Halo: Spartan Assault Review

Halo: Spartan Assault Review

Eén van de grootste franchises komt voor het eerst naar het kleinste scherm. Halo, sinds 2001 een gevestigde naam op de console, beleeft zijn eerste avontuur op de mobiele telefoon en tablet. En Windows 8 PC’s, uiteraard.

Wanneer je geen Windows 8 Phone, tablet of PC in huis hebt staan, kun je Halo: Spartan Assault niet spelen. De game verschijnt niet op de Xbox 360 (tenminste, nog niet), volgens veel fans van de franchise een grote schande. Microsoft lijkt de game te willen gebruiken om de verkoop van hun nieuwe operating system te voorzien van een boost. Ook ik moest er aan geloven. Voor Spartan Assault werd Windows 8 geïnstalleerd op mijn Apple iMac. Gaat deze nieuwe Halo de verkopen van Windows 8 devices beïnvloeden? Nee, het gaat niet doen wat Halo: Combat Evolved ooit deed voor de Xbox. Maar dat ligt niet aan de game.

Halo stapt even af van de first-person shooter die het over het algemeen is en brengt je nu een top-down twin stick shooter. Ik kan je meteen gerust stellen; Spartan Assault is nog steeds op en top Halo. Tijdens het spelen zie je het slagveld vanuit een perspectief, hoog in de lucht. Het doel is om jouw Spartan hier door heen te laten lopen terwijl elke vijand omgebracht dient te worden. Jij speelt Spartan IV Sarah Palmer tijdens de gevechten tussen Halo 3 en 4 waarin de oorlog met de Covenant beslecht wordt. In de vijfentwintig relatief korte missies (hoewel ik de game op een Mac speelde, is het natuurlijk een spel voor het mobiele platform) schoot ik me een weg door Grunts, Elites, Ghosts, Brutes en Wraits.

Halo: Spartan Assault wil voor het mobiele platform doen wat Halo: Combat Evolved ooit deed voor de Xbox. Die game bracht een revolutie in de wereld der shooters. Spartan Assault brengt een revolutie voor games die je speelt op een tablet of telefoon. Het is geen snelle cash-in. De Nederlandse ontwikkelaar Vanguard Games heeft achttien maanden lang met 343 Industries samengewerkt om tot dit resultaat te komen. Hoewel de game gespeeld kan worden in sessies van enkele minuten, is de opzet haast console-titel waardig. Zo zijn er sterke, geanimeerde tussenfilmpjes, een verhaal dat een onbekende periode uit het Halo universum uitlicht en is er een compleet nieuwe soundtrack (zestig minuten aan nieuwe muziek) gecomponeerd door Tom Salta (bekend van onder andere Ghost Recon: Future Soldier, Prince of Persia: The Forgotten Sands en HawX). Het brengt de game naar een hoger niveau.

Wanneer je de game speelt op een touch screen device krijg je twee virtuele joysticks tot je beschikking. De linker laat je lopen, de rechter bepaalt in welke richting je schiet. Hoewel ik deze versie zelf niet heb kunnen spelen (Microsoft, ik wil een iOS-versie!) lees ik op diverse fora dat de besturing ongekend makkelijk onder de knie te krijgen is. De Windows 8 PC versie moet het doen met het toetsenbord in combinatie met de muis. Misschien wat minder high-tech, maar het werkt als een trein. Voordat je het weet schiet je je Dual SMG’s leeg (jawel, ze zijn terug!), gooi je granaten, sla je vijanden tegen hun hoofd met een krachtige melee aanval en neem je voertuigen over. Nergens verlies je het idee dat je Halo speelt. De sfeer, de gameplay en de muziek, alles ademt de bekende franchise uit.

Wat ook belangrijk is, zijn de wapens. Gelukkig stelt de game ook hier niet teleur. Voor elke missie kun je bepalen welke wapens je mee wilt nemen. Deze kunnen verkregen worden door verdiende XP om te zetten in het gebruik van het wapen naar keuze. Deze wapens verdwijnen wel weer wanneer de missie voorbij is, dus val je weer terug op het standaard wapentuig. Via in-app aankopen zijn sterkere wapens zoals Rocket Launchers en de Spartan Laser te koop. Persoonlijk vind ik dit een beetje jammer aangezien je zo’n zes euro betaald voor de game. Als de game gratis was geweest, was deze verkoopstrategie interessanter. Ook kun je, net zoals de Halo’s op je console, je missies voorzien van Skulls. Deze kun je twee per missie aanzetten om het allemaal stukken moeilijker te maken. Zo kun je je complete HUD weg halen of de schilden van je Mjolnir Armor leeg laten lopen met elke kogel die je afvuurt. Dit resulteert wel in meer XP op het einde van de rit, meer XP zorgt voor sterkere wapens. De afweging is aan jou.

Elke missie is duidelijk ontworpen om in maximaal vijftien minuten te kunnen voltooien. Natuurlijk om de spelers – die even enkele minuten hun game willen spelen – te voorzien van daadwerkelijke progressie. Het is misschien even wennen om een Halo-missie in enkele minuten te voltooien (de levels in de consoleversie kunnen soms negentig minuten in beslag nemen), maar vanuit een mobiel standpunt is dit de juiste keuze geweest. Wanneer de missies allemaal behaald zijn kun je ze stuk voor stuk opnieuw spelen om een gouden ster te halen of om de challenges te voltooien. Iedere missie heeft drie specifieke challenges om te voltooien. Denk aan “voltooi de missie door alle tanks op te blazen zonder gebruik te maken van granaten”. Doordat de game draait op Windows zijn er ook achievements te behalen voor je Xbox Gamerscore en is de toevoeging van Leaderboards interessant doordat je toch een hogere score neer wilt zetten dan die vriend van je. Jij bent de betere Spartan, toch? Als laatste kun je in Halo: Spartan Assault content vrijspelen voor Halo 4 en vice versa.

Voor zo’n zes euro haal je met Halo: Spartan Assault niet alleen een toffe game in huis maar ook een volwaardige Halo. Hoewel het verhaal misschien niet zo diep gaat als dat je van de consoletitels gewend bent, geeft de game je snelle actie, vermakelijke missies en flink wat uitdaging. Nergens lijkt ingeleverd te zijn om de bekende sfeer tot uiting te brengen. Halo heeft er een nieuwe, sterke titel bij.

[review pros=”+ Op en top Halo
+ Groots opgezet
+ Verhaal sluit aan bij andere games” cons=”- Geen multiplayer