Forza Horizon 4 Preview #E32018

Forza Horizon 4

PC Xbox One
9.9

Forza Horizon 4 Preview #E32018

Forza Horizon 4 Preview #E32018

Je kunt er de klok op gelijkzetten: tijdens de E3 persconferentie kondigt Microsoft een nieuwe Forza-game aan. Het ene jaar een deel uit de Forza Motorsport-serie, het andere jaar uit de Forza Horizon-serie. Zodoende konden we je eigenlijk drie jaar geleden al vertellen dat op deze E3 Forza Horizon 4 voor het eerst getoond zou worden met een releasedatum ergens in oktober 2018. Echter wisten we natuurlijk nog niks over de inhoud van de game; daar kunnen we je gelukkig inmiddels meer over vertellen!

Eigenlijk zijn onthullingen van nieuwe delen in racing-franchises nooit zo enorm spannend. De basis blijft toch altijd hetzelfde: je kunt dikke auto’s bemachtigen en daarmee rondscheuren. Ook de formule van Forza Horizon is sinds de onthulling van de (in eerste instantie) spin-off van Forza Motorsport niet echt meer veranderd. Waar Motorsport zich op circuitracen met een realistischere besturing richt, is Horizon full-on arcade in een sandbox-omgeving. Het derde deel in de franchise, dat alweer bijna twee jaar geleden verscheen, was het eerste échte next (of inmiddels current) gen deel aangezien Horizon 2 ook nog op de Xbox 360 verscheen. Zodoende konden in Forza Horizon 3 pas echt de mogelijkheden van de Xbox One echt aangesproken worden en was dat op alle gebieden het beste en meest complete deel tot nu toe. De toffe omgevingen geïnspireerd op Australië en Nieuw-Zeeland droegen daar overigens een grote steen aan bij.

Waar de geruchten gingen dat Forza Horizon 4 haar hachje op zou pakken om in een Aziatisch land neer te strijken, blijkt de realiteit min of meer het tegenovergestelde te zijn. Verrassend genoeg is Groot-Brittannië de omgeving waar we deze herfst gaan racen. Niet echt iets dat je verwacht bij een game als deze die toch om deels om grafisch vertoon draait. In de tot nu toe getoonde gameplay blijkt gelukkig dat we ons om gebrek aan kleuren (gezien het grijze imago van het Verenigd Koninkrijk) zeker geen zorgen hoeven te maken. Nog meer dan in Forza Horizon 3, dat ook al HDR ondersteunde, komen de kleuren tot leven. Ongetwijfeld ook deels doordat voor het eerst in de ontwikkeling van een Horizon-game echt rekening gehouden kon worden met de kracht van de Xbox One X. Daarover gesproken: Forza Horizon 4 zal op Xbox One X met 30 frames per seconde draaien in 4K-resolutie, maar daarnaast zal je ook de keuze krijgen om met 60 frames per seconde te spelen in 1080p.

Nu is dat een technische vernieuwing die vooral interessant is voor mensen met een 4K-tv (en natuurlijk een Xbox One X), maar een minstens even grote en misschien nog wel grotere verandering is de toevoeging van verschillende seizoenen aan de base-game. In Forza Horizon 3 hadden we natuurlijk de Blizzard Mountain-DLC waarin je in een besneeuwde omgeving kon rijden. In dit nieuwe deel wordt de daarmee opgedane ervaring naar het volgende niveau getild. De gehele game is namelijk speelbaar in lente, zomer, herfst en winter. Bovendien vindt deze verandering dynamisch plaats. Niet alleen een lust voor het oog, maar ook vier verschillende manieren van handling. Op een besneeuwde ondergrond rijdt het natuurlijk heel anders dan op gortdroog asfalt met een temperatuur van zestig graden. In de verschillende seizoenen zijn ook andere gebieden te bereiken. Een gigantisch meer is in de zomer weliswaar goed voor mooie plaatjes, maar wanneer de winter inkickt en er een dikke laag ijs op het meer ligt, kan je er ook gewoon overheen rijden om de andere kant te bereiken. En dat is slechts één voorbeeld dat door de ontwikkelaars gegeven is.

Ook voor liefhebbers van online racen, iets waar een game als deze zich uiteraard uitstekend voor leent, is er nieuws om hun hart op te halen. Waar de vorige Horizon’s zich in de basis offline afspeelden en je alleen AI auto’s tegenkwam, is Horizon 4 altijd online. Iedere bestuurder die je in de open wereld tegenkomt bevindt zich ergens ter wereld achter zijn Xbox of PC. Geen kunstmatige tegenstanders meer dus. Je kunt op ieder moment contact maken met anderen om hen bijvoorbeeld uit te dagen voor een race. Dit moet het gevoel van één grote online speeltuin nog eens extra versterken.

We hebben geen enkele reden om aan te nemen dat Forza Horizon 4 zijn voorgangers niet gaat overklassen. Meer online interactiviteit, dynamisch seizoenensysteem, betere presentatie. Het is maar goed dat deze game al in oktober uitkomt, want eigenlijk kunnen we nu al niet meer wachten.