The LEGO Movie Videogame Review

The LEGO Movie Videogame Review

LEGO is populair. We durven te stellen dat het speelgoed tegenwoordig zelfs haast interessanter is dan dat het ooit geweest is. De creatieve blokken hebben miljoenen zieltjes gewonnen. Niet alleen kinderen maar ook volwassenen kunnen nog steeds uit de voeten met de bouwblokken. Met een heuse film in de bioscoop brengt de vaste LEGO-game ontwikkelaar TT Games opnieuw een avontuur richting de gamers. Overtreft het de voorgangers?

In de laatste jaren hebben we flink wat bekende licenties overgoten zien worden met LEGO-blokken. Serieuze films zoals The Lord of the Rings worden kinderlijk belachelijk door sterke humor en het respect waarmee de ontwikkelaars met de licentie om zijn gegaan. Ook films als Harry Potter, Indiana Jones, Pirates of the Caribbean en Star Wars hebben een dergelijke behandeling gehad. De licentie wordt met liefde belachelijk gemaakt. Een mix die goed lijkt te werken, LEGO The Hobbit is namelijk inmiddels ook in ontwikkeling. Wanneer een game zichzelf moet focussen op een film waarin deze humor en vreemde situaties al aan de orde van de dag zijn, gaat het helaas een beetje mis.

The LEGO Movie Videogame laat je het complete verhaal van de The LEGO Movie naspelen. Waar eerdere delen slim inhaken op spannende en iconische momenten uit de films waarop ze gebaseerd zijn, schotelt deze game alles uit de film voor. Het is dan ook aan te raden om eerst naar de bioscoop te gaan wanneer je de film niet compleet verpest wil hebben. De game kan dan ook gezien worden als een interactieve versie van de film, een interactieve spoiler. Het plot waarin Emmet, een gewone bouwvakker, uitgroeit tot een Master Builder met ‘the Pieve of Resistance’ leent zich goed voor een videogame. De vele personages die hij tijdens zijn avonturen treft (Batman!) in de kleurrijke werelden komen in het spel net zo goed tot hun recht als in de film op het grote scherm.

Hoewel The LEGO Movie Videogame geen slechte game is, mist het iets. Zoals ik al aangaf is het niet mogelijk om een bestaande licentie op de hak te nemen en er hilarische situaties door te creëren. De situaties zijn er al in de film, waardoor de makers besloten hebben je deze gewoon één op één nog eens te laten beleven. Daarnaast is er met één film niet veel materiaal om in te duiken. Recentelijk speelde ik LEGO Marvel Super Heroes, een game waarbij de ontwikkelaar decennia ‘s aan comics kon gebruiken ter inspiratie. Hetzelfde bij de andere franchises die een LEGO-behandeling hebben gehad. Hier is het één film. Gelukkig weet de ontwikkelaar dezelfde toon vast te houden als die film. Dat zorgt voor snelle situaties, een aanval van kleur op je scherm en sterke one-liners tussen de vele personages (die overigens de stemmen uit de film mee hebben gekregen). Toch lijkt de game op momenten zichzelf wat uit te rekken. De laatste twintig minuten van de film vinden plaats in vijf levels, zo’n drie uur aan speeltijd.

Toch, in haar basis, is The LEGO Movie Videogame een game zoals de andere in de serie. Je speelt een vijftiental aan missies, zoekt, lost puzzels op en bouwt objecten terwijl je vijanden verslaat. Elk level moet je nog eens herspelen om verborgen broeken en gouden handleidingen. Daarnaast is er een hub, dit keer verdeeld in verschillende gebieden, waarin rode blokken gevonden kunnen worden om extra’s vrij te spelen en diverse missies tot een einde worden gebracht. Echter is het nooit zo uitgebreid als in vorige versies. Ik had alles in de verschillende hub-werelden gevonden en gedaan in twee uur, waar ik er in LEGO Marvel Super Heroes makkelijk twintig uur aan kwijt was. Gelukkig zijn er veel personages om vrij te spelen. Denk aan Superman, Gandalf, Shakespeare en Abraham Lincoln. Niet iedereen uit de film maakt zijn opwachting. Zo vond ik het bijzonder jammer dat de Teenage Mutant Ninja Turtles niet speelbaar zijn.

Ik heb de gehele game gespeeld in de coöperatieve mode, iets wat je standaard bij de LEGO-games zou moeten doen. Hier vond ik dit keer al snel het probleem dat een speler vaker dan eens moet wachten op de tweede omdat deze een aparte missie moet doen in het level. In voorgaande games werd de speler die achterbleef bezig gehouden, iets wat hier niet altijd het geval is. Toch is het maar een kleine smet op de game. De Master Builders (de uitverkorenen) bouwen objecten door blokken uit de omgeving (voor het eerst is alles in de game daadwerkelijk van LEGO) samen te voegen en zo een nieuw object te creëren. Het zorgt voor nieuwe gameplay en oogt interessant.

Ik weet het, ik kom negatief over in deze review. En dat terwijl ik helemaal niet negatief ben over de game. The Lego Movie Videogame is een tof avontuur geworden waar volwassenen en kinderen een uurtje of vijftien zoet mee zullen zijn voordat de teller op honderd procent staat. Echter blinkt de titel nergens uit en zijn voorgaande delen leuker, uitgebreider en interessanter. De titel is nooit zo ‘awesome’ als dat de film is. Het is de filmgame onder de LEGO-titels.

[review pros=”+ Oogt en klinkt als de film
+ Humor is aanwezig, al is het in mindere mate” cons=”- Minder uitgebreid dan eerdere delen
– Zit vast aan het bronmatteriaal” score=73]