StarCraft: Remastered Review

Hoewel StarCraft II online nog steeds goed z’n ding doet en mag rekenen op de nodige support, is het eerste deel van de serie in sommige delen van de wereld veel populairder. Sterker nog, in Korea is de game zo ongeveer heilig verklaard en worden online matches tot op de dag van vandaag uitgezonden op tv. De game, die alweer bijna twintig jaar oud is, krijgt een verlenging van z’n leven in de vorm van deze remaster.

Want zeg nu zelf, wanneer je een game als StarCraft bekijkt weet je dat je naar een fantastische game zit te kijken, maar grafisch is het niet meer wat je gewend bent. Hoewel de gameplay nog steeds staat als een huis, zal de grafische kwaliteit van de game gamers af gaan schrikken. En dat mag ook wel na zo’n lange tijd. Daarom heeft Blizzard besloten de game te voorzien van een nieuwe uitgave, compleet met graphics in 4K en een meer geanimeerde wereld. Daarnaast is er nieuw artwork en betere tooling voor de multiplayer. Met deze (vooral grafische) upgrade hoopt Blizzard de vaste spelersbasis vast te houden, maar ook nieuwe fans aan te spreken die misschien met StarCraft II in zijn gestapt.

De Terran, Zerg en Protoss, de drie aanwezige facties, vinden in StarCraft elk hun eigen campagne. De Terran, de menselijke campagne, is degene die ik je aan wil raden om mee te starten. Tijdens de drie campagnes, die stuk voor stuk anders spelen, geeft de game je een tof verhaal met personages waar je van gaat houden. Personages die je misschien kent uit StarCraft II wanneer je het eerste deel nooit gespeeld hebt. Interessant is dat het verhaal zo lang na de originele release nog steeds enorm sterk aanvoelt. StarCraft heeft nergens op kracht in hoeven leveren en brengt je nog steeds een campagne die je niet snel gaat vergeten. Blizzard mag hier best een pluim voor krijgen.

Maar wat is deze remaster nu precies? Het brengt de originele StarCraft, inclusief uitbreiding Brood War naar de moderne tijd. Als iemand die vroeger heel veel met het origineel gespeeld heeft merkte ik dit meteen bij het opstarten van de game. Het jaar 2017 lacht je tegemoet in een game van twintig jaar oud. De graphics tijdens de gameplay zijn scherp en ogen inderdaad als een game van nu. Helaas vond ik de vele tussenfilmpjes minder geslaagd. Deze zijn niet gemoderniseerd, maar vooral in een hogere resolutie aan de game toegevoegd. Dus ja, die ogen wél twintig jaar oud. Een behoorlijke stap terug wanneer je de video’s van Blizzard gewend bent. Het brengt je even terug naar 1998 en laat dat gevoel van 2017 tijdelijk los. Het laat je zien waar deze game vandaan kwam. Maar eigenlijk vond ik dit helemaal niet zo erg. Het had ook wel iets charmants om zich heen hangen.

Maar ook al draait deze uitgave vooral om z’n graphics, het is de gameplay die mij opnieuw de wereld van StarCraft in liet vallen. Ik was even vergeten hoe goed deze game was. Hoe sterk de balans is tussen alle units. Binnen een kwartier had ik de game weer volledig onder controle en wist ik de diverse hotkeys te gebruiken om sneller te navigeren. Even kwam dat gevoel naar boven van vroeger. De tijd waarin ik met klasgenoten op vrijdagavond naar een ‘computerclubje’ ging omdat ze daar vele PC’s hadden met een netwerk ertussen, waar StarCraft veelal gespeeld werd. Nostalgie doet veel met je, maar de ervaring blijft in de basis volledig overeind tijdens het spelen. De game levert niet in maar bevestigt de gedachtes. Ja, StarCraft was fantastisch. Nee, StarCraft ís fantastisch. Wanneer je de verbeterde audio in de game met een knop omzet naar de oude geluiden, leef je helemaal weer in het toen. Het leven kan goed zijn.

Toch heeft Blizzard er ook voor gezorgd dat er meer vernieuwingen doorgevoerd zijn. Zo is het nu mogelijk om je savegame in de cloud op te slaan, is er een heuse matchmaking aanwezig en zijn er leaderboards om te bewijzen wie de beste is. Hierdoor is de game net wat toegankelijker dan toen en vooral veel speelbaarder. Je merkt dat Blizzard nog steeds hart heeft voor de titel en ze blijft bijzonder trouw aan het origineel, maar durft toch te verbeteren. Het maakt daarom van deze remastered versie de ultieme editie van een geweldige game.

Vanaf de eerste minuut greep StarCraft me opnieuw. En hoewel we uitgebreid over units, verhalen, balans en multiplayer kunnen praten, vind ik het vooral belangrijk om je te zeggen dat deze remaster duidelijk eer doet aan het oude spel en de gevoelens die je hebt rondom de game. Iedereen heeft StarCraft wel eens gespeeld en met deze uitgave hoopt Blizzard dat we de game opnieuw oppakken, maar ook dat nieuwe spelers met de game uit de voeten kunnen. Voor een paar euro speel je een klassieker die niet alleen belangrijk was voor veel spelers en bepaalde landen in de wereld, maar speel je vooral een game die belangrijk was voor een genre en de algehele game industrie. Mis dit niet.

• Oud en nieuw komen prachtig samen
  • Pure gameplay zoals je ‘em kent
  • Toegankelijkere multiplayer