The Division 2 Preview #E32018

The Division 2 Preview #E32018

The Division was een game die vrij goed ontvangen werd. Echter kwam er na een tijdje flinke kritiek op de game omdat er te weinig content in zat. Gamers waren snel uitgekeken op de game en het aantal spelers liep drastisch terug. Na veel updates is er meer content toegevoegd, maar veel spelers waren al definitief afgehaakt. Belangrijk voor dit tweede deel is dus dat de game gelijk voldoende speelplezier levert zodat gamers geïnteresseerd blijven.

In The Divison 2 is New York ingeruild voor de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. De stad is in detail overgenomen in de game en ziet er nagenoeg echt uit. Het tweede deel speelt zich een hele tijd af na de uitbraak van het dodelijke virus dat op Black Friday plaatsvond, waardoor een groot gedeelte van de mensheid is uitgeroeid en de stad onder druk staat van verschillende bendes. Jij speelt als onderdeel van de Division die is ingeschakeld om orde te herstellen in de stad en een grootse burgeroorlog tegen te gaan. Door de verloedering van de stad zijn veel gebrouwen verwoest en heeft de natuur de stad overgenomen en zijn veel gebrouwen overgroeid met planten. De stad heeft dus veel groen en kleur en is niet zo grauw als dat New York was in het eerste deel.

De nieuwe stad geeft veel meer variatie dan we van het eerste deel gewend zijn. In het eerste deel waren er twee grote stukken, het shopping district en het housing district, in deeltje twee zijn dit zes gebieden geworden, waardoor er meer variatie is in omgevingen. Zo kom je in gebieden die een complete jungle zijn geworden, maar ook wijd open gebieden waar een enorm vliegtuigwrak is te vinden. Deze verschillende omgevingen zorgen er ook voor dat er vaak een andere aanpak gekozen moet worden om situaties tot een goed einde te brengen. In de open ruimtes is een veel rustigere en tactische aanpak nodig, omdat de cover mogelijkheden veel beperkter zijn ten opzichte van een smalle straat waar er cover te over is.

De gameplay is zeer gelijkwaardig gebleven aan die van het eerste deel en zal zich voornamelijk focussen op cover based shooting. De vijanden bieden iets meer diversiteit doordat er verschillende type wapens zijn toegevoegd. Zo is er een wapen dat gebruikt wordt door vijanden dat een soort schuim afschiet, waardoor spelers vast komen te zitten of vertraagd raken. In veel gedeeltes zullen er ook weer bosses verschijnen die een stuk ruiger zijn dan de andere vijanden. Jammer is dat vijanden nog steeds als kogel sponzen aanvoelen en er een shitload aan ammo op tegenstanders afgeschoten moet worden voordat deze neergaan. Dit was ook al een kritiek punt in het eerste deel en staat haaks op de tactische insteek van de game.

In The Division 2 zit een nieuw specialisatiesysteem waar er gekozen kan worden uit drie verschillende subklassen. Elke klasse heeft een specifiek wapen dat gebruikt kan worden zoals een granaatwerper, sniper en kruisboog. De munitie voor deze wapens is echter zeer schaars waardoor je goed moet bedenken wanneer je deze krachtige wapens in gaat zetten. Gelukkig hoeft er niet gelijk een definitieve keuze gemaakt te worden voor een subklasse, want er kan later gewoon geswitched worden naar een andere klasse. Het is zeer aan te raden om in je squad verschillende klasse aanwezig te hebben, omdat dit de samenwerking zeer kan bevorderen.

Nieuw is ook de toevoeging van Raids in The Division 2. Deze gigantische uitdagingen kunnen met acht man gespeeld gaan worden. Ook zal PvP een grotere toevoeging spelen in de game. Of dit nog steeds in de vorm van The Dark Zone zal zijn is nog niet duidelijk gemaakt. Daarnaast zullen er veel meer co-operatieve missies zijn en zal er elke drie maanden een update worden uitgevoerd, waarbij er nieuwe locaties, missies, vijanden en loot worden toegevoegd. Al deze updates zullen gratis zijn voor mensen die de game hebben aangeschaft.

The Division 2 lijkt geleerd te hebben van de meeste fouten uit het eerste deel. Zoals het er nu naar uitziet zal er een stuk meer content zijn in de game en is er veel meer diversiteit te vinden. Of dit er echter voor gaat zorgen dat spelers langer geboeid blijven is nog afwachten tot we in maart daadwerkelijk aan de slag kunnen met de game.