Assassin's Creed Syndicate Gamescom Preview

Na de matige start van Assassin’s Creed Unity heeft Ubisoft dit jaar wat goed te maken. Met een nieuwe setting, een andere ontwikkelaar aan het roer en twee speelbare hoofdpersonages in plaats van één, zien de papieren van de nieuwe Assassin’s Creed, Syndicate, er in ieder geval beter uit dan die van diens voorganger.

De gameplaydemo die we voorgeschoteld kregen mochten we doorlopen met het nieuwe, vrouwelijke hoofdpersonage Evie Frye, die zich specialiseert in het zo stealthy mogelijk uitvoeren van haar missies. Onze missie was het omleggen van Lucy Thorne, een belangrijk doelwit in de Tower of London, wat zoals we van de franchise gewend zijn op verschillende manieren mogelijk is. In ons geval speelden we de demo tweemaal door.

De eerste keer besloten we om een guard om te kopen, die ervoor zorgde dat we ongezien de Tower binnen konden komen. Dit was redelijk klassieke Assassin’s-Gameplay; geïllustreerd door een korte in-game cutscene zagen we hoe de omgekochte guard zijn collega’s uitschakelde zodat wij stiekem naar binnen konden sluipen om mevrouw Thorne een aantal messen tussen de ogen te werpen. Leuk, maar weinig nieuws onder de zon.

Interessanter was poging twee. Geen smeergeld deze keer, deze poging om in de buurt van ons doelwit te komen kleedden we helemaal zelf aan. We volgden het sleutel-icoontje op onze mini-map, leidend naar de guard die een sleutelbos van diverse ingangen van de Tower of London bij zich droeg. Probleem was echter dat de man flink liep te patrouilleren op een plein, geschaduwd door een collega. Goed verscholen blijven, hoppend van boom naar struikje naar boom, zou resultaat kunnen opleveren, maar veel makkelijker was het om gebruik te maken van een nieuwe gadget die Evy bij zich draagt: de Rope Launcher.

En ja, dat apparaatje doet precies wat de naam doet vermoeden. Je kunt er met een druk op L1 (wij speelden de PS4-versie) een touw mee lanceren waarlangs je omhoog kunt klimmen of abseilen. Eigenlijk is het gewoon een andere naam voor een grappling hook dus. En man, dat werkt makkelijk en ideaal. Vooral als je van gebouw naar gebouw gaat, of van het ene hoge punt naar het andere, ben je stukken sneller dan je ooit kon zijn in een Assassin’s Creed-game.

Soms misschien iets te snel zelfs. Als je eenmaal wat hoogte te pakken hebt, schiet je je Rope namelijk ook gerust naar gebouwen een meter of 100/150 verderop. In de wereld van Assassin’s Creed kan natuurlijk alles, maar het gebruikmaken van de Rope Launcher op dit soort afstanden maakt het ongezien blijven toch net een tikkeltje té makkelijk.

Een vernieuwing die veel sneller en veel meer in het oog springt dan de Rope Launcher, is de setting. Het Victoriaanse Londen van eind 19e eeuw lijkt bijna gemaakt om te dienen als decor van een Assassin’s Creed-game. De stijl is zowel herkenbaar als nieuw; er hangt een typische Assassin’s-Vibe maar de sfeer is toch net wat anders, net wat frisser. In de donkere, ietwat vochtige nacht knalt de Tower of Londen van je beeldscherm. Het gebouw komt daadwerkelijk indrukwekkend over – zelfs op het (relatief) kleine scherm waar we de demo op speelden. Het lijkt erop dat Ubisoft er met haar neus bovenop zit en er zeker van wil zijn dat we geen rare grafische glitches zoals in Unity krijgen, want deze nog-niet-final-versie van Syndicate zag er al beter uit dan Unity en, belangrijker nog, glitchte niet.

Ook op gameplay-gebied merkten we dat het spel al lekker soepel liep. Evie lijkt sowieso net iets vlotter te zijn dan haar mannelijke voorgangers, maar los daarvan voelde de besturing ook wat vlotter aan dan in vorige delen. Vooral het freerunnen is responsiever en verloopt daardoor soepeler – de analoge sticks zijn by default wat fijner ingeregeld.

Of dit ook voor broer Jacob – en dus de andere helft van de game – geldt, is een vraag die we vanaf 23 oktober kunnen beantwoorden. Ubisoft heeft op moment van schrijven nog een goede twee maanden om Syndicate af te maken en ons de eerste paar zure happen van de appel die Unity heet te doen vergeten. Op basis van het kwartiertje dat wij met Evie door hebben gebracht in de Gamescom-demo durven we wel voorzichtig te zeggen dat de kaarten dit jaar beter geschud zijn dan het vorige. Natuurlijk, er kan nog van alles gebeuren, maar vooralsnog staat Syndicate in de rust op een 1-0 voorsprong. Nu is het een kwestie van stabiel blijven in de tweede helft en als het even kan nog een paar doelpunten intikken.