StarCraft II: Nova Covert Ops Mission Pack 1 Review

De ontwikkeling van StarCraft II is een hele interessante. Waar iedereen dacht dat we met de release van StarCraft II een complete game in handen kregen, bleek het plan van Blizzard groter dan dat te zijn. Het spel werd opgesplitst in drie afzonderlijk uitgebrachte campagnes, één voor elk ras, en na het uitbrengen van de ‘StarCraft II-trilogie’ had je alle aspecten uit het verhaal bijeen. Toch is er nog meer te vertellen, zo bewijst Nova Covert Ops.

StarCraft II: Nova Covert Ops is geen game die je in de winkel tegen gaat komen. Waar Heart of the Swarm, Legacy of the Void en Wings of Liberty complete spellen waren die zich focuste op hun eigen verhaal (en dus verpakt lagen in de winkels), is Nova Covert Ops een downloadbare uitbreiding. Voor een paar euro krijg je dit nieuwe verhaal (wat ook weer in drie delen zal gaan verschijnen) en beleef je een nieuwe kant van het StarCraft-universum. Je kruipt in de huid van Nova Terra, een bekende uit de franchise, en vecht tegen The Defenders of Man. Hoewel een goede planning vooraf gaat, lijkt de aanval niet helemaal goed te gaan. Je wordt gevangen genomen en opent je ogen in een basis van The Defenders of Man. En jawel, je geheugen is compleet weg. Maar iets wat Nova niet vergeten is, zijn haar ‘ghost abilities’. Door deze op een juiste manier in te zetten weet ze te ontsnappen en uit handen van Maxell te blijven. Het is het startschot voor een compleet nieuw avontuur.

Wanneer je de volledige versies van StarCraft II eerder al gespeeld hebt, ga je best wel wat herkenbare onderdelen tegenkomen. Natuurlijk speelt Nova Covert Ops als een StarCraft-titel, maar ook de opzet van diverse missies doen herinneren aan dingen die we al hebben gespeeld. Zo zijn er missies waarin je met Nova vijanden om moet leggen zonder wapens te gebruiken; de nek omdraaien is het advies. Al snel merkte ik dat ik behoorlijk makkelijk door mijn missie liep. Ik wil dan ook aanraden dat wanneer je StarCraft II behoorlijk wat hebt gespeeld (of wanneer je nog steeds online te vinden bent in het spel), om de moeilijkheidsgraad flink omhoog te schroeven om een heuse uitdaging te krijgen. Op casual of normal is het gewoonweg te simpel waardoor het plezier niet ultiem is. Het is een begrijpende keuze van Blizzard; met Nova Covert Ops kunnen spelers die nooit StarCraft II gespeeld hebben alsnog proeven aan de content, zonder dat er meteen een bikkelharde leercurve is. Wacht, zonder bikkelharde leercurve? Jazeker: Nova Covert Ops is een stand-alone uitbreiding. Je hebt StarCraft II niet nodig om te spelen. Wanneer je deze wel geïnstalleerd hebt staan op je harde schijf, dan zal de nieuwe missie zich aldaar in het hoofdmenu aandienen.

Toen ik de game op casual had voltooid, en later op een hogere moeilijkheidsgraad terug ging naar dezelfde content, was ik op zoek naar de reden om opnieuw te spelen. Natuurlijk, de uitdaging was wat harder aanwezig, maar de missies brengen niets nieuws tijdens een nieuwe speelsessie. Het zijn de achievements die er bij mij voor zorgde dat ik toch nog eens terug ging, om weer een level opnieuw te spelen. Nu met een andere manier in mijn achterhoofd, puur om de achievement te halen. Het is ook interessant om steeds je Unit Technology te versterken. Een Siege Tank uitbreiden met Jump Jet Technology? Waar kan ik tekenen?! Het leger om je heen kan dus steeds verbeteren, steeds sterker worden en nieuwe mogelijkheden krijgen. Tof, helemaal wanneer je dus, net als ik, de levels nog eens wil gaan spelen. Nieuwe mogelijkheden in oudere units? Het brengt een compleet andere tactiek met zich mee.

Is Nova Covert Ops iets wat je meteen aan moet schaffen? Lastig. Ik heb er van genoten. Het spel is geen lange, binnen twee uur heb je het einde wel gezien (mits je op casual speelt uiteraard) en als je daarna weinig interesse hebt in het behalen van achievements of het upgraden van je leger, dan ben je snel klaar. Het brengt geen multiplayer met zich mee, daarvoor zul je echt StarCraft II moeten blijven spelen. Het is een singleplayer avontuur. Niet iedere StarCraft-speler speelt de game voor de singleplayer. Het is vooral online waar de game haar successen haalt. Maar, sprekende vanuit iemand die heeft genoten van de drie avonturen die StarCraft II eerder al boden (en online totaal niet te vinden is in een game als deze), kan ik je deze content aanraden; je bent er toch een paar uur zoet mee. Volgens Blizzard gaat de complete serie ongeveer een halve speeltijd van Legacy of the Void brengen. Of dat zo is moeten we nog zien, maar het tweede deel staat in ieder geval gepland voor het einde van dit jaar en ik ben zeer benieuwd waar het ons gaat brengen

[review pros=”+ Nova is een tof personage
+ Units uitbreiden
+ Geen StarCraft II nodig om te spelen” cons=”- Misschien net iets te kort