Destiny Preview

Destiny Preview

Aankomende week start de E3. De dagen zullen zich vullen met het heetste nieuws rondom de nieuwste games en natuurlijk de volgende generatie consoles. De redactie kijkt deze week uit naar hun favoriete games waarvan ze op de beurs graag meer willen zien. Bas richt zijn ogen op één van zijn favoriete ontwikkelaars en kijkt naar het lot van deze studio. Bas kijkt naar Bungie’s Destiny!

Er zijn gameprojecten die er meteen uitspringen. Games die opvallen in een landschap dat gevuld lijkt te zijn met titels die steeds meer op elkaar gaan lijken. Het zijn deze projecten die tot de verbeelding spreken, je doen smachten naar informatie en waarbij je niet kunt wachten tot het moment dat je voor het eerst met de game aan de slag mag gaan. Elk nieuwtje lees je, alle screenshots worden bekeken en de trailers ken je uit je hoofd. Destiny heeft dat effect op mij.

Met de E3 in het vooruitzicht is Destiny het spel waar ik het meeste naar uitkijk. De mysterieuze werkwijze waar Bungie bekend om staat lijkt weer te werken. Want wat is Destiny nu precies? Het bedrijf probeert ons al maanden te teasen, maar echt weten wat het is doen we nog steeds niet. Wat we wel weten is dat Bungie ons op de persconferentie van Sony de eerste gameplay-beelden gaat laten zien. Beelden van een game die niet alleen grafisch, maar ook qua concept next-gen uitstraalt.

We spreken over een tijd hier ver vandaan, ver in de toekomst. Een tijd waarin de menselijke civilisatie op het hoogtepunt is en wetenschap en techniek kan gebruiken voor een beter leven. Het zijn de hoogtijden van ons ras, een nieuwe gouden eeuw waarin we omhoog kijken naar de sterren en weten dat we heersen in het heelal. We spreken over een tijd hier ver vandaan waarin deze gloriedagen tot een bloederig, gewelddadig einde komen.

Destiny, zoals het nieuwe project van ontwikkelaar Bungie heet, is geen kleine titel. De ontwikkelaar is al jaren bezig met de game (in Halo 3: ODST, een game uit 2009, kon je de eerste teaser al vinden) en heeft nog een decennium werk voor zich liggen. Destiny moet tien jaar speelbaar zijn, zo luiden de beloftes van Bungie. Wie het na de eerdere vijf Halo-games van het bedrijf nog niet wist: de ontwikkelaar is redelijk ambitieus. Met Destiny wil Bungie dat bewijzen, nog meer dan dat ze met Halo hebben gedaan. En we weten allemaal hoe succesvol die game geworden is.

Bungie doet haar best om Destiny niet als een MMO te bestempelen. Omdat de game zich afspeelt in een levende wereld, bevolkt met andere spelers, is het spel niet offline te spelen wanneer je straks de disc in je PlayStation of Xbox stopt. Het is jouw taak om sterker te worden in een immense wereld, te stijgen in level en je karakter te voorzien van betere spullen. In je eentje beleef je de grootste avonturen, met groepen verdedig je jouw plekje in de wereld en kam je gevaarlijke plekken uit. Het klinkt verdacht veel als een MMO, maar toch wil Bungie dit vermijden. Vooral omdat het de indruk kan wekken dat je maandelijks moet betalen om Destiny te mogen spelen. Iets wat niet waar is, trouwens.

Bungie is een verhalenverteller. Het verhaal dat Halo heet is gigantisch. Boeken, comics, films en games komen samen om een universum tot leven te wekken. Het verhaal is hetgeen waardoor je steeds terug moet komen, jarenlang. Destiny is daarom, net zoals Halo dat was, hardcore sci-fi. Diepgaande science fiction, grote verhalen en onvoorziene plottwisten. Destiny is groots van opzet en groots in content. Bungie doet er alles aan om je te laten weten dat je niet alleen speelt op onze planeet, maar in ons totale zonnestelsel. Onze eigen planeet is een woestenij met extreme weersomstandigheden geworden na jaren aan vervuiling. We hebben onze planeet kapot gemaakt. Er is nog één functionerende stad op de planeet, ‘The Last Safe City on Earth’ waar een mini-planeet genaamd The Traveler boven hangt. Volgens de verhalen heeft The Traveler de laatste restjes van de mensheid bijeen gehaald en zo ons ras gered van de ondergang. Daarnaast heeft dit hemellichaam de Guardians, jij dus. Het is hier dat je verhaal gaat starten wanneer je de game (waarschijnlijk) volgend jaar mag beginnen.

Dit alles zit verpakt in een first person-shooter waarin Bungie de singleplayer, co-op en de competitieve multiplayer elementen samen wil laten komen tot één geheel. Dit alles in een gigantisch zonnestelsel waarbij elke planeet (je krijgt al snel een eigen ruimteschip) zijn eigen gevaren met zich mee brengt. Met vijanden zoals de inmiddels bevestigde ‘Spiderpirates’, ‘Time Travelling Robots’ en ‘Evil Space Zombies’ speelt de ontwikkelaar in op allerlei mythes en legendes uit ons eigen verleden en combineert dit met de bijzondere stijl die de ontwikkelaar in al haar games heeft zitten.

Destiny is nog gehuld in mysterie. Dat het een gigantisch, ambitieus project is moge duidelijk zijn. De game moet tien jaar speelbaar zijn en ondersteund blijven vanuit Bungie met nieuwe content. Dit kan inhouden dat je de game start op je Xbox One of PlayStation 4 en er pas op de opvolgers van deze consoles klaar mee bent. Destiny spoort je aan om je eigen legendes te creëren in een mythische science fiction-omgeving. Als één studio het aan moet kunnen om een project als Destiny succesvol te maken, dan is Bungie het wel. Ik kan niet wachten.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.