GameParty Game Top 10 2015 – Nummer 1

GameParty Game Top 10 2015 – Nummer 1

Weet je nog? Die tijd dat er jaren waren dat er niet veel soeps gebeurde op gebied van gaming? Jep, die zijn er echt geweest. De laatste paar jaar lijken zowel op gebied van software als op gebied van hardware een aaneenrijging van hoogtepunten in vergelijking met de jaren voorafgaand. Wij kunnen de toffe titels in ieder geval niet meer op twee handen (en wel meer ook!) tellen, en hebben voor jullie een mooi overzicht gemaakt van onze tien favoriete games van het afgelopen jaar. Eerder kon je al lezen wat onze nummers tien en negen, acht, zeven en zes, vijf, vier en drie en twee zijn, Vandaag dan eindelijk onze nummer één!

1 – Star Wars: Battlefront
2015 – Het jaar dat Star Wars terugkeerde in de hypetrain. Niet op een stoeltje. Niet in een coupé. Niet in een wagon. De volledige hypetrain van dit jaar ademt Star Wars. Een nieuwe film, trending onderwerp op alle denkbare (sociale) media, een nieuwe merchandise-lijn waar je bang van wordt, die doordringt tot ieder denkbaar hoekje binnen onze samenleving. En een nieuwe game. Star Wars: Battlefront.




Laat ik beginnen met vertellen dat de wenkbrauwen van eigenlijk iedere redacteur van GameParty een metertje of wat optrokken toen we de uitslag van onze game top 10 over 2015 in de mail kregen. Battlefront op één? Wait, whut? Er waren aangenaam verraste reacties, verbaasde reacties maar ook verontwaardigde reacties. Hoe kan een game die van veel kanten de kritiek ontvangt niet diepgaand en uitgebreid genoeg te zijn naar maatstaven van de huidige competitieve gamestandaard in godsnaam op de eerste plek van onze top 10 staan? Ik heb er een paar dagen over nagedacht, en ondanks dat niet iedereen even groot fan van dit spel is, denk ik toch het antwoord gevonden te hebben: pure fun, sfeer en nostalgische gevoelens.

Natuurlijk, het is ergens jammer dat Battlefront geen echte singleplayer heeft. En dat het aantal maps niet enorm uitgebreid is. Maar stoort dat echt? Ik denk het niet. Het is een bewuste keuze geweest van DICE om de zaken aan te pakken zoals ze gedaan hebben. Sleutelwoord in de keuzes die ze gemaakt hebben, is toegankelijkheid. Niet alleen voor gamers, maar evengoed voor Star Wars-liefhebbers die nog niet zo bekend zijn met games.
Een singleplayer-campaign? Had gekund, maar dat was budget-technisch ten koste gegaan van de nu supersoepele multiplayer-gameplay en er had waarschijnlijk een compleet nieuw verhaal bedacht moeten worden. Want filmgames? Eh, doe maar niet.
Meer multiplayermaps? Had leuk kunnen zijn, als er genoeg tijd in was geïnvesteerd om alles net zo mooi en trouw aan de films en/of boeken/comics te maken. Echter was de leercurve, en dus de toegankelijkheid, dan weer een stuk omhoog gegaan doordat je er dan langer over zou doen om te maps te leren kennen. Plus, hoeveel maps vind je écht daadwerkelijk tof in een game als Call of Duty? Een stuk of drie/vier? Als Star Wars-fan vind je alleen al door de herkenbare, prachtig gemodelleerde omgevingen alle maps in Battlefront tof.
Meer diepgang qua verschillende soorten wapens en andere upgrade-mogelijkheden? Dan was je de kant van Call of Duty op gegaan. Tof voor shooter-fetisjisten die competitief spelen, maar rete-ingewikkeld voor de gemiddelde Star Wars-fan die denkt ‘Hé, een Star Wars-game, dat lijkt me nou leuk om af en toe eens op te pakken!’.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Met deze ideeën in het achterhoofd kom je min of meer uit bij de game die Star Wars: Battlefront geworden is. Pure fun, fan-service en nostalgie. Dit is gewoon een superleuke game. Gewoon ongecompliceerd knallen. Simpelweg je controller (of toetsenbord en muis) oppakken en gaan. Geen lange leercurve (al boek je weldegelijk progressie als je wat tijd in het spel investeert), gewoon genieten van het feit dat je je daadwerkelijk in het Star Wars-universum waant. Want wat zijn de omgevingen mooi nagemaakt. Van de glinsterende sneeuwkristallen op Hoth tot de in de wind wiegende, diepgroene bladeren van de planten op Endor tot het bruin-gele, gortdroge woestijnzand op Jakku waarin een enorme gecrashte Star Destroyer half begraven ligt. Ik heb meerdere Star Wars-fans gesproken die me stuk voor stuk vertelden dat dít de Star Wars-game is waar ze al jaren op wachten. Gameplay die dat authentieke Star Wars-gevoel met zich meebrengt. Omgevingen die de sfeer uit de films (en dan het liefst de originele trilofie) hebben. Blasters die ook echt als blasters eruit zien en vooral zo klinken. Vechten met een lichtzwaard authentiek oogt, voelt en klinkt. En ja, die Staf Wars-fans zijn allemaal gamers. Storen aan het, in vergelijking met andere hedendaagse shooters, wat magere aanbod qua content doen ze zich niet. Want het is Star Wars. En die season pass van 50 euro staat toch al op hun account.

Tsja, dat is dan wel weer een dingetje. Vijftig euro (ik schrijf het expres even voluit) vragen voor een season pass waarvan de inhoud nog niet eens bekend is. En dat bij een game die toch al kritiek krijgt over een gebrek aan content. Dat is gewoon niet chique. Nu is er na het verschijnen van de eerste gratis downloadable map (The Battle of Jakku), inclusief nieuwe gamemode Turning Point, voorzichtig wel iets door EA bekendgemaakt over gratis downloadable content die naast de season pass gaat verschijnen, maar ook hier weer geen woord over wat voor iets we moeten verwachten. Het zou EA sieren als ze snel duidelijkheid gaan bieden over de inhoud van zowel de gratis downloadable content als die van de season pass. En dat ze zich er bij de gratis content niet met een habbekrats vanaf maken, maar wel zonder de kopers van de season pass tegen de schenen te schoppen. Ze zijn natuurlijk niks verplicht, maar het zou ze gewoon sieren om iedereen tevreden te houden – of te maken.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Los daarvan blijft echter als een paal boven water staan dat Battlefront in de basis een superleuke en toegankelijke shooter is, zowel voor doorgewinterde Star Wars-fans als voor iemand die er weinig mee heeft. Ook voor competitieve spelers is het leuk om dit spel af en toe eens op te pakken, en ben je wat minder van de diepgang dan is dit eindelijk eens een game waar je je echt in vast kunt bijten, maar dan nu zónder kapot te gaan van frustratie omdat iedereen beter is dan jij.

Dat was hem, de aanvoerder van onze top 10 games van het afgelopen jaar. We hopen dat jij net zo van de games die afgelopen jaar verschenen zijn hebt genoten als wij. Wat zijn jouw favoriete games van het afgelopen jaar?

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.