Halo retrospective deel VII: Child of the Makers

Halo retrospective deel VII: Child of the Makers

Het leek een nare steek te zijn. Recht in de rug van elke fan van de Halo-serie. Alsof de ontwikkelaar haar middelvinger opstak richting al die personen die de franchise groot hadden gemaakt. Nu, een tijd later, kijken we grappend terug op deze periode. Toch, het feit dat Halo: Spartan Assault origineel alleen zou verschijnen voor Windows 8 en Windows 8 tablets gaf de Xbox-gamer een nare smaak in de mond.



Geheel terecht, uiteraard. Halo en Xbox gingen hand in hand. De Xbox was nooit zo groot geworden zonder Halo, Halo was nooit zo groot geworden zonder Xbox. Als een symbiotische relatie horen de game en console bij elkaar. Het feit dat er een game in de franchise ging verschijnen die niet op de console van Microsoft speelbaar was, maar puur gepushed werd naar de nieuwe platformen om daar de verkoop van te stimuleren, was een vies plan. Eerder werd het ook al gedaan met Halo 2, dat op de PC alleen te spelen was met het nieuwe Windows Vista, maar deze game verscheen uiteraard eerder op de Xbox. Met Spartan Assault was het anders, de game zou niet richting de consoles komen. De echte fans die de game daadwerkelijk wilden spelen, moesten overstappen op Windows 8 of een tablet kopen.

Toch bracht Halo: Spartan Assault een glorieus feit met zich mee. Nee, niet de platformen waar de game op zou verschijnen, maar het feit dat ontwikkelaar 343 Industries de game had uitbesteed aan een andere ontwikkelaar. Jawel, Halo: Spartan Assault is een heus Nederlands product. De Nederlandse ontwikkelaar Vanguard Games heeft achttien maanden lang met 343 Industries samengewerkt om de game te realiseren. Hoewel het spel gespeeld kon worden in sessies van enkele minuten (op een mobiel platform zoals een tablet is het niet handig als levels een uur duren), was de opzet haast console-titel waardig. De game bestond uit sterke, geanimeerde tussenfilmpjes, een verhaal dat een onbekende periode uit het Halo-universum naar voren bracht in combinatie met een compleet nieuwe soundtrack. Hoewel de game niet zo diep ging als de Halo’s die eerder kwamen, waren de geluiden vanuit de spelers op PC en tablet goed. Om Halo speelbaar te krijgen op een draagbaar scherm moest er echter toch iets drastisch veranderen.

Halo stapte met Spartan Assault af van de first-person shooter die het over het algemeen is en bracht een top-down twin stick shooter-ervaring. Tijdens het spelen zag je het slagveld vanuit een vogelvluchtperspectief. Het doel was om jouw Spartan hier doorheen te laten lopen terwijl elke vijand omgebracht diende te worden. Jij was Spartan IV Sarah Palmer (die we kennen uit Halo 4) tijdens de gevechten tussen Halo 3 en 4 waarin de oorlog met de Covenant beslecht werd. De game leek een nieuwe kant van Halo te laten zien, al vragen we ons af of we nog eens eenzelfde soort game aan gaan treffen in de franchise. Het bracht Halo dan wel naar de tablets, het bracht Halo niet de faam die de ‘grote titels’ hadden. Daarnaast waren enkele van de favoriete functies uit die originele games niet aanwezig in het spel. Er was geen manier om online tegen elkaar te spelen en een coöperatieve stand was ook niet te vinden in het spel.





Iets meer dan een half jaar later, begin 2014, verscheen Halo: Spartan Assault opnieuw. Dit keer wel voor de Xbox One en Xbox 360. Ontwikkelaar Vanguard leek door te hebben dat de fanbase de game toch echt wilde spelen daar waar Halo thuis hoorde. Op een Xbox. Ook bracht deze versie enkele extra’s met zich mee die eerder niet op de andere platformen te vinden waren. Jawel, de coöperatieve stand was een feit. Met twee spelers was het mogelijk om het online in vijf levels op te nemen tegen een ras dat eerder nog niet in de game zat; de gevreesde Flood! Een toffe functie was dat je savegame van de tablet of Windows 8 meteen geladen kon worden in de Xbox-versie van het spel. Levels die je eerder voltooid had waren meteen open, scores en XP werden overgezet. Deze functie zorgde er dan ook voor dat veel spelers die de game al op de PC of Tablet hadden, het spel alsnog aanschaften voor de console. En wat bleek? De game was met de typische Halo-besturing op de console een stuk speelbaarder dan op de originele platformen. Halo hoort op Xbox, zo bleek maar weer.



Halo: Spartan Assault is de laatste Halo die verschenen is voor de release van Halo: The Master Chief Collection. Met deze collectie lijkt de cirkel weer rond te zijn en kunnen we opnieuw gaan genieten van de originele vier avonturen van de Master Chief. Voor het eerst zijn deze games op hetzelfde platform te spelen, dit keer met verbeterde graphics, een betere framerate en een hogere resolutie. Als we terugkijken naar de honderden uren die we met de games door hebben gebracht in het verleden, vragen we ons af of we het aankomende jaar nog andere titels gaan spelen. Tenminste, totdat het vervolg op Spartan Assault, Spartan Strike en de beta Halo 5: Guardians ons aandoen…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.