FIFA 18 Review

Net zoals ieder jaar staat deze periode bij mij thuis weer vol in het teken van FIFA. De grote voetbalgame van EA die elk jaar weer met een nieuw deel verschijnt en waar menig gamer en voetballiefhebber voor in de rij gaat staan. Ook dit jaar was er weer genoeg media-aandacht te vinden voor de nieuwe telg in de FIFA serie. Je kon de radio of televisie niet aanzetten of er kwam een reclame voorbij en voor de pop up store in Utrecht stonden regelmatig lange rijen. Op de dag van de release waren de rijen ook niet misselijk en waren er verschillende zaken die een nachtverkoop hielden, waar ook veel mensen, die niet konden wachten, op af kwamen. De grote vraag is natuurlijk, is FIFA 18 al deze moeite waard?

De game die bij mij in huis het hele jaar door gespeeld wordt is ieder jaar weer de nieuwste FIFA. De game wordt regelmatig opgestart als ik even een half uurtje over heb om snel een potje online te spelen, of als er vrienden over de vloer komen, dan is een FIFA-toernooi één van de eerste dingen op het programma. Zelfs een vriendschappelijke wedstrijd tegen mijn vriendin is iets wat door het jaar heen regelmatig gebeurt. Zoals je begrijpt ben ik een groot liefhebber van de serie, niet alleen omdat ik een voetballiefhebber ben, maar ook omdat ik de game gewoon heerlijk vind spelen. Net als bij de meeste sportgames zijn de verschillen ieder jaar niet gigantisch groot of baanbrekend te noemen, maar ook dit jaar zijn er weer genoeg aanpassingen in de game om het aantrekkelijk te maken voor alle liefhebbers om de game in huis te halen.

Het grootste verschil wat direct te merken is in de gameplay is dat het verdedigen verdomd lastig is geworden. Het perfect timen van je tackle is nog meer van levensbelang als wat het al was in het voorgaande deel, want bij één verkeerd ingezette tackle ben je al de pineut. Bij het druk zetten op een aanvallende speler is de game ook veel minder vergevingsgezind, want met een goed uitgevoerde skill move of kapbeweging is je verdediger zo het bos ingestuurd. Belangrijk is dus om meer af te wachten tijdens het verdedigen in plaats van vol op de aanvaller te duiken. Iets wat het pittigere verdedigen ook niet makkelijker maakt is dat de keepers dit jaar soms nog minder capabel lijken dan eerder. Menig keeper is regelmatig te laat en weet de bal soms zelf in het doel te slaan, hierdoor vliegen de afstandsschoten van net buiten de zestien regelmatig in de kruising.

Om te zorgen dat de balans niet helemaal verdwijnt is de snelheid van het spel een klein beetje teruggeschroefd, waardoor je minder snel geklopt wordt en net iets meer tijd hebt om te reageren. Dit is ook voor de aanvallende kant iets waardoor er net iets meer tijd is om na te denken wat voor actie je gaat maken tijdens een aanval. Iets wat heel belangrijk is om onder de knie te krijgen in FIFA 18 is het dribbelen aangezien dit een belangrijk deel van je aanval is. Wat duidelijk te merken is in dit nieuwe deel, is dat dribbelen anders aanvoelt bij verschillende spelers. Je merkt duidelijk dat kleine snelle spelers een heel andere manier hebben van kappen en snelheid maken ten opzichte van grotere spelers die veel grote stappen maken en minder makkelijk snel van richting kunnen veranderen.

Een ander onderdeel van de aanval wat ook op de schop is gegooid is het voorzetten. Voorzetten in FIFA 17 was een vrijwel altijd een verloren zaak. Het gevoel alsof je invloed had op voorzetten was minimaal en het was dus vaker geluk dan kunde als een kopbal erin vloog. Dit is in FIFA 18 niet langer het geval. Je hebt veel meer invloed op hoe je een bal wil voorgeven en waar deze moet gaan belanden, waardoor dit gelukkig weer een belangrijk onderdeel van de aanval is geworden.

Het is duidelijk dat EA ondanks de iets lagere speelsnelheid toch de snelheid van de potjes er goed in wilt houden. Zo hebben ze de quick substitution funcite ingevoegd, waarbij je voorafgaand aan de wedstrijd drie verschillende optionele wissels kunt instellen en tijdens een dode spelsituatie met een druk op de knop één van deze wissels kunt uitvoeren. Hierdoor hoeft er niet meer op pauze gedrukt te worden en blijft de snelheid er lekker in. Ook het pauzeren tijdens een online potje kan niet meer zomaar op ieder moment als jij de bal in bezit hebt. De bal moet namelijk eerst uit zijn gegaan voordat er gepauzeerd kan worden, waardoor spelers niet meer middenin een aanval kunnen pauzeren, iets waar ik erg blij mee ben aangezien het pauzeren van sommige spelers uitermate frustrerend was. Naast dat EA op deze manier de snelheid in de wedstrijden wil houden is het ook duidelijk dat ze meer goals willen zien. Door de aanpassingen in de gameplay vliegen de ballen zeer rijkelijk in de netten. Een uitslag van 5-4 of 6-5 is meer regelmaat dan uitzondering. Dit zorgt voor meer spektakel in de wedstrijden, maar kan bij spelers die houden van een realistische ervaring in het verkeerde keelgat schieten.

Naast de gameplay zijn er ook weer een aantal visuele aanpassingen te vinden in de game. Dit is het tweede jaar dat de Frostbite Engine gebruikt wordt en het is duidelijk te zien dat de game er net weer wat strakker uitziet. Jammer is dat nog steeds de meeste spelers uit de Eredivise in de game meer op mijn buurjongen lijken dan op hun werkelijke evenbeeld. Ook het publiek is wederom een stuk realistischer geworden en zien er niet meer uit als vijf verschillende personen die vijfhonderd keer gekopieerd zijn. Bijna alle mensen in het publiek hebben een ander uiterlijk en dragen verschillende soorten kleding. Ook de geluiden in de stadions geven de game een realistischer gevoel, zoals bijvoorbeeld de goal tunes bij verschillende clubs en de welbekende “Siiiii” als Ronaldo een goal heeft gescoord.

Als we dan naar de game modi gaan kijken dan zijn dit dezelfde als die we in FIFA 17 aantroffen maar binnen deze modi zijn er weer flink wat vernieuwingen. Zo is er The Journey 2 waarin je het verhaal met Alex Hunter kunt vervolgen. Het principe is hetzelfde als in het vorige deel, waarin je wedstrijden moet spelen en uiteraard zo goed mogelijk moet presteren en verschillende keuzes moet maken tijdens persconferenties en interviews. In The Journey 2 zitten meer verschillende locaties en zullen er ook meerdere bekende voetballers hun opwachting maken, waardoor het voor liefhebbers van het vorige deel zeker weer de moeite waard is.

Daarnaast is er in de populaire carrière modus ook het één en ander aangepast. Ook hier is het principe van de modus hetzelfde gebleven, werk jezelf met je favoriete club op naar de top van de ranglijst. De modus is vergeleken met vorig jaar een stuk overzichtelijker geworden dankzij de squad hub, waarin je heel gemakkelijk alle belangrijke statistieken van je speler kunt bekijken. Een zeer opvallende aanpassing is die van de transfers. Waarbij je normaal gesproken na het uitbrengen van een bod op een speler moest wachten tot je een mail kreeg van de desbetreffende club, ga je nu direct in onderhandeling met de club doormiddel van een speciale cut scene. Hierin kun je gelijk onderhandelen over de transfer prijs en na een akkoord kan ook gelijk het contract met de speler onderhandeld worden.

Dan is er nog de meest populaire en winstgevende modus van FIFA, Ultimate Team. In voorgaande jaren hadden Xbox gamers altijd een exclusief onderdeel binnen Ultimate Team, genaamd FUT Legends. Dit waren legendarische oud-voetballers zoals, Dennis Bergkamp, Ruud Gullit, Paul Scholes en Fabio Cannavaro die je kon gebruiken in je Ultimate Team. Voor het eerst zijn deze ‘Legends’ niet meer exclusief voor Xbox, maar nu dus ook voor PlayStation en onder de andere naam Icons. Van elke speler die onder de Icons valt zijn drie verschillende varianten, één versie uit het begin van zijn carrière, één uit het hoogtepunt van zijn carrière en één aan het einde van zijn carrière. Elk van deze versies zal weer andere statistieken hebben dan de rest. Verder zijn de activiteiten zoals online en offline seizoenen, weekend league en squad builder challenges weer terug. Nieuw zijn de Squad Battles, waarin je vier verschillende tegenstanders krijgt die gebaseerd zijn op teams die andere spelers hebben gemaakt. Hoe beter je resultaat en hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer punten je krijgt waarmee je kunt stijgen in de rankings en waarmee je beloningen kunt verdienen.

FIFA 18 is weer een nieuwe versie binnen de serie waarin er genoeg aanpassingen zijn doorgevoerd om dit zeer de moeite waard te maken om in huis te halen. Er zullen flink wat uurtjes geïnvesteerd moeten worden om het verdedigen onder de knie te krijgen, maar dit zorgt voor een leuke extra uitdaging. Het vele scoren zal niet bij iedereen in goede aard vallen, maar het zorgt wel voor zeer spectaculaire potjes met veel mooie goals. De verbeterde graphics en geluiden voegen daarentegen wel extra realisme en sfeer toe. Voor PlayStation gebruikers zal het fijn zijn om eindelijk ook in Ultimate Team aan de slag te kunnen met de legendarische oud-voetballers, en de vernieuwde The Journey en Carrière modus zijn voor liefhebbers zeker de moeite waard. FIFA 18 is daarom DE game voor voetballiefhebbers om te hebben en zal bij mij in huis ook dit jaar weer de meest gespeelde game worden.

• Visueel gezien weer een stap vooruit
  • Enorm veel game modi die weer verbeterd zijn
  • PlayStation gebruikers mogen ook met Legends spelen