The Lego Movie Videogame Preview

The Lego Movie Videogame Preview

In december kreeg ik onverwachts de trailer voor mijn neus van The Lego Movie. Die wist me blij te verrassen met heerlijk droge humor en goede dosis zelfspot. Daar houd ik wel van. De film wil ik dus zeker gaan zien, maar ook van de bijbehorende Lego-game heb ik goede verwachtingen. Ik mag mezelf dan wel bijna vader noemen, Lego heeft nog steeds een magische aantrekkingskracht en doet me direct weer terugdenken aan mijn jonge jaren.

Er is nog niet heel veel informatie vrijgegeven over The Lego Movie Videogame. Op dit moment staat de teller op een trailer, een gameplayvideo en een paar feitjes op de website van de game. Deze informatie bij elkaar geeft echter al een goed beeld over de richting die de game op zal gaan en dat vind ik een prima koers! Kijkend naar de eerste beelden valt op dat er niet veel afgeweken wordt van de gameplay van de afgelopen Lego-games. Je bestuurt jouw personage(s) door een Lego-wereld en lost allerlei puzzels op om verder te kunnen komen. Dit doe je door Lego-blokken te verzamelen, hendels om te zetten en de nodige bouwwerken in elkaar te zetten. De bouwwerken zijn in deze game volgens de makers groter en indrukwekkender dan ooit. Is dat een verdienste van de extra rekenkracht van de next-gen? Wie weet. Feit is in ieder geval dat de eerste gameplay-beelden er grafisch zeer goed uit zien. De Lego-blokken glanzen je tegemoet en plastic ziet er echt uit als plastic. Hopelijk weten de makers dit ook enigszins over te brengen op de current gen voor de mensen die nog geen PlayStation 4 of Xbox One in huis hebben gehaald (zoals ondergetekende). The Lego Movie Videogame lijkt me een toffe game, maar of het dé reden is om een next-gen voor in huis te halen betwijfel ik.

De trailer van de game is bijna een directe kopie van de trailer van de film, die overigens geweldig is. In beide trailers herken je meteen de droge Lego-humor zoals we die gewend zijn van de Lego-games. Dat dit ook in deze game terug zal komen is geen verrassing en één van de grote pluspunten van de game. Humor is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik ken heel weinig mensen die deze droge humor niet kunnen waarderen. Het weet bijna altijd minimaal een glimlach op je gezicht te toveren.

Wat in de trailer ook opvalt is het aantal verschillende personages. Zo zien we bijvoorbeeld Batman terugkomen nadat die eerder in zijn eigen Lego-games de hoofdrol heeft gespeeld. Blijkbaar is die nog niet uitgespeeld met de Lego-blokken en komt die (in een ogenschijnlijk briljante versie) terug in de film en game. Al deze verschillende characters maken de coöp-functie van de game meteen een stuk interessanter, want elk personage heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Je zult dus echt samen moeten werken om verder te kunnen komen in de game. En samen met Lego spelen is nou eenmaal altijd leuker dan alleen aan de slag te gaan met de gekleurde blokjes.

De filmtrailer belooft veel goeds voor de film. Ik twijfel er niet over dat die tof gaat worden, misschien zelfs briljant. Aangezien de game gebaseerd is op de film verwacht je dat die ook wel goed moet gaan worden. Daar moeten we echter wel een slag om de arm houden, want de geschiedenis heeft ons anders geleerd. Games gebaseerd op films zijn over het algemeen namelijk nog niet eens een voldoende waard. De laatste tijd lijkt er wel verbetering in te zitten, maar met zoveel slechte ervaringen achter de rug moet je toch enige reserve houden. Een ander punt dat de game onderuit kan halen is de typische Lego-gameplay zelf. Weet die nog wel te vermaken na al die Lego-games waar we hetzelfde kunstje al hebben gezien? Persoonlijk denk ik (lees: hoop ik) dat dit wel goed zal komen en dat de makers genoeg variatie aan zullen brengen om de gameplay fris te houden voor de doorgewinterde Lego-gamers.

Ondanks dat ik maar één trailer van de film The Lego Movie heb gezien heb ik alle vertrouwen dat het een hit zal worden. En ondanks dat games gebaseerd op films meestal niet al te best zijn, heb ik datzelfde vertrouwen ook in de game. De eerdere Lego-games hebben een goede basis gelegd waar The Lego Movie Videogame op door kan borduren. Misschien zal het niet de meest vernieuwende game worden, maar ik ben overtuigd dat het wel één van de meest leuke games van dit moment zal worden.