Armored Core: Verdict Day Review

Armored Core: Verdict Day Review

Armored Core zegt je misschien helemaal niets, of het zegt je juist heel veel. De serie gaat al een flinke tijd mee en heeft een grote, vaste fanbase. De games staan erom bekend dat ze enorm gecompliceerd zijn en elke game in de serie brengt weer nieuwe mogelijkheden en moeilijkheden met zich mee. Is Verdict Day een waardige Armored Core of is het slechts Armored Core V met een klein aantal extraatjes?

Om die vraag te beantwoorden, moest ik voorafgaand aan het spel wat meer informatie opzoeken over Armored Core. Ik ken de serie en heb ooit wel eens een game gespeeld, maar nooit lang genoeg om er echt een beeld bij te krijgen. Aan de hand van lang zoeken en veel lezen kan ik vermelden dat Verdict Day geen Armored Core V + is, maar een volwaardige Armored Core. Er zijn weer veel nieuwe dingen toegevoegd in Armored Core: Verdict Day en dat zou een reden kunnen zijn om de game te checken als je fan bent van de serie of van keiharde actiegames.

Met Verdict Day begin je met het aanmaken van je piloot. Je geeft je piloot een naam, je piloot krijgt zijn eigen mech, je doet een tutorial en je bent zo goed als klaar voor de actie. Eerst nog even een online team kiezen (als je een actieve kan vinden) en dan ben je er echt klaar voor, tenminste: zodra je je weg hebt gevonden in het onoverzichtelijke startmenu. Er zijn namelijk zoveel opties om uit te kiezen dat je helemaal duizelig wordt. Ik kan me voorstellen dat dit vooral nieuwkomers erg afschrikt. Mocht je eindelijk een keuze hebben gemaakt, dan moet je niet raar opkijken als je daaruit weer verschillende keuzes kan maken. Ik wilde een snel potje spelen, maar er waren zoveel keuzes met verschillende manieren van spelen, dat ik ook weer bij elk speltype moest kijken welke ik wilde. Helemaal onderaan staat dan de verhaallijn, dat leek me een mooi begin.

De verhaalmodus is compleet opnieuw gedaan in Verdict Day. Zo zijn er 60 erg korte missies (ieder iets van 10 minuutjes) die je zo aan kunt klikken en kunt gaan spelen. Je mech moet je vantevoren goed samenstellen, tijdens de missies kan je dit niet meer veranderen. Dat is me in de eerste missie pijnlijk duidelijk geworden. Uiteindelijk heb ik de eerste missie gered en zodra ik er een beetje handig in werd, heb ik de missies in een gestaag tempo voltooid. De missies waren dan wel kort, maar alsnog wisten de verhaalmissies erin te slagen om wel eens eentonig te worden.

Naast verhaalmissies kan je het opnemen tegen andere spelers en UNAC’s. Ook jij hebt je eigen UNAC’s. Dit zijn Mechs die door de AI bestuurd worden. Je kan zelf helemaal instellen hoe de UNAC’s zich gedragen en dit kan je ten alle tijden aanpassen. Ze kunnen je vergezellen op missies en kunnen strijden tegen andere spelers, behalve in Free Battle, waarin het pure PvP is. Pure strijd tegen andere spelers die jouw mech willen zien neergaan. Als het je lukt om een andere speler neer te halen, voelt dit erg goed en kan je het meteen nog uren achter elkaar spelen, tenminste: als je er goed tegen kunt dat ook jij wel eens wordt neergehaald.

De PvP factiegevechten, je hebt de keuze uit drie facties en elke factie wil winnen van de concurrent. Eens in de zoveel tijd komt er online een winnaar boven tafel en dan begint de strijd opnieuw. Het doel is om alle 56 basissen aan het einde van het seizoen te veroveren, iets wat je kunt doen met normale sorties en speciale sorties. Let wel: in een speciale sortie verover je een basis in een hoger tempo dan een normale sortie. Jij en je team nemen het in sorties op tegen vijandelijke spelers of AI, het is sowieso een uitdaging en elke sortie die je meemaakt zal een hoge intensiteit met zich meebrengen, iets wat door de gehele game aanwezig lijkt te zijn. Als je niet meer voor een factie wilt strijden, maar je meer voelt aangetrokken tot het strijden om het strijden? Dan kan je jezelf als huurmoordenaar online zetten en kunnen andere spelers je bestellen om voor hun te strijden.

Ben je een veteraan en ben jij al lang al deze intensiteit gewend? Dan is er ook nog Hardcore Mode. Hardcore Mode komt in veel varianten en elke variant is even hard als de andere, zo heb je een modus waarin alles veel meer geld kost en je dus minder snel een AC kunt repareren, nieuwe onderdelen kunt kopen of zelfs nieuwe munitie kopen. Er zijn nog veel andere modi, maar doodgaan wil je sowieso niet, want dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen met het verhaal. Als beginner heb ik deze modi links laten liggen want ik vind From Software’s nieuwste al moeilijk genoeg!

In Verdict Day ben ik, naast het neerschieten van andere mechs, ook graag bezig met het in elkaar zetten van mijn ultieme mech. Naarmate je verder komt in het spel krijg je meer onderdelen en deze onderdelen kan je weer, voor een prijs, op je mech zetten. Nadat je flink wat tijd en geld erdoorheen hebt gejast, herken je je oude mech niet meer terug. Je hebt een beest gemaakt die helemaal aan jouw speelstijl is aangepast. Heb je Armored Core V al in huis liggen? Dan kan je je oude mech overzetten naar Verdict Day, een leuke extra!

Wat overigens hetzelfde is gebleven, zijn de graphics. Verdict Day en Armored Core V zijn qua graphics identiek. Overigens is dat niet mooi, want grafisch is de game zeer achterhaald. Verwacht geen mooie landschappen, verwacht geen vette ontploffingen en verwacht zeker niet dat je je ogen kunt laten uitkijken. Het enige wat gedetailleerd is, zijn de mechs en ook die ogen grauw.

Armored Core: Verdict Day is een onwijs uitgebreide game geworden. Het kan online veel grootser worden dan de voorgaande games (je kan zelfs Nederland als basis voor je piloot invoeren) en het is ook nog eens zeldzaam uitdagend, iets waar From Software in lijkt uit te blinken. De UNAC’s zijn een geweldige toevoeging met een ontzettend diep systeem om ze te optimaliseren en het online strijden tegen elkaar staat garant voor bittere frustratie en een euforisch overwinningsgevoel. Wat jammer is, is dat er veel teams inactief zijn en de game ontzettend onvriendelijk voor nieuwkomers is. Wil je een diepe, keiharde game? Dan is Verdict Day wat voor jou, maar denk er wel aan: perfect is het niet.

[review pros=”+ Enorm uitdagend
+ Uitgebreid” cons=”- Onvriendelijk voor nieuwkomers
– Veel inactieve teams online