Angry Birds Star Wars Gamescom Preview

Angry Birds Star Wars Gamescom Preview

Het is misschien wel één van de meest gespeelde spellen ooit. Angry Birds. Wanneer zelfs je oma het heeft over dat spelletje met die varkens en de koddige vogels weet je dat het de gamer ontstegen is en zich genesteld heeft in de cultuur om je heen. Nu, een jaartje naar het verschijnen van de Star Wars-versie op de telefoon, brengt uitgever Activision deze versie naar je console.

Angry Birds Star Wars voor de spelcomputers is compleet van de grond af aan opnieuw gebouwd. Nergens zijn objecten, tekeningen of items uit de mobiele versies gebruikt. Alles is opnieuw getekend omdat de resolutie van een console vele malen hoger ligt dan die van een tablet of telefoon. Doordat alles opnieuw ontworpen moest worden, heeft de ontwikkelaar meteen alles voorzien van wat extra animaties. Achtergronden leven, schepen vliegen voorbij en er is een duidelijkere Star Wars-sfeer. Alle content die te vinden is op de smartphones is aanwezig, inclusief enkele levels die alleen in deze versie te vinden zijn.

Het spelen met een controller heeft, net zoals dat vorig jaar met Angry Birds Trilogy het geval was, even wat gewenning nodig, maar binnen een minuut schiet je de vogels met enorme accuraatheid af. Al snel schoot ik mijn eerste Luke Skywalker-vogel richting een Stormtrooper-varken. Precies op het punt waar ik de vogel wilde hebben, knalde het gevaarte tegen een houten blok, trok het beest zijn lichtzwaard en deed hij flink wat schade aan. De precisie die je uit je controller weet te krijgen was indrukwekkend. Spelen met Move en Kinect is ook een optie, maar dit was niet mogelijk tijdens de presentatie die ik kreeg bij Activision. De game was daar alleen op de Xbox 360 te spelen. Of, nouja, alleen…

Op de Gamescom werd aangekondigd dat Angry Birds Star Wars voorzien gaat worden van een multiplayer. Jawel, een Angry Birds multiplayer, het moment is eindelijk daar! Met vieren speelden we met en tegen elkaar. Zo speelden we in één mode om de beurt om te kijken wie de hoogste score neer kon zetten met zijn vogels. Vlieg door objecten, maak varkentjes af en gebruik de Force op de juiste momenten. Nadat iedereen zijn vogels verschoten heeft worden er diverse bonussen onder de spelers verdeeld. Wie wist met één vogel het meeste schade toe te brengen? Wie wist zijn vogel zo lang mogelijk in de lucht te houden? Wie gebruikte het beste de TNT?

In een andere mode was het mogelijk om met maximaal twee personen samen te werken om de diverse levels die de game kent af te werken. Gebruik jij de Luke Skywalker-vogel? Dan zet ik Han Solo in, de vogel die tijdens zijn vlucht zijn Blaster kan gebruiken om extra schade te doen. Of Obi-Wan Kenobi, de vogel die met de Force objecten om kan duwen? Waar de competitieve mode zorgde voor flink wat schatergelach in het presentatiehokje, bleef de fun in de co-op een beetje uit. Het is leuk, maar niet wereldschokkend.

Om de consolegamer nog een beetje extra tegemoet te komen heeft Activision, zoals ik al aangaf, extra content in de game geplaatst. Content die dus niet op de telefoons te vinden is en daar ook nooit als een downloadbare extra zal verschijnen. Zo zijn er, naast de exclusieve level,s ook de geluiden die geheel geremasterd over je 5.1 Dolbysetje komen knallen.

De presentatie duurde maar een kwartiertje en wist mij niet geheel te overtuigen. Aan het succes van de vogels zal het niet gaan liggen, iedereen kent Angry Birds, iedereen heeft het gespeeld. En daar ligt het grote minpunt van deze release. Zijn de multiplayer, enkele extra levels en HD-beelden genoeg om de game nog eens te kopen? Op je telefoon kost het spel 89 cent, de versie voor de consoles gaat ongeveer dertig euro kosten. Dat scheelt toch behoorlijk.

Ja, Angry Birds Star Wars is leuk. Puur plezier zal de game je leveren. Avonden heb ik doorgebracht in mijn missie om alles op drie sterren te behalen. En nee, dat is uiteraard nog niet gelukt. Door de hoge verslavingsfactor en het gegeven dat je weet dat het altijd beter kan, is de game honderden uren speelbaar. Het is echter de aanschafprijs die veel mensen af zal schrikken. Al deed Angry Birds Trilogy het ook niet verkeerd vorig jaar. De tijd zal het leren of de Force met deze release zal zijn…