Battlefield Retrospective Part I

Battlefield Retrospective Part I

De Battlefield-franchise is er eentje die al vele jaren meegaat. Sinds 2002 zijn er flink wat delen verschenen op verschillende platformen. Nu Hardline een feit is, kijken wij vluchtig terug op het bewogen verleden van deze shooter. Heb jij ze allemaal gespeeld?

De oorlogsshooter. Al sinds Wolfenstein 3D vinden we het interessant om vanuit het oogpunt van een soldaat de strijd aan te gaan met een gevaarlijke vijand. Of dit nu een Duitser, een Rus of een alien is, steeds grijpen we naar een wapen om de tegenstander te voorzien van gaten in het lichaam. Waar het genre vaak een linieare belevenis gaf, waarbij je van missie A naar missie B liep om objective C op te blazen, brak ontwikkelaar Digital Illusions CE (DICE) in 2002 met dit idee. Met Battlefield 1942 bracht deze ontwikkelaar namelijk de mogelijkheid om op een gigantische open map te spelen met flink wat andere spelers om elkaar het leven zuur te maken. In de singleplayer oefende je even tegen bots, door de computer gestuurde tegenstanders, om het spel onder de knie te krijgen. Daarna bracht je het slagveld online.

Hetgeen dat Battlefield 1942 anders deed dan al die andere shooters, was het feit dat er geen voorgeschreven verhaal was om te volgen. Er was geen lineaire manier om te spelen. Het was het kiezen van een gamemode, een map en het vinden van andere spelers. Iedereen had zijn eigen taak. Was je bedreven met een snipper rifle? Dan bleef je achter om de rest van je team te voorzien van backup. Was je meer van het ruwe assaultwerk? Dan koos je voor een machinegeweer en bracht je de dood richting de vijand. Maar omdat de omgevingen zo groot waren gaf Battlefield 1942 de speler de mogelijkheid om diverse voertuigen te besturen. Wagens om over het land te gaan, boten in het water en zelfs vliegtuigen om vanuit de lucht een aanval op te zetten. Voor het eerst voelde een oorlogsgame dan ook echt als een oorlog. De dood lag overal. Omdat het spel gesitueerd was in 1942, kon je de Tweede Wereldoorlog opnieuw beleven. Dit was een nieuwe manier van gamen. Battlefield 1942 was een regelrechte hit en werd voorzien van twee uitbreidingen. Road to Rome en Secret Weapons of WWII gaven de spelers meer maps, wapens en voertuigen om zijn nieuwe favoriete hobby uit te breiden. Het spel werd bijzonder lang gespeeld door spelers op PC en Mac OSX en veel gamers kijken nog steeds met veel plezier terug op deze tijd.

no images were found

In 2004 bracht DICE het eerste officiële vervolg op 1942. Echter werd het Mac-platform achter zich gelaten en koos de ontwikkelaar puur voor de PC. In Battlefield Vietnam verplaatste de strijd zich van de Tweede Wereldoorlog naar de gruweloorlog die zich afspeelde in Vietnam. Hoewel de gameplay grotendeels hetzelfde bleef, zorgde de nieuwe setting voor flink wat nieuwe mogelijkheden. Zo werd de helikopter geïntroduceerd, een voertuig waarin je met meerdere tegelijk plaats kon nemen. Speler A neemt het voertuig onder zijn controle terwijl een andere de vijand bestookt met een zwaar wapen. Qua vliegtuigen was de MiG de meest interessante toevoeging. Omdat de oorlog in Vietnam anders was dan de Tweede Wereldoorlog, moest de speler tijdens het spelen wel even wennen. De omgevingen waren anders en er was meer natuur om rekening mee te houden. Compleet anders dan in het origineel was het feit dat DICE een soundtrack toe had gevoegd die spelers konden beluisteren wanneer ze in een voertuig zaten. Uiteraard was Surfin’ Bird van The Trashmen een interessante keuze om te luisteren terwijl je met je heli een kamikaze-aanval aan het voorbereiden was.

Met Battlefield 2 koos DICE in 2005 voor een hele andere aanpak. Hoewel de gameplay nog steeds leek op die van de voorgangers, was er voor het eerst een uitgebreid verhaal aanwezig dat je als speler kon beleven. Daarnaast situeerde het spel zich niet in een bestaande oorlog uit het verleden: Battlefield 2 speelde zich af tijdens de Derde Wereldoorlog. Hierin koos de ontwikkelaar om een leger in het leven te roepen dat niet bestond. MOC was een fictief leger gevormd door Arabische en Midden-oosten landen. Toch was het vooral de multiplayer waardoor we Battlefield 2 zo goed kunnen terughalen. De opties uit eerdere delen werden uitgebreid en er werd een speler aangewezen om als Commander over het slagveld te kijken. Hij kon andere spelers aansturen om zo de oorlog een stuk tactischer en overzichtelijker te maken. En ja, vooral ook leuker. Ook Battlefield 2 werd voorzien van verschillende uitbreidingen. Met Special Forces, Modern Combat, Euro Force en Armored Fury werden nieuwe maps en wapens aan het spel toegevoegd. De toevoeging van de kruisboog/werphaak blijft een hele toffe. Battlefield 2 is opgenomen in het boek 1001 Video Games You Must Play Before You Die.

no images were found

Battlefield 2: Modern Combat was de eerste game uit de franchise die niet op de PC verscheen, maar exclusief naar de consoles kwam. Op de Xbox, Xbox 360 en PlayStation 2 kon je vanaf 2005 eindelijk met de serie aan de slag. Tijdens een fictieve oorlog in Kazachstan tussen de Navo en China is het aan de speler om te overleven. Een nieuwe manier van gameplay die DICE introduceerde met Modern Combat waren de challenges. Hoe preciezer de gamer schoot, hoe meer mensen hij het leven kon redden, des te hoger de score was. En aan betere scores hingen hogere rangen vast. Hierdoor was het interessanter om het verhaal vaker dan eens te beleven, al ging natuurlijk iedereen heel snel online. Ook hier bleek Battlefield goed tot zijn recht te komen. Met vierentwintig spelers was het mogelijk om tegelijk te spelen op de diverse maps. De basis voor Battlefield op de consoles was een feit.

Ik moet toegeven, Battlefield 2142 heeft mij persoonlijk nooit heel veel gedaan. De shooter, die in 2006 naar PC en Mac kwam, is door andere spelers meer dan een miljoen potjes gespeeld, aldus uitgever EA. Het is een logische opvolger op 1942, al situeerde dit deel zich uiteraard tweehonderd jaar later. In 2138 raken de grote wereldmachten met elkaar in conflict rondom stukken land en grondstoffen. Uiteraard is een oorlog alles wat dit op kan lossen. Daarom kon je als speler wederom op pad om te strijden voor het grotere doel. Met 2142 werd het mogelijk om met 64 spelers tegelijk te spelen. De nieuwe mode waarin je de Titan van je tegenstander moest vernietigen, terwijl je die van jezelf moest beschermen, bleek de populairste nieuwe toevoeging te zijn. Door de uitbreiding Northern Strike werd het spelplezier voor velen nog flink verlengd.

no images were found

Hoewel 2142 weer echt met een muis en toetsenbord bestuurd moest worden, kregen gamers met een controller in de handen in 2008 een fantastische nieuwe toevoeging aan het Battlefield-universum. Bad Company bracht een singleplayer avontuur waarin de grootste toevoeging het feit dat alles te vernietigen was. Sta je gebukt achter een muur omdat er een tank op je jaagt? Pas maar op, die tank kan de muur compleet aan gort schieten! Daarnaast nam Bad Company zichzelf iets minder serieus. Dialogen in het spel zorgden er soms voor dat je met een glimlach op je gezicht naar je tv keek. Online was het wederom mogelijk om met vierentwintig spelers tegen elkaar te spelen. In de nieuwe mode Gold Rush moest een verdedigend team kratten met goud verdedigen. Het aanvallende team moet deze juist opblazen. Wanneer dit gelukt was, werd een ander gedeelte van de map beschikbaar.

Na Battlefield 2142 en Bad Company ging DICE helemaal los. Cartoony Battlefield, een minder serieuze Battlefield en zelfs een gratis versie waarin het beste uit de serie opnieuw gespeeld kon worden. Battlefield was niet meer weg te denken uit het hart van vele gamers en gelukkig hoefde dat ook niet. Wordt vervolgd…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.
  • Even Evert

    Interessant artikel bas!