de gesloten deuren van uitgever Electronic Arts kon ik op mijn gemak even proeven van Battlefield 4. Natuurlijk niet de gehele game, rondom de singleplayer bleef Dice bijzonder stil. Het bedrijf weet dat de multiplayer de kracht van de game is dus daarom werd alleen deze stand van de game aan de aanwezige pers getoond. In mijn achterhoofd dreunen de beelden van de Levolution-trailer die ik eerder zag op de persconferentie nog na. Ook het instortende gebouw van de E3 vliegt voor mijn ogen voorbij. In video’s oogt alles natuurlijk prachtig, overdonderend en machtig, maar gaat dit tijdens de game zelf ook zo zijn? Met een PlayStation 4 controller in mijn handen ging ik op onderzoek uit.

Ja, Dice toonde de game op de PlayStation 4. “Je speelt hier regelrecht op de console, we hebben geen pc ergens verborgen staan.” De mode die ik kon spelen was Domination, een mode waarin je bepaalde punten op de map moet zien te veroveren om zo punten bij de tegenstander af te zien lopen. Echter, de tegenstander doet hetzelfde dus een constante wisseling tussen aanval en verdediging zal je tot het einde van de match bezig houden.

Hectische oorlogsvoering was het resultaat. Mijn personage vocht zich door een storm aan kogels en dook een gebouw in. Beschutting, dacht ik nog, even mijn health terug zien te krijgen. De vijand gebruikte echter de nieuwe Frostbite-engine in zijn voordeel. Door enkele goed gegooide granaten duurde het niet lang voordat de muur van het gebouw waar ik in zat totaal in wist te storten. Weg cover, weg health. Het is een klein voorbeeld van de Levolution-techniek. EA toonde hoe jij als speler in een gebouw de stroomtoevoer uit kan schakelen om de lichten te doven. In het donker zet jij je night vision-goggles op waardoor je perfect zicht hebt op die enkele tegenstanders die zich geen raad weten in het donker. Drie kogels later, drie headshots later, sta jij als overwinnaar in de donkere kamer.

Brengt Dice hierdoor de vernieuwing die het genre nodig heeft? Het shooter-genre staat momenteel bijzonder stil. Op het grafische gebied na zijn we de laatste jaren niet heel veel verder gekomen. In mijn ogen is Levolution exact wat we nodig hebben. Niet alleen maakt het elke pot die je speelt een stuk spannender, verrassender en afwisselender, ook brengt het nieuwe gameplay met zich mee om je vijand over de kling te jagen. Springt je tegenstander een trein in? Gooi een granaat achter hem aan en sluit de deuren. De arme ziel kan niet naar buiten.

Ook tijdens het potje dat ik speelde, hoewel het een kleinschalige 8 vs 8-game was, merkte ik dat er veel plezier te halen is uit deze nieuwe manier van gameplay. Muren opblazen is nog een eerste, maar wat als je hele steunpilaren uit gebouwen kapot maakt zodat het hele gebouw, met een goedgeplaatste explosie, zomaar naar beneden komt zetten. Natuurlijk op het moment dat een groep van je vijanden aanwezig is om het puin op hun hoofd te verwelkomen. Battlefield 4 is hierdoor stukken dynamischer geworden. Andere spelers hoeven niet je grootste vijand te zijn. Wanneer je games met 64 spelers speelt (ook op de consoles!) weet je dus dat je fantastische momenten gaat beleven.

Grafisch overdonderde deze game me. We weten dat de nieuwe Frostbite-engine sterke beelden kan renderen. In combinatie met de volgende generatie spelcomputers wordt dit echter naar een volgende stap gebracht. Ik keek recht de zon in, door de bladeren van een boom. Het zonlicht werd door elk blaadje gedempt, schaduw viel zoals dat in het echt gebeurt en tussen de takken door zag ik de felle stralen van de zon zelf. Zand stoof omhoog om kleine wolkjes te vormen en het vuil van het level was overal aanwezig. Wanneer ik de zon in keek op een vieze plek, zag ik de stofjes in de lucht hangen. Mijn mond viel ervan open. Wat een details.

Battlefield 4 wist me na de speelsessie nog lang bezig te houden. Grafisch was het één van de meest indrukwekkende titels op de beurs en Levolution is daadwerkelijk meer dan een gimmick. Battlefield 3 wist mij niet te pakken, Battlefield 4 interesseert me nu al meer. Kom maar op met die volgende generatie consoles!