LEGO Marvel's Avengers Review

LEGO Marvel's Avengers Review

Ik schrijf dit jaar precies tien jaar voor GameParty. In die tien jaar heb ik al eenentwintig keer geschreven over een game met de LEGO-blokken in de hoofdrol en zijn er al heel wat vierkante games uit de licentiepijpleiding van LEGO gekomen. Van Harry Potter tot Star Wars, van Indiana Jones tot Pirates of the Carribean. En zelfs concurrenten DC Comics en Marvel lieten zich al eerder omzetten naar de wereld der bouwstenen. Nu is het de beurt aan het bekendste team uit de stal van Marvel, het is tijd voor The Avengers!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb al die LEGO-games met zeer veel plezier naar de honderd procent gebracht. Elke stud, elke minikit en elk figuurtje werd door mij opgespoord. Elk level werd uitgeplozen, elk donker hoekje bekeken. Met LEGO Marvel’s The Avengers is het niet anders. Met populaire en minder bekende helden uit de stallen van Marvel is er opnieuw een flink avontuur om te beleven, uiteraard gekenmerkt door de bizarre humor die de LEGO-serie rijk is. En hoewel er eerder al een LEGO-titel was die zich concentreerde op deze helden (LEGO Marvel Super Heroes), is dit totaal geen vervolg. Nee, we duiken recht in het Marvel Cinematic Universe. Het filmuniversum dus.

De titel van de game doet je vermoeden dat dus de verhalen van The Avengers en The Avengers: Age of Ultron gevolgd gaan worden. En hoewel de game dat ook netjes doet, zijn er ook uitstapjes naar andere films uit de Marvelhoek te vinden. Zo zijn er herkenbare onderdelen uit Thor: The Dark World, Iron Man 3 en zelfs de twee Captain America-films. Hoewel dit erg cool is (helemaal wanneer je een liefhebber bent van de films van Marvel en haar personages) springt de game af en toe wel van de hak op de tak. Het overkoepelende verhaal is stukken moeilijker te volgen omdat er steeds elementen uit losstaande films bijgehaald worden. Het is tof om deze uitstapjes te spelen, maar het lijkt niet helemaal op elkaar aan te sluiten. Ironisch wanneer je je bedenkt dat Marvel zelf alles op alles zet om alles in de films aan elkaar te linken.

Op het gebied van de gameplay is deze LEGO grotendeels hetzelfde als al die voorgangers. Jij loopt een omgeving in, slaat alles kapot om ‘studs’ te verzamelen en weert vijanden af. Terwijl je zoveel mogelijk punten probeert te verzamelen los je puzzels op waarna je naar een volgende gebied kan. Het liefste natuurlijk met twee spelers, want daar lag de kracht van de LEGO-games altijd al (al is een online mode wederom afwezig). Met namen als Captain America, Hulk, Iron Man, Black Widow, Hawkeye en andere is er flink wat afwisseling tussen de personages. Iedereen heeft zijn eigen krachten en zwaktes. Iron Man kan gouden muren doorbranden om zo nieuwe passages te openen terwijl Black Widow op haar beurt weer computers kan hacken. Het is dus zaak om levels vaker dan eens te spelen om alles uit de game te kunnen halen. Toch begint de formule inmiddels wel wat verouderd aan te voelen. In de basis doen we sinds LEGO Star Wars al hetzelfde. Gelukkig is de humor nog even sterk als altijd en is het leuk om meerdere kostuums voor de verschillende personages te verzamelen.

Je zou dan ook kunnen zeggen dat LEGO Marvel’s Avengers een beetje de beste elementen uit de vorige LEGO’’s samen weet te brengen om een leuk avontuur te brengen. Groot minpunt is echter het feit dat wanneer je de game met z’n tweeën speelt de tweede speler tijdens de verhaalstanden vaak een Agent of S.H.I.E.L.D. is. Geen superheld dus, gewoon een speciale agent. Geen superkrachten, niets. Terwijl speler één vliegt, slaat, opblaast en misschien zelfs groot en groen kan worden, staat deze agent daar met zijn pistooltje. Fijn is dat veel originele castleden terug zijn gekomen om hun stemmen in te spreken (Hayley Atwell is Peggy Carter, Cobie Smulders is Agent Maria Hill) om de gebieden buiten de originele dialogen op te volgen. Zelfs Clark Gregg doet mee om Agent Phil Coulson te voorzien van zijn stem. Heel tof.

In de basis is LEGO Marvel’s Avengers exact dezelfde game als LEGO Marvel Super Heroes, maar dit keer met nieuwe levels, verschillende hub-werelden en enkele nieuwe mogelijkheden. De formule heeft ondertussen misschien wat vernieuwing nodig, maar toch blijft de game leuk om te spelen. Met misschien een enkel minpuntje weet LEGO Marvel’s Avenger mij weer vele uren bezig te houden. In ieder geval tot later dit jaar LEGO Star Wars The Force Awakens gaat verschijnen…

[review pros=”+ Humor op momenten erg goed
+ Originele stemmen
+ Behoorlijk wat content” cons=”- Formule begint oud aan te voelen