Star Wars: Battlefront Preview

Star Wars: Battlefront Preview

Er is één game die voorzien moet worden van een speciale preview. Een game waar je zelf enorm naar uitkijkt en waarvan je weet dat ‘ie op de E3 aanwezig is. Een keuze die moeilijker is dan dat ik vooraf had gedacht. Natuurlijk was het, in mijn geval, bijzonder makkelijk om Halo of Destiny te noemen. Dat zijn toch de twee games die ik liever vandaag speel dan morgen. Maar daar is al genoeg over geschreven. De keus viel op een andere titel. Na dagen wikken en wegen (er waren twee titels die hoog op de verlanglijst stonden), besloot ik om te kiezen voor de game waar ik eigenlijk al heel veel jaar op aan het wachten ben.

Het was op de laatste E3 dat Dice haar nieuwste project mocht tonen tijdens de persconferentie van Electronic Arts. In een korte teaser van drieëndertig seconden, waar ook nog eens zeven seconden van wegvallen door logo’s, lukte het bedrijf het om mij te laten springen van geluk. Een besneeuwd landschap, een laser, een crashende Snowspeeder en een poot van een AT-AT. Meer was er niet nodig. We wisten wat ging komen. Dice brengt ons Star Wars: Battlefront!

In de tijd dat de PlayStation 2 en de Xbox de meest krachtige consoles waren die we ooit mee hadden gemaakt, heb ik menig uur doorgebracht in de eerste delen van deze franchise binnen het Star Wars-universum. “Battlefield in Star Wars-land” is een perfecte omschrijving van de game. Het is dan eigenlijk ook een titel die weinig origineel was, het was een kopie van wat Battlefield 1942 al had gedaan. Maar dat maakte niet uit, de Star Wars-sfeer droop van het scherm. Of je nu voor The Empire, de Clones, de Rebellen of het droid-leger vocht, je wist dat je onderdeel was van een grote oorlog.

Online vocht ik tegen Jedi’s, Stormtroopers, Battledroids en kon ik met het grootste gemak voertuigen besturen. Het werd helemaal fantastisch toen een later deel de mogelijkheid gaf om daadwerkelijk kleinschalige gevechten te houden in de ruimte. Als enorme Star Wars-fan wist ik op dat moment dat ik dit wilde spelen op een enorme schaal. Een mix van Battlefront en Rogue Squadron, met flink wat mensen online en strakke graphics? Waar kan ik tekenen?

Al jaren roep ik over de ultieme Star Wars-game. Een spel dat me in een X-Wing laat stappen, op de Death Star af laat vliegen om het daar op te nemen tegen een grote groep aan Tie Fighters. Onze missie? De Death Star opblazen. Met 64 mensen tegelijk? Graag. Attack en Defend, is de Death Star kapot, dan win je. Mits je veilig buiten weet te komen. En uiteraard op tijd. Deze wens heb ik vaker laten blijken tegenover mijn collega’s bij GameParty. Zo’n game zou voor mij oneindig speelbaar zijn. Helemaal wanneer de muziek van John Williams ook aanwezig zou zijn. Want zeg nu zelf, zonder John Williams is Star Wars geen Star Wars.

Daarom, tijdens die aankondiging van vorig jaar, sprong ik een gat in de lucht. Het feit dat Battlefront nu bij Dice ligt, de studio die Battlefield creëert, wist een gigantische glimlach op m’n gezicht te toveren. Natuurlijk, Dice is niet de enige studio achter de titel (het team van Medal of Honor werkt mee), maar het feit dat Battlefront bij de ‘bedenkers’ van deze gameplay in handen is, doet me goed. Ik hoop dan ook op de aankomende E3 meer te gaan zien. Bij de persconferentie van EA zou een stukje gameplay niet verkeerd zijn. Wel zijn er enkele punten waar Dice op moet gaan letten tijdens het ontwikkelen.

Ik speel Battlefield 4, online heb ik veel uren weten te klokken en de singleplayer is meerdere keren doorlopen. Ik heb genoten van de game, maar ik hoop dat Dice weet dat Battlefront geen Battlefield kan zijn met een Star Wars skin. Star Wars spreekt een compleet andere doelgroep aan. Natuurlijk, de shooter-fanaten onder ons zouden de game op kunnen pikken, maar Battlefield-spelers hoeven niet direct Battlefront-spelers te zijn. De gameplay moet sneller, flitsender. In een hogere versnelling. Daarnaast hoop ik oprecht dat Dice ons niet alleen de gevechten uit de films opnieuw gaat laten beleven. Natuurlijk, The Battle of Hoth blijft cool (pun intended) en The Battle of Endor blijft een feest. De opening van Revenge of the Sith beleven uit een Jedi Starfighter, ik kan niet wachten. Maar mix het met nieuwe verhalen. Misschien grijpen naar The Clone Wars-serie? De gevechten die daarin zijn voltrokken? Gigantische slachtpartijen op exotische planeten. En minder bekend voor hen die alleen de films hebben gezien. Een mooie mix van bekend en onbekend zou perfect zijn.

Ook hoop ik dat het grapje van ‘Betafield 4’ zich niet gaat herhalen. De game moet vanaf dag één speelbaar zijn, niet eerst voorzien moeten worden van twintig patches. Diverse speelbare klassen moeten in balans zijn, niet iedereen moet als Jedi rond gaan rennen. Zorg ervoor dat elk onderdeel net zo goed in elkaar zit als het andere en laat de liefde voor dat melkwegstelsel hier ver vandaan goed blijken. Want Dice, dan maak je van mij een hele gelukkige gamer.

Op de E3 zullen we waarschijnlijk meer gaan zien rondom Battlefront. Wanneer het Dice gaat lukken om de online gameplay van de vorige delen naar de next-gen apparaten te brengen, inclusief een hele toffe singleplayer (want waarom niet!?), dan zou dit zomaar eens de game kunnen gaan worden die een hele lange tijd in mijn Xbox One blijft zitten. Laat de Force zijn werk doen Dice, ik reken op je.