World of Tanks Xbox 360 Edition Preview

World of Tanks Xbox 360 Edition Preview

Na de demonstratie en eerste hands-on op de Gamescom kreeg ik nu de kans om thuis uitgebreid met een preview-versie van World of Tanks aan de slag te gaan. Onderuitgezakt op de bank, met de voetjes omhoog en de Xbox-controller in mijn handen betrad ik het digitale slagveld met mijn kanonnen op rupsbanden. Na de Gamescom had ik een goed gevoel bij deze game, maar weet de uitgebreidere speelsessie dat te bevestigen?

Het eerste dat me opvalt tijdens het spelen van World of Tanks op de 360 zijn de perfecte controls. De ontwikkelaars hebben deze perfect weten te vertalen van de muis/toetsenbord combinatie naar de 360-controller. Met de linkerstick bestuur je het onderstel, je kan voor- en achteruit en naar links en rechts draaien. Met de rechterstick draai je de koepel en probeer je op de tank van je tegenstander te mikken. Overige functies zitten onder de andere knoppen en zelfs de meest fanatieke pc-gamer zal hier snel mee uit de voeten kunnen. In het begin is het sturen nog wel een beetje verwarrend, vooral als je de koepel naar links of rechts hebt gedraaid, maar hier wen je vrij snel aan. Je hebt de volledige controle over jouw tank en dat kan je dus ook niet meer als excuus gebruiken wanneer je wordt afgeknald door een vijandige kanonskogel. Het zorg er daarbij voor dat je deze game snel oppakt, ook als je de game nog nooit hebt gespeeld. Dit was op de pc al perfect uitgevoerd, maar op de Xbox 360 komt dit nog beter uit de verf.

Helaas komt tijdens mijn speelsessie niet alles lekker uit de verf. Eén van de grote succesfactoren van World of Tanks op de pc is het grote aantal spelers. Met wereldwijd miljoenen geregistreerde spelers zijn er op elk moment van de dag genoeg spelers online om snel aan een potje te kunnen beginnen. In de versie die ik op de 360 speelde waren er echter een stuk minder spelers aanwezig. Daardoor zat ik regelmatig enkele minuten te wachten tot er genoeg spelers waren om een potje te kunnen beginnen. En dan bestond zo’n match vaak ook nog maar uit ongeveer vier spelers. Op de pc speel je vrijwel altijd met minimaal 15 spelers tegelijk, waardoor er een leuke strijd los kan barsten met veel teamspel. De preview-versie van World of Tanks maakte pijnlijk duidelijk dat dit een belangrijk onderdeel is van het speelplezier, want ik merkte dat de game gewoon een stuk minder leuk is met zo weinig spelers. Zeker als je bedenkt dat de 360-versie dezelfde levels heeft als de pc-versie en dus veel te groot zijn voor zulke kleine aantallen spelers. Het is voor Wargaming dan ook te hopen dat de game snel wordt opgepikt door de community, waardoor er veel gamers online zijn om de wachttijden zo kort mogelijk te houden en de veldslagen zo groot mogelijk.

Over het uiterlijk van World of Tanks op de 360 was ik ook niet zo onder de indruk. Misschien ben ik verwend door de graphics van de pc-versie (wat een oneerlijke vergelijking is), maar de game wist me niet in de spelwereld te zuigen. Aan de andere kant staat de gameplay nog steeds als een huis en de aanpassingen die specifiek voor de console zijn gedaan pakken goed uit. Zo zijn er nu de upgrade-pakketten (in plaats van de losse onderdelen) die je kunt gebruiken om jouw tank in één keer flink te upgraden. Hierbij laat de game je ook geen diepgaande statistieken zien, maar gewoon simpele balkjes die je direct laten zien welke effecten de verschillende upgrades hebben op jouw tank. Dit systeem wist me te motiveren om meer punten te verdienen en daarmee nieuwe upgrades vrij te spelen.

Wat wel gebleven is uit de pc-versie zijn de updates van de game zelf. Op de pc wordt World of Tanks bijna elke week geupdate met nieuwe content en bug-fixes. Tijdens de periode dat ik de preview-versie testte zag ik ook enkele updates voorbij komen. Dit is op zich geen probleem, want dat zijn we ondertussen wel gewend op de console. Echter vinden deze updates plaats in de game zelf en niet op de achtergrond, waardoor je dus niet tegelijk iets anders kunt doen op de Xbox 360. Hoewel de updates meestal een goed effect hebben op de game hoop ik wel dat ze de frequentie van de updates weten te beperken. Zelf zit ik niet graag tien minuten of langer naar een update-scherm te kijken, terwijl ik eigenlijk van plan was om even een potje World of Tanks tussendoor te spelen.

Door de goede controls en snelle gameplay heeft World of Tanks alle potentie om de ideale ‘pick-up-and-play’ game te worden voor de Xbox 360. Belangrijkste obstakel is dat er wel voldoende spelers naar de game getrokken moeten worden, want anders zit je langer in de lobby dan in de actie. En die snelle actie is nu juist wat de game zo leuk maakt.