Destiny Gamescom Preview

Destiny Gamescom Preview

Wanneer een ontwikkelaar een bijzondere hit te pakken heeft, zien we steeds weer opnieuw dat deze game uitgewerkt wordt tot een complete serie. Een franchise. Waar Call of Duty vroeger een losstaande game was, leven we nu in een wereld waarin we elk jaar een nieuwe versie van die game mogen verwelkomen. Assassin’s Creed was ooit de meest originele titel van het jaar, inmiddels krijgen we ook jaarlijks een bezoek van een dodelijke Assassijn. Bungie besloot na vijf Halo-games hun grootste franchise (en tevens de grootste naam op de Xbox) voorgoed vaarwel te zeggen om het lot van de studio tegemoet te treden.

Vanuit de gamers en de industrie werd geschokt gereageerd toen bleek dat Bungie de Master Chief achter zich ging laten om er niet meer naar terug te keren. Waarom zou je een verzekerde geldstroom vaarwel zeggen in deze tijd? Het antwoord is duidelijk. Bungie heeft alles met Halo gedaan wat ze willen. Meer delen zou het creatieve aspect van de studio aantasten. En creativiteit staat hoog in het vaandel bij Bungie. Daarom begon het bedrijf in 2009 al hints achter te laten rondom hun volgende titel. “Destiny awaits”, luidde een poster in Halo 3: ODST waarop we de aarde zagen met daarboven een witte bal. ODST ligt inmiddels vier jaar achter ons en pas dit jaar heeft de studio laten weten wat Destiny nu echt is. Zo ambitieus als deze game kom je ze zelden tegen.

Destiny speelt zich zevenhonderd jaar in de toekomst af in een post-apocalyptische omgeving vlak na de nieuwe Gouden Eeuw, een tijd vol met exploratie, vrede en technologische vooruitgang. De mensheid heeft verschillende planeten gekoloniseerd in het zonnestelsel. Een gebeurtenis die bekend staat als ‘the Collapse’ heeft ervoor gezorgd dat de koloniën op een mysterieuze manier uiteen zijn gevallen. Het zorgde voor het einde van de Gouden Eeuw en liet de mensheid achter op de rand van uitsterving. De enige overlevenden (zover het bekend is) zijn de mensen die op aarde achter zijn gebleven. Zij vonden hun bescherming in ‘the Traveller’, een wit, bolvormig hemellichaam wiens verschijning eeuwen eerder de mensheid de ruimte in wist te laten gaan. The Traveller zweeft nu bewegingsloos boven de laatste menselijke stad op de ooit zo mooie planeet en in zijn aanwezigheid creëert hij de ‘Guardians of the City’, de laatste beschermers van de mensheid welke gevoed zijn met immense krachten.

Bij de eerste poging om de mensheid weer te laten groeien als ras na the Collapse bleek al snel dat vijandige, buitenaardse wezens de oude koloniën bezet hebben. Het is hun doel om de laatste stad van onze beschaving aan te vallen om niemand levend achter te laten. Jij bent een Guardian of the City en krijgt de taak om op onderzoek uit te gaan in het zonnestelsel en het gevaar uit te schakelen voordat het menselijke ras geheel uitgestorven is. Het is dan ook jouw reis, samen met die van duizenden andere spelers (die ook de rol van een Guardian op zich nemen) die centraal staat in Destiny. Tijdens het creëren van jouw personage zijn er verschillende rassen om uit te kiezen. De Mens, een stoer en ongecompliceerd personage, de Awoken, een mooi, exotisch maar mysterieus ras en de Exo, sinister, krachtig en onvermoeibaar.

Elk ras kan kiezen uit drie verschillende klassen: Hunters, Warlocks en Titans. De Hunter is een op verkenning gebaseerde klasse waarbij Bungie aangeeft gekeken te hebben naar Han Solo uit Star Wars. Warlocks combineren wapens met speciale krachten van The Traveller en worden de Space Wizards van het universum genoemd. De inspiratie lag bij de Jedi’s uit Star Wars en Gandalf uit Lord of the Rings. Titans, die bekend staan om hun zware wapens en melee-aanvallen, vinden hun inspiratie in de Master Chief, Stormtroopers en de gemiddelde Space Marines. Wederom lijkt Bungie te putten uit diverse bronnen om alle sterke elementen samen te brengen. Iets wat ze eerder ook deden bij Halo: Combat Evolved.

In haar basis is Destiny een gigantische open wereld waarin duizenden spelers tegelijk hun ding doen. Een MMO wil Bungie het echter niet noemen. Een ‘shared world shooter’, is een betere benaming volgens de studio. Wel laat de ontwikkelaar steeds opnieuw weten dat de wereld van Destiny ‘leeft’. Gebeurtenissen in de game die vooraf niet gepland zijn door de ontwikkelaar kunnen een groot effect hebben op de wereld en op de spelers. De vijand kan besluiten aan te vallen in een gedeelte van het spelgebied, waarna alle spelers in die zone samen moeten werken om de invasie af te slaan. Je kunt er ook voor kiezen om weg te lopen of toe te kijken hoe anderen het probleem oplossen. Maar, zoals vaak in games zoals deze, is het aan jou om steeds sterker te worden en nieuwe gear te vinden. Daarom zal je flink wat queesten beleven waardoor jouw personage groeit en daardoor gevaarlijkere gebieden kan betreden. Wapens stijgen in kracht met je mee. Des te meer jij een wapen gebruikt, des te sterker zal het geschut in je hand worden. De kans is echter groot dat je snel weer een wapen tegenkomt dat nog toffer is dan hetgeen je momenteel in je handen hebt. Destiny is tot de nok toe gevuld met loot, het is aan jou om de perfecte combinatie te vinden.

Wanneer Destiny in 2014 gaat verschijnen hoef jij je geen extra zorgen te maken. Je hoeft geen maandelijks bedrag neer te leggen om in de gigantische wereld te treden. Hoe groot de game is, is niet bekend. Wanneer je weet dat Bungie je tien jaar met de titel bezig wil gaan houden, doet de hoeveelheid content mij helemaal duizelen. Met de belofte dat ze het First Person Shooter-genre gaan voorzien van flink wat vernieuwing geeft goede hoop. Ze hebben het natuurlijk eerder al eens gedaan…

Ambitieus, dat is Destiny. Bungie is al behoorlijk wat jaren bezig met de game. Er werd mij verteld dat de ideeën al vorm begonnen te krijgen tijdens de ontwikkeling van Halo 2, al was de techniek toen nog niet ver genoeg om een game als deze daadwerkelijk te realiseren. Daarnaast is de game minimaal tien jaar speelbaar. Door middel van uitbreidingen wil Bungie de Destiny-speler in de toekomst bezig blijven houden. Het is dan voor de studio ook het grootste project dat ooit ondernomen is. De vraag ‘hoe overtreffen we Halo?’ zorgde dan ook voor bijzonder veel motivatie. Of die game overtroffen gaat worden zien we pas in 2014 tijdens de release. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig. Heel gunstig.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.