WRC: FIA World Rally Championship 4 Review

Naast de jaarlijkse Call of Duty’s, Assassin’s Creeds, FIFA’s et cetera is er nog een aantal andere, kleinschaligere games waarvan ook ieder jaar een nieuw deel de schappen in vliegt. De een beter dan de ander uiteraard. WRC 3: FIA World Rally Championship 3 scoorde vorig jaar een magere 57 op GameParty, eens kijken of deeltje vier dat gezichtsverlies een beetje goed kan maken.

Degenen die vorig jaar de review gelezen hebben weten het misschien nog wel: op de Gamescom was ik redelijk enthousiast geraakt over WRC 3. De ontwikkelaar vertelde hoe het team naar de kritiek op het voorgaande deel had geluisterd en de game van de grond af opnieuw op hadden gebouwd om alle kritiekpunten aan te pakken. Zoals in de intro al genoemd is dat uiteindelijk dus niet al te best uitgepakt, en wat schetste mijn verbazing: op de afgelopen Gamescom vertelde precies dezelfde ontwikkelaar mij precies hetzelfde verhaal over WRC: FIA 4. Weer vanaf de basis opnieuw begonnen dus, al was daar tijdens de speelsessie weinig van te merken. Ook hier zweefden de auto’s weer over de baan en voelde de besturing op het ene moment te direct en op het andere moment juist weer te indirect aan. Dat gaat weer een leuke review worden…

Toen het reviewexemplaar op de redactie binnenkwam stond ik dan ook niet te springen, maar ach, je bent racefreak of je bent het niet. Het eerste laadscherm gleed over mijn tv en bracht me in een menu dat er flitsender uitzag dan ik had verwacht. Qua presentatie gaat Milestone met deze WRC een beetje de DiRT-kant op, wat qua aantrekkingskracht op gamers geen slechte keuze is. De hoop die deze zet me gaf verdween echter weer als sneeuw voor de zon zodra ik mijn eerste race startte. Mijn god, wat ziet dit spel er beroerd uit. De modellering van de crew aan de start en het publiek langs de kant doet denken aan het publiek van Gran Turismo. Op de PlayStation 2. En kartels éverywhere. In het begin dacht ik nog even dat ik verwend was door alle PlayStation 4- en Xbox One-footage die ik de laatste tijd heb bekeken, maar een vergelijking met games uit hetzelfde genre hielp dat idee meteen om zeep. Het enige wat er een beetje goed uitziet zijn de auto’s zelf, al zijn die ook niet exceptioneel vormgegeven zoals in een Forza Motorsport 4.

Vanaf het moment dat ik begon met mijn eerste race was ik echter aangenaam verrast. Ik kon mijn auto zowaar op een normale manier door de track sturen. Het zweverige gevoel was (bijna) weg en bochten nemen ging lekker soepel. Blijkbaar heeft de ontwikkelaar in een paar maanden tijd dus toch nog flink gesleuteld aan de besturing. Die heeft overigens nog wel een half uurtje gewenning nodig voordat je hem écht lekker aanvoelt, maar hé, ze zijn op de goede weg. Letterlijk.

Een weg die overigens wel vrij repetitief is. In de carrièremode althans. Op drie verschillende tracks kwam ik hetzelfde stukje weg tegen. Aangezien die drie races zich afspeelden op één lange track kan er ook geen sprake zijn van hetzelfde stukje van de baan waar je vaker langskomt, maar hebben we hier gewoon te maken met design dat te wensen over laat.

Dat is ook het algemene gevoel dat deze WRC met zich meedraagt. Hoewel ‘ie éindelijk lekker rijdt lijkt er te weinig inspiratie overgebleven te zijn voor goed trackdesign en onderscheidende modi. Op een carrièremode, single race en natuurlijk het rijden van de officiële WRC is er niks nieuws terug te vinden ten opzichte van het vorige deel. Daarnaast is de ontwikkelaar doorgeschoten wat betreft de moeilijkheidsgraad. Waar vorige delen, voornamelijk door de besturing, veel te lastig waren, finish je nu steevast op de eerste plek. Naarmate je verder komt in je carrière wordt het wel ietsje moeilijker, maar je moet echt goed je best doen om een race niet volgens de minimale eisen van je sponsoren uit te rijden.

Het is Milestone eindelijk gelukt om de besturing van hun rallygame dusdanig aan te passen dat ‘ie lekker wegspeelt. Dat is in ieder geval al een hele verbetering ten opzichte van de vorige versies van de game. Het is echter wel jammer dat dat ook de enige verbetering is die ze doorgevoerd hebben. Het design van de tracks heeft blijkbaar te lijden gehad onder die aanpassing, want er worden overdreven veel delen van banen herhaald. Daarnaast willen we ook wel weer eens wat nieuwe gameplaymogelijkheden zien, maar blijkbaar heeft de ontwikkelaar niet zoveel capaciteit om alles in één keer aan te pakken. We hebben in ieder geval weer een beetje hoop dat de games met WRC-licentie nog kunnen groeien in de toekomst. Misschien wat meer ontwikkeltijd nemen dan een jaartje? We wachten geduldig af.

[review pros=”+ Eindelijk lekkere besturing!
+ Qua content in principe in orde door de WRC-licentie…” cons=”- … maar inmiddels willen we toch wel eens wat vernieuwing in modi
– Slordigheden in trackdesign